ما فقط 17 روز فرصت داریم تا با Omicron مقابله کنیم / جدی بگیرید

ما فقط 17 روز فرصت داریم تا با Omicron مقابله کنیم / جدی بگیرید

روز جدید یکی از اعضای کمیته علمی ملی کنترل تاج سر با تاکید بر اینکه خطر ایمیکرون جدی است و می تواند طی 17 روز کشور را درگیر کند، گفت: علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی، تزریق واکسن تقویت کننده برای انسان بالای 18 سال مهم است. اتخاذ تدابیری در این زمینه؛ چون دو سه هفته دیگر می توانیم به موج جدیدی ملحق شویم که با آمیکرون خواهد بود.

دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته ملی علوم تاج و تخت درباره میزان نگرانی از ورود آمیکرون به کشور گفت: ما شاهد هستیم که وضعیتی در دنیا که تعداد کشورهایی که آمیکرون شناسایی می کند رو به افزایش است. از ذهن ما که وارد شده است؛ زیرا در نهایت نمی توان مرزها را مسدود کرد و هر روز تعداد زیادی مسافر داریم که از کشورهای مختلف وارد کشور ما می شوند.

وی افزود: نکته ای که در مورد آمیکرون وجود دارد این است که اگر آمیکرون وارد شود، در عرض 17 روز به سویه غالب تبدیل می شود که برای دلتا حدود 100 روز است. 17 روز و کارت آبی کشور می تواند بلافاصله به کارت قرمز تبدیل شود. .

طبرسی گفت: بنابراین آنچه در حال حاضر مهم است رعایت نکات بهداشتی و مسائل مهم است. در عین حال اکنون در آستانه شب یلدا هستیم و از هموطنان می خواهم از مکان های بسته خودداری کنند. امروز ما نگران این هستیم که در خیلی جاها کنسرت برگزار شود. فضای کنسرت بسته است و مردم می توانند ماسک های خود را بردارند که می تواند به طور قابل توجهی منجر به انتقال بیماری شود.

وی گفت: نکته مهم دیگر تزریق واکسن تقویتی است که افراد بالای 18 سال که سه ماه است واکسینه شده اند باید دوز تقویت کننده تزریق کنند. چون ممکن است شانس دیگری نداشته باشیم و به موج جدیدی بپیوندیم که دو تا سه هفته دیگر با آمیکرون خواهد بود، پس هر چه سیستم ایمنی بالاتر و ایمنی جمعی بالاتر باشد، انشاءالله بتوانیم موفق باشیم. لازم به ذکر است که خطر آمیکرون جدی است. چون همه جای دنیا هست و ما هم مستثنی نیستیم.

طبرسی گفت: از آنجایی که مدت آن بسیار کوتاه است و در دو یا سه روز تکثیر می شود، رعایت نکات بهداشتی ضروری است.

وی درباره وضعیت مدارس و رعایت پروتکل های مدارس گفت: مدارس مشکل بسیار جدی است. امروز تصمیم گرفتیم نامه ای از کمیته علمی به ستاد ملی تاج و تخت ارسال کنیم و توصیه کنیم که محدودیت های جدی اعمال کنیم. تعدادی از کشورهای اروپایی که با این محدودیت‌ها مخالف بودند، این محدودیت‌ها را لغو کردند. هلند قبلاً در شب کریسمس وارد محاصره شده است. بسیاری از هموطنان ما برای ژانویه بلیت اروپایی گرفتند و یا مردم می خواهند به ایران بیایند.

طبرسی گفت: توصیه من این است که افرادی که در ایران هستند به اروپا سفر کنند و افرادی که قصد آمدن به ایران را دارند با این شرایط نیایند. با این حال، این یک نگرانی جدی است. حداقل به اعضای خانواده مان احترام بگذاریم تا مریض نشوند. در چند روز اخیر به مواردی برخوردیم که از خارج از کشور به ایران می آیند، الان در ایران بیماری تحت کنترل است اما آمدند مادر یا پدرشان را مریض کردند.

او گفت: «اگر می‌خواهیم کاری با آمیکرون انجام دهیم، باید روی یک چیز تأکید کنیم، اکنون وقت آن است. حالا که کنترل نسبی داریم باید اقدام کنیم اما وقتی وارد پیک می شویم دیگر بستن یا باز کردن تاسیسات فایده ای ندارد. همه این موارد نیز در ستاد گزارش می شود. بحث امروز این بود که باید محدودیت‌ها را جدی‌تر بگیریم و اکنون زمان آن است.

طبرسی گفت: 100 روز برای دلتا برای Omicron نداریم اما 17 روز فرصت داریم. اگر امروز کشف شود، 17 روز دیگر با موج امیکرون مواجه خواهیم شد. اگر قرار است مرزها را ببندیم، می‌خواهیم محدودیت‌هایی ایجاد کنیم و … اکنون زمان آن است. این به سلامت مردم کمک می کند، اگر آمیکرون با موجی که ایجاد می کند شکل بگیرد، دوباره نظام سلامت و مردم درگیر می شوند و باید شاهد کسب و کارهای زیادی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید