ما به عربستان سعودی در توسعه انرژی هسته ای کمک می کنیم


ساعت: 16:01
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1809089

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بیانیه وزیر انرژی عربستان درباره قصد ریاض برای توسعه برنامه هسته ای خود گفت که این سازمان به عربستان و مصر در توسعه انرژی هسته ای کمک خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در نشستی به میزبانی عربستان سعودی شرکت کرد.

به گزارش رویترز، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست گفت که آژانس با مصر و عربستان سعودی برای کمک به توسعه انرژی هسته ای دو کشور همکاری خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن بیان می شود که ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی، در مصاحبه با شیوان در ماه نوامبر گفت که ریاض برای دفاع از خود در برابر ایران به هر چیزی نیاز دارد، از جمله به دست آوردن یک بمب. هسته را بسازید. الفیصل مدعی است که ایران به دنبال بمب هسته ای است. بیایید از خود دفاع کنیم.

پس از اظهارات ترکی الفیصل، عبدالعزیر بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس معدنی در ماه دسامبر به ذخایر اورانیوم این کشور اشاره کرد و گفت: ما در تلاش هستیم تا برنامه هسته ای خود را توسعه دهیم و من واقعاً در مورد آن صادق خواهم بود. ما اورانیوم زیادی داریم و باید از آن بهره برداری کنیم. ما برای استفاده از این ذخایر و توسعه آنها با بالاترین درجه شفافیت از شرکا کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آنها به جنبه تجاری خواهیم رسید.»

مقامات سعودی از توسعه برنامه هسته ای خود خبر داده و ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای متهم کرده اند.

در نوامبر 2017، دولت عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد دو رآکتور بزرگ بسازد که روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه و کره جنوبی طرح هایی را به ریاض ارائه کردند. پیش از این نیز گزارش شده بود که چین و کره جنوبی در حال ساخت چندین رآکتور کوچک در عربستان هستند.

وال استریت ژورنال آمریکا پیشتر به نقل از یک مقام غربی گفته بود که کیک زرد در منطقه دورافتاده العلا در شمال غربی عربستان سعودی قرار دارد. این روزنامه به نقل از چند مقام غربی نوشت که عربستان سعودی با کمک چین یک کارخانه کیک زرد اورانیوم راه اندازی کرده است. تاسیسات مورد استفاده برای سوخت رآکتورهای هسته ای.

این گزارش می گوید این اقدام عربستان نگرانی مقامات آمریکایی را در مورد امکان توسعه گزینه هسته ای در عربستان سعودی افزایش داده است. چند روز پس از انتشار این گزارش، نیویورک تایمز نوشت: «سازمان های اطلاعاتی آمریکا تلاش های عربستان سعودی برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تولید سوخت هسته ای را بررسی می کنند. زیرساخت هایی که می تواند پادشاهی (عربستان سعودی) را در مسیر ساخت سلاح هسته ای قرار دهد».

نیویورک تایمز همچنین گزارش می دهد: «سازمان های اطلاعاتی آمریکا در هفته های اخیر تحلیلی محرمانه از تلاش های مستمر عربستان سعودی برای همکاری با چین برای ایجاد ظرفیت صنعتی مورد نیاز برای تولید سوخت هسته ای منتشر کرده اند. این تحلیل هشدارهایی را ایجاد می‌کند که ممکن است تلاش‌های پنهانی بین عربستان سعودی و چین برای فرآوری اورانیوم خام به روشی که بعداً برای تولید بمب اتمی غنی‌سازی شود، وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید