ماجرای اخراج 150 کارگر کارخانه ریسندگی شاهین شاه چه بود؟ / تاج هم در بین کارگران آسیب می بیند

ساعت: 16:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۳
کد خبر: 1781634

ادامه سلسله اخراج اجباری کارگران توسط کارفرمایان؛

شیوع تاج نه تنها منجر به از دست دادن بسیاری از مشاغل و توقف فعالیت های خدماتی و بیکاری کارگران این بخش ها شد، بلکه کارگران مبتلا به این بیماری گاهاً توسط کارفرمایان خود اخراج و مجبور به زندگی در خانه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ بیکاری در کشور علاوه بر مشکلات مالی برای کارگران، جان تولید و اشتغال را نیز گرفت و آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد، شغلی که به دنبال آن هستند یا شغلی مطابق با مهارت و تجربه آنها وجود ندارد و آنها بیکار هستند و شغلی ندارند. .

چند ماه پیش عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد بستر ملی اشتغال برای ایجاد جریان جدید اشتغال در کشور به منظور ایجاد آمار دقیق از بیکاری و اشتغال در کشور و برنامه ریزی های لازم برای رفع مشکل بیکاری این سامانه معرفی شده است و اولین قدم در این راستا تسهیل در صدور مجوز مراکز فنی آزاد است، باید دید نظام اشتغال کشور تا چه حد می تواند معضل بیکاری را حل کند. بزرگترین مشکل کشور

رشد تاج و تخت در کشور نه تنها به بسیاری از صاحبان مشاغل آسیب رساند و کسب و کار خدماتی را مختل کرد، بلکه منجر به بیکاری و از بین رفتن بیش از 900 هزار شغل در کشور شد.

شیوع بیماری عروق کرونر باعث بیکاری در بسیاری از مشاغل در سراسر جهان شده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود، به طوری که بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شدند و از آنجایی که اقتصاد ایران عمدتاً مبتنی بر بخش خدمات است، مشاغل در بخش خدمات آسیب دیده اند. تاج و بیکاری در این مشاغل بیشتر بود.

* افزایش بیکاری در بین شاغلان

وضعیت اشتغال اخیر در ایران نشان دهنده روند رو به رشد بیکاران است. تعداد بیکاران در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته و همچنین در بهار امسال افزایش یافته است، به طوری که آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری در تابستان امسال نشان می دهد که در میان جمعیت فعال بیش از 23 نفر 4.4 میلیون نفر شاغل بودند که نسبت به تابستان سال گذشته که حدود 23.5 میلیون نفر بود 0.6 درصد کاهش داشت، به عبارت دیگر تعداد شاغلان بیش از 130 هزار نفر کاهش داشت.

بیکاری در تابستان 1400 نیز نشان می دهد که 2 میلیون و 496 هزار و 86 بیکار در کشور وجود دارد که نسبت به تابستان سال گذشته که تعداد بیکاران 2 میلیون و 477 هزار و 350 نفر بود و نرخ بیکاری 9.5 درصد به 9.6 درصد افزایش یافت، 0.1 درصد افزایش داشته است. اشتغال در تابستان امسال رو به کاهش است و 177000 زن شاغل کاهش یافته اند.

* وضعیت اشتغال زنان در معرض خطر

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان بخش‌های اصلی کشور، بیشترین بخش از نیروی کار تعدیل شده در تابستان، بخش کشاورزی است.

بیکاری زنان در تابستان 1400 نسبت به تابستان 99 افزایش چشمگیری داشته است، در مجموع می توان گفت تابستان امسال وضعیت زنان در بازار کار نامطلوب تر شده است.

* اخراج اجباری کارگران توسط کارفرمایان

شیوع تاج نه تنها منجر به از دست دادن بسیاری از مشاغل و توقف فعالیت های خدماتی و بیکاری کارگران این بخش ها شد، بلکه کارگران مبتلا به این بیماری گاهاً توسط کارفرمایان خود اخراج و مجبور به زندگی در خانه شدند.

گزارش شده است که نزدیک به دو میلیون شغل در دوران سلطنت از بین رفته است، با حدود 1.1 میلیون شغل با پرداخت مزایا به نیروی کار بازگشته و بیش از 730000 نفر از مزایای بیکاری ویژه برخوردار شده اند.

اگرچه شیوع تاج در دو سال اخیر منجر به کاهش نیروی کار و خروج آنها از چرخه بازار کار شده است، اما وزارت کار به منظور حفظ اشتغال شرکتی و حمایت از نیروی کار در 14 تخصص از تاج حمایت کرد. و 858 زیر حرفه. شرکت های تاج دار را در دستور کار قرار دهید.

بیکاری 150 کارگر کارخانه ریسندگی

در سال های اخیر اگرچه وعده های زیادی برای کاهش بیکاری در استان داده شده است، اما هر روز بر تعداد فارغ التحصیلان و جوانان بیکار در آستانه ورود به بازار کار افزوده می شود و وضعیت نامناسب اقتصادی نیز در حال افزایش است. مشغول.

همچنین طی چند روز گذشته در اصفهان 150 کارگر با سابقه کارخانه ریسندگی در شاهین شهر استان اصفهان به طور ناگهانی اخراج شدند.

* مشکلات پیش روی کارفرمایان برای کارگران

کریم علینقی رئیس اداره کار، تعاون و معاونت اجتماعی شاهین شهر در گفت و گو با صاحب نیوز در خصوص اخراج 150 کارگر شرکت ریسندگی شاهین شهر اظهار داشت: افراد مختلفی مانند تهران از وی شکایت کردند و به آنها رسید. دستور قضایی برای مصادره اموال این شخص و این احکام برای اجرا به دادسرای شاهین شهر ارسال شده است و قوه قضاییه در حال حاضر هیچ اختیاری ندارد زیرا در واقع فقط باید حکم را اجرا کند و صادرکننده حکم نیست بلکه مجری آن است.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شاهین شهر اصفهان افزود: دستگاه قضایی محصولات این کارخانه را توقیف کرد و با توجه به رای قطعی طلبکاران، این پرونده منجر به پلمپ این شرکت شد. در مواردی، بحث اخراج کارگران نیست، «حالا تا زمانی که بین کارفرما و کارمند رابطه وجود دارد، وظیفه کارفرماست که حقوق کارگران را بدهد.

وی افزود: کارفرما قصد دارد این کارگاه را بفروشد و مالک جدید سر کار بیاید اما این موضوع به حقوق کارگران خدشه ای وارد نمی کند، یعنی افرادی که این مکان را خریداری می کنند در واقع موظف به پرداخت حقوق کارگران در صورت وجود افراد دیگر هستند. به آنها پرداخت کنید و دوباره سر کار بیاورید، البته اگر کارفرما تغییر کند و بخواهد کارخانه کار کند، به کارگر نیاز دارد، زیرا کارفرمای جدید به کارگران با تجربه نیاز دارد.

*دولت سیزدهم برای برون رفت از بیکاری چاره اندیشی خواهد کرد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در چند روز گذشته بر کاهش بیکاری و افزایش رونق تولید تاکید کرد و گفت: در راستای این دو موضوع مهم گام های اساسی برخواهیم داشت.

در شرایط کنونی بیکاری یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی و ریشه بسیاری از معضلات از جمله فقر، اختلالات روانی، خرابکاری و جرم و جنایت، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و… و در این میان شیوع تاج و تخت است. افراد می گویند به زودی راه حلی اساسی و پایدار برای این معضل اجتماعی پیدا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید