لزوم توجه به صنایع تبدیلی انگور در سفر رئیس جمهور به همدان


ساعت: 15:10
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885642

با توجه به سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان همدان، تقاضای راه اندازی صنایع تبدیلی می تواند نقطه عطفی برای کشاورزی و باغداری ملایر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان؛ صنایع تبدیلی موضوعی است که در کنار تولید به عنوان افزودنی اصلی از آن یاد می شود و ظرفیت چند برابر کردن ارزش افزوده محصولات تولیدی را دارد..


بحث صنایع تبدیلی در مناطقی که محصولی خاص دارند، همواره به عنوان یکی از الزامات و مشکلات مهم مطرح است، اما گاهی اوقات به آن توجه خاصی نمی شود..


ملایر به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی انگور در ایران به ویژه رقم کشمش بی دانه شناخته می شود و سالانه بیش از 250 هزاران تن انگور از سطح باغ های ملایر برداشت می شود.


رسم نام شهر جهانی انگور در آن سال 1397 سامانه تولید انگور در دره جوزان ملایر استان همدان به عنوان اولین محصول کشاورزی جمهوری اسلامی در سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسیده است که این خود دلیلی بر وضعیت تولید این محصول است. در شهر ملایر.


اما علاوه بر تولید این محصول، نبود صنایع تبدیلی و فروش سنتی محصولات باعث شد تا باغداران ملایر در فصل برداشت آن چنان که باید رضایت لازم را کسب کنند و بیشتر انگور ملایر به کشمش و سبزی تبدیل شود. توسط دلالان نیز ضبط می شوند..


از نظر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای گیلاس‌کاران منطقه زنگنه همین بس که با حضور نماینده شرکت سحر همدان قیمت فروش محصولاتشان تقریباً دو برابر شده و از آن به بعد کاهش یافته است. هزینه های شرکت صنایع تبدیلی واقع در روستا و می تواند باشد. او آن را یک برد-برد برای کشاورزان و صنایع تبدیلی خواند.


در حال حاضر به طور سنتی محصولاتی مانند آبغوره، سرکه، شیره، شربت شیره، باسلق، کشمش و سبزه از انگور تولید و فرآوری می شود که نشان از ظرفیت ویژه محصول تولیدی ملایر دارد..


کمبود صنایع تبدیلی سال هاست که به دلیل فرآورده های جانبی فراوانی که از انگور تولید می شود احساس می شود و با توجه به سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان همدان می توان به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی بود. نقطه عطفی برای کشاورزی و باغبانی ملایر..


سید مهدی میرباقری مدیر جهاد کشاورزی ملایر در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: 85 درصد سطح زیر کشت انگور ملایر از نوع کشمش بی دانه است.


وی بابیان اینکه بیشتر انگور ملایر تبدیل به کشمش شد، تصریح کرد: در بخش کمتر فعال صنعت تبدیل، اهمیت ویژه این صنایع را نادیده گرفته ایم..


مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر به کیفیت تولید شیره انگور ملایر اشاره و تصریح کرد: در سال های اخیر توجه به صنایع تبدیلی مغفول مانده است و شاید یکی از دلایل اصلی آن کمبود سرمایه گذار باشد..


وی گفت: چند نفر پیگیر عملکرد صنایع فرآوری و بسته بندی آب میوه در ملایر هستند اما برای جذب سرمایه گذار در ملایر باید کار بیشتری انجام شود..


میر باقری با اشاره به اینکه در سال های اخیر برای جذب سرمایه گذار تلاش شده است، تصریح کرد: حمایت های لازم از سرمایه گذاران حتی با تامین زمین از منابع ملی انجام می شود..


مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تاکید کرد: سرمایه گذاری در تولید کنسانتره و شیره انگور گامی دور است و کاربری اراضی برای کار در حال تغییر است..


وی افزود: چندین نفر نیز در حوزه بسته بندی آب میوه پیشرفت کرده اند و عزم کارکنان ملایر برای حمایت از سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی جرم است..


میر باقری بیان کرد: بحث صنعت تبدیل انگور در قسمت مشاغل خانگی قرار گرفته و تسهیلاتی نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد..


به گزارش عصر همدان؛ سه حوزه فرآوری و تولید، سورت و بسته بندی، ذخیره سازی و خدمات در بستر صنایع تبدیلی کشاورزی قرار دارند و هر یک از این حوزه ها می توانند چراغ راه جذب سرمایه گذار باشند..


سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان همدان فرصت مغتنمی برای ارائه چشم انداز صحیح از ظرفیت کشور برای سرمایه گذاری در حوزه تحول کشاورزی است که در صورت توجه ویژه می تواند زمینه را برای جذب سرمایه گذار فراهم کند..


با توجه به اینکه هزینه های تولید در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، ایجاد یک صنعت تبدیلی قوی در شهرستان ملایر به ویژه در بخش انگور، علاوه بر افزایش رونق کشاورزی و باغداری، موجب افزایش قیمت محصولات تولید شده، که تمایل باغداران را برای توجه به هر یک افزایش می دهد، محصول بیشتر افزایش می یابد.


از طرفی حذف واسطه ها برای رسیدن محصولات به صنایع و کاهش هزینه های حمل و نقل باعث رونق کار این صنایع می شود..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید