ما هرگونه اقدام صهیونیست ها در آب های مشترک را خصمانه می دانیم


ساعت: 11:20
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843876

وزیر دفاع لبنان با اشاره به اینکه اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است، از سازمان ملل خواست برای مقابله با این تجاوزات اسرائیلی اقدام فوری انجام دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موریس سلیم، وزیر دفاع لبنان، در واکنش به تجاوزات اخیر اسرائیل به دلیل ورود غیرقانونی یک کشتی لبنانی به منطقه مورد مناقشه با لبنان، گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان یک چالش و تحریک علیه این کشور و یک رخنه است. که در منطقه جنوبی قرار دارد.

بهرون المیادین وزیر دفاع لبنان نوشت: اسرائیل بار دیگر تمام قوانین و هنجارهای بین المللی را نادیده می گیرد و تلاش می کند خواسته های خود را در مرزهای لبنان تحمیل کند. این اقدام اسرائیل هرگونه تلاش برای از سرگیری مذاکرات در مورد تعیین مرزهای دریایی تحت حمایت سازمان ملل را خنثی می کند.

وزیر لبنان در پایان از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل خواست برای پایان دادن به این تحرکات اسرائیل و همچنین اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تنش‌های امنیتی در جنوب لبنان که می‌تواند کل منطقه را تحت تأثیر قرار دهد، اقدام فوری انجام دهند. به تصویب رسید.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان روز گذشته در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت که مذاکرات درباره تعیین مرزهای دریایی ادامه دارد و هرگونه اقدام یا فعالیت در منطقه مورد مناقشه تحریک‌آمیز و خصمانه است.

چند هفته پیش لبنان با ارسال نامه ای به سازمان ملل متحد پایبندی کامل خود به حقوق دریایی در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و شورای امنیت در فوریه 2022 این نامه را به عنوان سند در سایت خود منتشر کرد. لبنان در این نامه تاکید کرد که میدان کاریش در منطقه بحث برانگیز است و شورای امنیت باید از حرکت رژیم صهیونیستی که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند، جلوگیری کند.

روزنامه لبنانی النهار بامداد یکشنبه گزارش داد که یک کشتی اسرائیلی تولید و ذخیره گاز طبیعی مایع “ENERGEAN POWER” برای استخراج گاز وارد میدان خود شد و از خط 29 در 5 کیلومتری خط 23 در منطقه مورد مناقشه عبور کرد.

این روزنامه در گزارشی نوشت: با ورود کشتی، مقدمات پهلوگیری دو کشتی دیگر در منطقه در حال انجام است: اولین آتش نشان بوکا شرپا و دومین کشتی Aaron S McCal برای انتقال خدمه و کارگران.

در همین راستا، بسام یاسین، رئیس سابق تیم مذاکره کننده نظامی-فنی در مرزهای دریایی جنوب لبنان به النهار گفت: اگر کشتی به سمت شمال یا جنوب میدان کار برود، تجاوز محسوب می شود. چون میدان مشترک است. به همین دلیل است که هیچ یک از طرفین [چه لبنانی و چه اسرائیلی] آنها حق ندارند از آن گاز استخراج کنند.

وی تاکید کرد: لحظه ای که گاز استخراج می شود به این معناست که این موضوع خارج از معادلات قبلی بوده و به یک میدان بحث برانگیز تبدیل می شود.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هدف اصلی واشنگتن و تل آویو از مذاکرات تعیین مرزهای فلسطین اشغالی در چند سال آینده، وادار کردن لبنان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است. در واقع رژیم صهیونیستی در 10 سال گذشته در منطقه مورد مناقشه با لبنان کارهای زیادی انجام داده است و لزومی ندارد مرز دریایی دقیقی به عنوان لبنان تعیین شود و ممکن است در این مذاکرات اهداف دیگری را دنبال کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید