ما هنوز به توافق نرسیده ایم / ممکن است به ناتو نپیوندیم


ساعت: 21:36
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1818427

رئیس تیم مذاکره کننده اوکراین با بیان اینکه ما هنوز در مورد چیزی به توافق نرسیده ایم، گفت که ممکن است به ناتو نپیوندیم، اما هیچکس نمی تواند مانع از پیوستن ما به اتحادیه اروپا شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین روز از مذاکرات سه ساعته روسیه و اوکراین در استانبول به پایان رسید. به گفته منابع خبری، در این مذاکرات وزیر امور خارجه و سخنگوی دفتر رئیس جمهور ترکیه نیز حضور داشتند.

رئیس تیم مذاکره کننده اوکراین پس از پایان مذاکرات گفت: هنوز در مورد چیزی به توافق نرسیده ایم و هیچ توافقی از روسیه دریافت نکرده ایم. در مورد هرگونه توافق با روسیه در اوکراین همه پرسی برگزار خواهیم کرد. رفراندوم بدون بازگشت پناهجویان امکان پذیر نیست. این توافق تنها با خروج ارتش روسیه از سرزمین های خود در 23 فوریه امکان پذیر است.

وی گفت: “هیچکس نمی تواند اوکراین را از پیوستن به اتحادیه اروپا باز دارد.” اولین دستاورد ما انتقال مذاکرات از بلاروس به ترکیه است. ما تمامی اوکراینی هایی را که حقوق زندانیان روسی را نقض کرده اند تحت پیگرد قانونی قرار خواهیم داد. نیروهای روسی به دلیل ناتوانی در دستیابی به اهداف خود از کیف و چرنیگوف عقب نشینی می کنند.

وی افزود: ما توافق کرده ایم که مذاکرات با روسیه در مورد کریمه را به بعد از توافق صلح به تعویق بیندازیم. ما اکنون در حال رایزنی در مورد چگونگی اجرای آتش بس و کمک های بشردوستانه هستیم. در مذاکرات ما در مورد تمام مرزهای اوکراین، ترسیم شده در سال 1991 صحبت خواهیم کرد.

رئیس تیم مذاکره کننده اوکراین گفت: ما به ناتو نخواهیم پیوست، اما به اتحادیه اروپا خواهیم پیوست. تیم مذاکره کننده اوکراینی: ما فرصت دیدار با زلنسکی و پوتین را داریم.

وی گفت: ما می خواهیم اسرائیل، لهستان، کانادا و ترکیه ضامن هر توافقی باشند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید