در جنگ شناختی هنوز به بازدارندگی نرسیده ایم/ تهدید بحران باید به فرصتی برای توضیح تبدیل شود


ساعت: 14:28
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908672

محمد جوانی گفت: دشمن با مهندسی رسانه و با استفاده از روش هایی مانند مارپیچ سکوت و برهم زدن محاسبات تلاش می کند تا به اهداف خود دست یابد و سعی دارد ذهن جوانان را متحول کند و یک مشکل قابل حل را به معضلی لاینحل تبدیل کند. ذهن جوانان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد جوانی نویسنده کتاب «علوم شناختی در جنگ شناختی» و استاد دانشگاه در گفت و گو با «میرآت» با اشاره به توان بازدارندگی بالای کشورمان در عرصه نظامی گفت: متاسفانه هنوز به این موضوع نرسیده ایم. بازدارندگی در عرصه جنگ شناختی و رهبر انقلاب نیز بارها بر اهمیت آنها در عرصه رسانه توصیه و تاکید کرده اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جنگ امروز در لابه لای مغز ما و دانشجویان و بچه های ما به راه می افتد، اظهار داشت: این جنگ در حال انجام است. وی تصریح کرد: دشمن به دنبال تسخیر توانایی های شناختی ماست و در دنیای غرب به دلیل برتری تجهیزات در این زمینه به ویژه از جنبه های مثبت آن، برای خود بسیار تلاش می کنند.

رئیس گروه جنگ نرم دانشگاه امام حسین علیه السلام با اشاره به اینکه مردی مانند ابوعلی سینا، غذای انسان را با دقت به عملکرد مغزش ربط می دهد و این موضوع را تا جایی به کار می برد که ذوالفنون می شود. وی بیان کرد: با درک چگونگی کارکرد توانایی های شناختی فردی مانند ابوعلی سینا می توان افراد زیادی مانند او را پرورش داد و این امر باعث پیشرفت های عظیمی در دنیای علم خواهد شد و علم شناخت امروز نیز با مشکلاتی از این دست دست به گریبان است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر علوم شناختی مانند علوم هسته ای به دلیل برتری در دست ظالمان است، اذعان داشت: متأسفانه این برتری باعث شده است که جهان غرب وارد جنگ شناختی با افراد و با تسخیر قدرت شناختی افراد شود. مردم کارا به سمت اهداف خود بروند.

وی افزود: این تعداد باعث می شود که ما به راحتی و با سربلندی اهداف و خواسته های آنها را انجام دهیم و ثروت خود را برای آنها و همچنین جوانانمان بفرستیم، علیرغم اینکه عواطف و احساسات آنها باید معطوف به دشمن باشد، اما این احساسات درونی معطوف و احساس می شود. مفتخر به آسیب رساندن به نیروی نظامی، مردم جامعه و زیرساخت های جامعه.

جوانی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر اهمیت جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: این امر جهادی قطعی و فوری و واجب است که نیازمند اقدام عملی، فوری و همگانی است.

نویسنده کتاب علوم شناختی در جنگ شناختی با دسته بندی جنگ شناختی در سه سطح کلی تکنیک، تاکتیک و استراتژی می گوید: «دشمن با استفاده از مهندسی رسانه و استفاده از روش هایی مانند مارپیچ سکوت و به دنبال رسیدن به اهداف خود است. و با هدف تبدیل ذهن جوانان و تبدیل یک مشکل قابل حل به یک مشکل حل نشدنی در ذهن جوانان است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید از دانش و علم غربی استفاده کرد و نباید در این زمینه متحجر شد. وی گفت: اما اینکه جوانان ما غرب زده شوند و به آنها نگویند دنیای غرب درگیر چه مشکلاتی است بسیار خطرناک است.

وی افزود: در دنیای غرب بیشترین میزان مصرف قرص های ضد افسردگی متعلق به زنان آمریکایی است و حقوق این زنان در زندگی مشترکشان بر اساس کار و درآمد برابر تعریف شده است و به دلیل دیدگاه غربی در مورد زنان یک نکته مادی گرایانه است، زیرا سن زنان در زندگی مشترک به یک چالش تبدیل می شود، در حالی که در کشور ما زنان با افزایش سن از احترام و منزلت بیشتری در جامعه برخوردار می شوند.

جوانی با توصیه به تماشای مستند ایکسونامی بیان می کند که راوی این مستند یک آمریکایی است که سال ها در صنعت پورن کار کرده است. این ساحلی که شما سعی می کنید از حجاب خلاص شوید، همان ساحلی است که مردم ما را با خود بردند.

رئیس گروه جنگ نرم دانشگاه امام حسین علیه السلام با بیان اینکه آنچه در جامعه غربی برای زنان در کشور ما رخ داده به درستی برای دختران کشورمان تبیین نشده است، تصریح کرد: در تفکر انسان گرایانه غرب، هر چیزی که موجب لذت انسان شود. مشروع تلقی می شود، اما در زندگی خدامحوری که ادیان و رهبر آن اسلام، برنامه زندگی انسان را تعیین کرده اند. علاوه بر دستورات دینی به آثار مخرب ابتذال و سرپیچی از احکام الهی اشاره شده است.

این استاد دانشگاه افزود: از نظر علمی بی حجابی و بدحجابی زنان تأثیرات مخربی بر عملکردهای شناختی زنان و مردان دارد و این معضل منجر به سوء استفاده از لذت های طبیعی و سالم افراد در زندگی جنسی می شود.

نویسنده کتاب همچنین به این نکته اشاره می‌کند که نیل پستمن، متفکر بزرگ آمریکایی، می‌گوید: بشر در عصر رسانه تشنه اطلاعات در کنار دریا و اقیانوس خواهد مرد، در حالی که در گذشته انسان زمینه‌های اطلاعاتی داشت که می‌نوشید. جرعه جرعه و تشنگی خود را فرو نشاند و سپس درگذشت.»

وی خاطرنشان کرد: در این عصر می توان با یک کلیک به بهترین مقالات و کتاب های علمی دنیا دسترسی پیدا کرد. وی گفت: متأسفانه امروز درگیر نرم افزارهایی مانند اینستاگرام هستیم و مدام مطالب را یکی پس از دیگری در این فضاها بررسی می کنیم.

جوانی ادامه داد: ویل دورانت محقق برجسته تمدن جهان می گوید: من چندین هزار سال است که در تاریخ جهان تحقیق می کنم و متوجه شده ام که نقش عفاف و حجاب در ایران باستان آنقدر مهم است که می توان گفت ایرانیان منشأ گسترش حجاب در سراسر جهان هستند.» در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری نیز به همین موضوع اشاره شده است که حجاب خاستگاه تمدنی و تشابهات فرهنگی دارد. ایرانیان با دین اسلام، امکان پذیرش اسلام را برای ایرانیان آسان کرد.

این استاد دانشگاه افزود: حجاب همت و حیا مردان و زنان ایرانی در آب و خاک ما نهفته است و ریشه تمدنی دارد که نه با وام آهنی برافراشته می شود و نه با آن برافراشته می شود. شاخ سعودی ها و رسانه های انگلیسی. به شرطی که فرصت را در دل بحران کنونی درک کنیم و مشکلات جوانان را به صورت اساسی و درست تبیین کنیم.

رئیس گروه جنگ نرم دانشگاه امام حسین علیه السلام با اشاره به اینکه کشور ما امن ترین کشور در ناامن ترین منطقه جهان است، تصریح کرد: مجموع کشته ها و مجروحان اخیر در ایران. ناآرامی کوچکتر از یک روز عادی در آمریکا است. در این کشور سالانه 45000 نفر یکدیگر را می کشند و روزانه بیش از 95 نفر بر اثر شلیک گلوله کشته می شوند. اما باید دانست که در دیکتاتوری رسانه های غربی در سطح قتل در کشورهایی مانند آمریکا، اثری از گلوله نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید