ما نتوانسته ایم بودجه دولتی برای ساخت کتابخانه های عمومی جذب کنیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موفا رسا; محمد رضاحانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد کتابخانه های عمومی استان تقریباً 100 کتابخانه است که از این تعداد 35 کتابخانه روستایی و مابقی در شهرستان هستند.

وی در خصوص جذب وام های دولتی برای احداث کتابخانه های عمومی در استان گفت: استان زنجان در این زمینه موفقیتی کسب نکرده و یکی از استان های نیازمند به شمار می رود.

رضاحانی درباره سرانه آمارگیری گفت: نمی توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه کرد و آمارهای منتشر شده در فضای مجازی نیز دقیق نیست، اما طبق شواهد، آمار سرانه آماری رضایت بخشی نیست و استان زنجان در نظر گرفته شده است. برای یکی از نیازمندترین استان ها در نظرسنجی که ضعیف است، در این زمینه جدی هستیم، اما از نظر زیرساخت کتابخانه ای در بین استان ها رتبه 10 تا 15 را داریم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی زنجان تصریح کرد: کتابخانه خصوصی در استان نداریم، اما اخیرا چند قرائتخانه خصوصی در قالب پانسیون های آموزشی با مجوز نهاد کتابخانه های عمومی در استان ایجاد شده است. که خدمات ویژه کتابخانه ای را ارائه خواهد کرد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این زمینه مسئول است.

وی افزود: یکی از ویژگی های استان زنجان از نظر کتابخانه ای وجود کتابخانه های خیریه است و در این مورد جزو رتبه های اول کشور هستیم که منجر به افزایش تعداد کتابخانه ها در استان شد و اگر ما منتظر ساختن کتابخانه توسط دولت بودیم، تا این حد نمی رسیدیم.

رضاحانی به احداث کتابخانه های عمومی در شهرهای اقماری اشاره و تصریح کرد: در این شهرها زمین و فضاهایی برای امور فرهنگی در نظر گرفته شده است اما به دلیل عدم اعتماد تملک صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی ذی نفع هستند، گفت: مسئولیت ساخت کتابخانه بر عهده ما نیست و وظیفه اداره راه و شهرسازی اولویت بندی این پروژه ها و اختصاص اعتبار برای آنها است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان درباره منابع موجود در کتابخانه ها گفت: در این صورت با توجه به اینکه عنوان کتابخانه های عمومی است و به نظر ما، کتابخانه ها مشکلات جدی دارند و برخی منابع به روز نیستند. شامل اکثر کتاب های عمومی است. تخصصی و همچنین به دلیل محدودیت فضا و اینکه سالانه چند صد هزار عنوان منتشر می شود، نمی توانیم همه کتاب ها را در کتابخانه داشته باشیم. به روز باشید، اما برخی از کتاب های خاص بسته به رشته و رشته فقط در کتابخانه های تخصصی یا دانشگاه ها موجود است.

رضا هانی گفت: اگر کتابخانه مرکزی در استان فعال بود شاید پاسخگوی همه اقشار مردم بودیم با توجه به اینکه می توانستیم از هر کتاب چاپ شده در کتابخانه مرکزی استان یک جلد چاپ داشته باشیم اما متاسفانه یک جلد یکی از محرومیت های استان نبود کتابخانه مرکزی است که یکی از وعده های همیشگی دولت ها از دهه 80 برای ساخت این کتابخانه بود که تا به امروز محقق نشده است.

وی گفت: عملیات احداث کتابخانه مرکزی حدود 15 سال است که ادامه دارد و تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار عملیات ساخت به طور کامل متوقف شده است در صورتی که این پروژه بیش از 50 درصد داشت. پیشرفت، می تواند اعتباراتی برای سفر رئیس جمهور به استان داشته باشد، اما متأسفانه چون این تنها 20 درصد پیشرفت دارد، در اعتبارات رئیس جمهور لحاظ نشده است.

وی با اشاره به اینکه بودجه کتابخانه مرکزی استان ملی و استانی است، گفت: در حال حاضر با توجه به تورم و شرایط موجود، ساخت این کتابخانه بسیار بعید به نظر می رسد و در حال حاضر طی صحبت هایی که با استاندار و نمایندگان مجلس انجام شده است. استان در مجلس، جلساتی تشکیل و برای ادامه ساخت پروژه تصمیم گیری می شود.

رضا هانی به راه اندازی کلینیک کتاب برای اولین بار در استان زنجان اشاره و اظهار کرد: این کلینیک یک مرکز مطالعه تخصصی است و هدف ما ارائه خدمات و مشاوره تخصصی برای کسانی است که مشکل خواندن دارند و راه های صحیح مطالعه را به آنها آموزش دهیم. و تندخوانی.و برای افزایش دقت، تمرکز مناسب، روش یادداشت برداری، روش صحیح یادگیری و ارتقای کیفیت یادگیری را آموزش دهید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی زنجان گفت: در نظر داریم در زمان بازگشایی مدارس با اعزام تیم های ویژه به مدارس و دانشگاه ها خدمات بالینی به دانش آموزان ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید