لزوم حفظ وحدت و انسجام اجتماعی تا احیای تمدن اسلامی


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903809

معاون دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان پیشنهاد کرد؛

مهدی تقوی گفت: حفظ وحدت و انسجام اجتماعی یک اصل ضروری و اجتناب ناپذیر برای تشکیل ایران قدرتمند و گام برداشتن در مسیر رشد و توسعه تا احیای تمدن اسلامی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی تقوی رفسنجانی، استادیار دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجانی در گفتگو با را آرمان؛ وی با توجه به نقش وحدت و انسجام ملی در تضمین آینده یک ایران قدرتمند گفت: یکی از مهمترین مسائل دولت ها و دغدغه اکثر جوامع امروزی موضوع همبستگی اجتماعی و نقش آن در رشد و توسعه پایدار است.

وی افزود: واضح است که هر کشوری با توجه به ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود با این مقوله مهم مواجه است و اقدامات مناسبی را برای دستیابی به قدرت و ثبات سیاسی انجام خواهد داد.

تاخی تصریح کرد: ایران از نظر تنوع قومیتی، مذهبی، مذهبی و فرهنگی مستعد تقسیمات اجتماعی از نوع هویت است که در جامعه شناسی سیاسی این نوع تقسیم بندی ها تمایل زیادی به ناسازگاری با خشونت دارند.به گفته جامعه شناس معروف فرانسوی. استین روکان، تقسیمات اجتماعی ناشی از تغییرات عمده است. امر اجتماعی از منفعل به فعال تغییر کرده است و می تواند جامعه را درگیر ناآرامی و خشونت سیاسی کند.

رئیس مجمع اساتید انقلابی شهرستان رفسنجان گفت: از سوی دیگر مهمترین مولفه قدرت در هر کشوری وجود امنیت اجتماعی و آرامش به عنوان بستر لازم برای رشد و توسعه جامعه است.

وی تصریح کرد: در عصر جهانی شدن به دلیل نفوذ مرزهای جغرافیایی و نفوذ افکار و اندیشه ها به ویژه در بعد ارتباطی و شکل گیری فضای مجازی خطر به خطر افتادن انسجام و همبستگی اجتماعی دو چندان می شود هرچند جهانی شدن تهدیدهای جدی در حوزه حکمرانی ایجاد می کند دولت ها فرصت های بسیاری را برای جوامع ایجاد کرده اند، اما ثبات و تاب آوری دولت-ملت ها در شرایط جدید جهانی همواره با چالش های جدی مواجه بوده است.

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی کشور تاکید کرد: ایران کشوری با جامعه موزاییک از نظر فرهنگ و تنوع قومیتی در مناطق مرزی و وجود اقلیت های مذهبی و مذهبی از یک سو و آسیب های ناخواسته دنیای جدید است. شرایط از سوی دیگر در کنار حضور دشمنان خارجی که همواره به دنبال تغییر نقشه جغرافیایی خاورمیانه و به ویژه ایران بوده اند، شرایط ویژه و حساسی وجود دارد که بی توجهی به هر یک از این مسائل می تواند دلایل جدی ایجاد کند. برای فروپاشی و رشد افکار و اعمال تجزیه طلبانه.

وی گفت: بدیهی است حفظ وحدت و انسجام اجتماعی به عنوان یک اصل ضروری و اجتناب ناپذیر برای شکل گیری ایران قدرتمند و پیمودن مسیر رشد و توسعه در جهت احیای تمدن اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست.

تقوی تصریح کرد: بنابراین علیرغم قوت نظرات و سلایق مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور، هر رفتاری که وحدت را بر هم بزند و بر هویت های پیرامونی (هویت قومی، قبیله ای، زبانی، نژادی) به عنوان هویت در هویت دینی پافشاری کند، باید آری و ملی مانند ریختن آب به آسیاب دشمن است که می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای آینده کشور و نظام سیاسی ناشی از اراده عمومی به دنبال داشته باشد.

استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) تصریح کرد: یکی از اشتباهات رژیم پهلوی سرکوب هویت های پیرامونی با اتخاذ سیاست های نادرست از جمله اسکان اجباری عشایر و رقیب هویت ملی برای هویت دینی برای تضعیف باورهای دینی بود. جامعه به نفع باورهای ملی برای حفظ تاج و تخت شاهنشاهی بود و این سیاست جز برهم زدن وحدت اجتماعی و آسیب رساندن به هویت دینی جامعه به عنوان هویت اصلی مردم ایران که منجر به فروپاشی سیاسی شد نتیجه دیگری نداشت. رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با به رسمیت شناختن همه ادیان و فرهنگ ها و همچنین تثبیت اسلام به عنوان دین رسمی ایران و اصل مترقی ولایت فقیه به عنوان رکن جامعه. و محور وحدت همه اقشار جامعه ضمن ایجاد پیوندهای اصیل و ریشه دار بودن ملت ایران، شئون و جایگاه هر یک از هویت های پیرامونی را در هندسه حاکمیت و قدرت سیاسی نظام و قانون اساسی به درستی ترسیم کرده است. تجسم کامل این دیدگاه وحدت بخش و تبلور استراتژی وحدت در یک مجموعه است.

استادیار دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان گفت: روشن است که رمز پیشرفت و اقتدار جمهوری اسلامی چیزی جز درک و به کارگیری نسبی ایدئولوژی ناب اسلام و آینده نگری قانون اساسی برگرفته از آن نیست. و وجود اصل مترقی ولایت فقیه که بر همه موارد ذکر شده مقدم است و بر شعار کلیدی و بی نظیر وحدت اسلامی و وحدت ملی استوار است.

وی خاطرنشان کرد: نگاهی اجمالی به اوضاع و احوال بسیاری از کشورهای اسلامی پیرامون و وضعیت اسفبار اجتماعی آنها نشان از زیبایی این نعمت بی نظیر و نقش آن در اقتدار نظام اسلامی ایران دارد.

تاخی یادآور شد: جا دارد مردم قدرشناس ایران با عبرت گرفتن از سایر جوامع درگیر عنصر تفرقه و تفرقه اجتماعی و با بهره گیری از رهنمودهای مکرر استاندار عالی استان با تاکید بر حفظ همبستگی اجتماعی اهتمام ورزند. مؤلفه های وحدت آفرین و این نعمت عظمت خداوندی را که با وسواس و دشمنان پیشرفت و استقلال این کشور و توطئه های رنگارنگ ضد انقلاب خارجی و داخلی آن به این ملت داده شده از دست ندهید. پسوندها

وی افزود: به تعبیر امام راحل عظیم الشان، اگر نعمتی که خداوند متعال به این ملت ارزانی داشته اعتراف نشود، شکستی برای اسلام عزیز به عنوان بزرگترین محور وحدت جوامع اسلامی خواهد بود و خواهد بود. جبران این شکست برای مسلمانان قرن ها غیر ممکن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید