ماجرای توقف پرداخت وام بانکی چیست؟

ماجرای توقف پرداخت وام بانکی چیست؟

روزنامه شرق در گزارشی به بررسی دلایل پرداخت وام در بانک های ایرانی پرداخته و اعلام کرده است که بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، بانک ها بخشی از تسهیلات صنعتی زیرمجموعه های خود را پرداخت کرده اند.

پرداخت وام به بانک های ایرانی تقریبا متوقف شده است و اکنون هم متقاضیان وام کوچک و هم کارخانه ها و صنایع در پاسخ به درخواست تسهیلات از سوی بانک ها «نه» می شنوند.

برخی از گردانندگان بانکی می گویند دستور توقف پرداخت تسهیلات از سوی بانک مرکزی و برای جلوگیری از افزایش نقدینگی صادر شده و برخی نیز می گویند بانک ها منابع کافی ندارند. اما برخی در پاسخ به ادعای بانک ها به بنگاه داری آنها اشاره می کنند و می گویند بانک ها منابع خود را به شرکت های سرمایه گذاری و زیرمجموعه هایشان پرداخت می کنند تا درآمد بیشتری داشته باشند.

از برنامه ششم تا بودجه 1401; قوانین چه می گویند؟

در حالی که قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه به پایان عمر خود رسیده و حتی یک سال نیز تمدید شده است، بسیاری از مفاد و شرایط اقتصادی مقرر در این قانون حتی به میزان 50 درصد نیز محقق نشده است و شاید به همین دلیل شرایط این احکام در برنامه هفتم و نحوه برخورد با آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. یکی از معروف ترین موارد اقتصادی این برنامه، افزایش سهم تسهیلات بانکی صنعت تولید به 30 درصد از کل تسهیلات بود که نه تنها محقق نشد، بلکه در سال 1401 به شرایط بحرانی رسید.

به عبارت ساده تر و بر اساس قانون بالادستی برنامه ششم توسعه، تا پایان سال اجرای این قانون باید 30 درصد از کل وجوه بانک ها به صنایع مولد اختصاص یابد، اما تنها در سال پایانی این قانون. قانون، نه تنها چنین برنامه ای اجرا نشده است، بلکه تسهیلات بانک ها برای موتورهای اقتصادی بخش خصوصی عملاً متوقف شده است.

سوال اصلی این است که بانک ها تا چه اندازه به وظیفه خود در ارائه تسهیلات به صنایع مولد عمل کرده اند؟ اطلاعات جدید بانک مرکزی در مورد مازاد بدهکاران بانکی استفاده کننده از تسهیلات صنعتی چه نکاتی را در بر می گیرد؟ آیا این شبهه مبنی بر پرداخت تسهیلات بخش صنعت از سوی بانک ها به شرکت های تابعه و موسسات بانکی مستند بوده است؟ گزارش پیش رو با استفاده از آمار رسمی بانک مرکزی به اجرای قانون رفع موانع تولید و همچنین بررسی شرایط اعتبار گیرندگان در بخش صنعت می پردازد.

طی سال های گذشته کارشناسان حوزه اقتصاد و صنعت و صاحبان صنایع از بی توجهی به قانون خاصی و ماده 21 آن به عنوان راه حل صحبت کرده و بر اجرای آن تاکید کرده اند. قانون مورد بحث «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور» است که در سال 1393 تصویب شد اما هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

در ماده 21 این قانون، بانک مرکزی موظف است برای تامین سرمایه در گردش پایدار واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، واحدهای تولیدی، بنگاه‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان، در چارچوب قانون بهره‌برداری، حساب ویژه تامین سرمایه در گردش افتتاح کند. بانک صادرات بدون ربا به شبکه بانکی کشور اطلاع دهد.

این حساب بانکی که قانون آن را در نظر گرفته است در تعبیر کارشناسان اقتصادی و کارآفرینان «حساب ویژه» نامیده می شود و بارها در جلسات مختلف به عنوان راهکار قانونی مطرح شده است. صاحبان صنایع می گویند وقتی صنعت کشور با بحران سرمایه در گردش مواجه است و قوانین به وضوح راهکار ارائه می دهند چرا این قانون و راهکار اجرا نمی شود؟ همچنین هیات وزیران ایران در سال 1385 آیین‌نامه «نحوه دفع دارایی‌های غیرضروری و تسهیلات اجتماعی بانک‌ها» را تصویب و جزئیات دقیق نحوه فروش اموال بانک‌ها را تعریف کرد و سپس چند تن از سران دولت برنامه خود را برای تکمیل این آیین‌نامه اعلام کردند.

قانون مهم تری در این زمینه وجود دارد به نام قانون برنامه ریزی ششم که به صراحت می گوید میزان تسهیلات صنعتی باید به 30 درصد کل تسهیلات برسد که نه تنها محقق نشده بلکه امسال و در سال آخر این قانون در بحرانی ترین حالت خود قرار دارد. با این توضیحات به طور جدی این سوال مطرح می شود که چرا با وجود قوانین مشخص، آیین نامه های اجرایی شفاف، تاکید مسئولان و مدیران دولتی و همچنین پیگیری کارشناسان صنعت و اقتصادی، راهکار تعریف شده در این قوانین و … ضوابط اجرایی تسهیلات صنایع تولیدی کشور هنوز به 30 درصد نرسیده که بسیار کاهش یافته و عملا متوقف شده است؟

بانک ها؛ فوق بدهکاران تاسیسات صنعتی؟

قانون بودجه سال 1401 و تبصره 16 آن گام مهمی در جهت شفافیت و زمینه سازی برای نظارت افکار عمومی بر عملکرد تسهیل گری بانک ها بود که مورد استقبال کارشناسان و مردم قرار گرفت. بر اساس این یادداشت، بانک مرکزی موظف است فهرست و اسامی دریافت کنندگان تسهیلات کلان را منتشر کند که تا حدودی محقق شده است. بانک مرکزی لیست تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها را پنج بار به روز رسانی کرده است. 1 جولای 1401، 12 مهر 1401، 28 مهر 1401، 3 آبان 1401 و 18 آبان 1401. نکته مهم در این فهرست ها که به محتوای این گزارش نیز مرتبط است، دریافت کنندگان این تسهیلات هستند. اگرچه عجیب به نظر می رسد، اما بخش مهمی از این سازوکار به شرکت های تابعه بانک های بزرگ سپرده شده است.

به عنوان مثال بررسی لیست تسهیلات نظام بانکی نشان می دهد که یک بانک خصوصی 163 هزار و 599 میلیارد تومان تسهیلات بانکی اخذ کرده است. به عبارت ساده تر، بانکی که قرار است خدمات دهنده باشد، خود یکی از بزرگترین دریافت کنندگان خدمات آن است. این بانک خصوصی این 163 هزار میلیارد تومان را به شرکت هایی که ایجاد کرده و از زیرمجموعه های بانک محسوب می شوند پرداخت کرده است.

اطلاعات بانک مرکزی به خوبی نشان می دهد که هر کدام از زیرمجموعه های این بانک خصوصی چه میزان وجوه دریافت کرده اند اما مجموع این اعداد همان رقمی معادل 163 هزار میلیارد تومان است که باید به صنعت تولیدی کشور رسیده باشد. با یک بررسی و محاسبه ساده می توان نتیجه گرفت که اگر این تسهیلات به صنعت مولد بخش خصوصی برسد، چقدر در ایجاد اشتغال، بهبود شرایط اقتصادی کشور و در نهایت برای توسعه کشور موثر و مفید خواهد بود. ; اما سوال اصلی این است که چرا 9 تن قوانین مربوط به اعطای تسهیلات به صنعت تولید از سوی بانک ها در حالی که حتی این تسهیلات در برخی موارد به خود بانک ها پرداخت شده است، اجرایی نشده است؟

دیدگاهتان را بنویسید