مباهله، سند زنده اصالت اسلام و اهل بیت (ع)


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885070

پیامبر (ص) کسانی را که نزد قوم و دلهایش عزیزتر بودند با خود آورد. این خود گویای عمق ایمان پیامبر و اعتقاد به صحت دعوت آن حضرت است، از این رو مبخله سند جاودان اصالت اسلام و گواه مسلم بر اصالت و استحکام پایه استوار جاودان تشیع حقیقی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروز بیست و چهارم ذی الحجه، همزمان با دوم مرداد ماه، روز مبخله نامیده شده است; واقعه مباهله از اولین وقایع اسلام است; زمانی که پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) از یک طرف و مسیحیان نجران از طرف دیگر آماده لعن و نفرین دروغگو بودند.
مسیحیان نجران که برای بررسی صحت دعوت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند، با آن حضرت مجادله کردند و سرانجام بحثشان به جایی رسید که حضرت محمد(ص) از آنان خواست تا با آنان مناظره کند.
هر یک از دو طرف با افراد خود به مباهله رفتند. وقتی مسیحیان دیدند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می خواهد آنان را با عزیزترین مردم خود حضرت علی علیه السلام، حضرت فاطمه علیها السلام، امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام به چالش بکشد، مطمئن شدند که حضرت محمد (ص) (ص) اگر به خود یقین نداشت، جان اهل بیتش را به خطر نمی انداخت، از مباهله خارج شدند.
در این روز که روز نزول آیه تطهیر نیز هست، خداوند مهر تاییدی دیگر بر ارزش ها و فضایل اهل بیت(ع) و جایگاه واقعی آنان در شناخت و شناخت حق قرار داد. اسلام. روایات فراوانی در منابع دست اول معروف اهل سنت و اهل بیت علیهم السلام وجود دارد که به صراحت می فرماید: آیه مباهله حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (علیه السلام). الف) و امام حسین (ع) نازل شده است.

a7e6e095 79d7 4466 bdf1 fc09f887fda8 خبر خاکستری

مباهله، سند زنده اصالت اسلام و اهل بیت (ع)
در همین حال حجت الاسلام سید رضا مودب مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم با اشاره به روز مباهله اظهار داشت: خداوند در این آیه پیامبر اسلام (ص) را به برگزاری مباحث علمی دستور می دهد. و مذاکره با مسیحیان نجران که در مدینه بودند و آنها را به دین مبین اسلام دعوت کند و اگر راضی نشدند با آنها جنگ کند.
وی ادامه داد: اگر خطاکار به حقیقت خود ایمان نداشته باشد، هرگز خطایی را مطرح نمی کند و دروغگویان و دروغگویان در طول تاریخ خطایی را مطرح نکرده اند، لذا پیشنهاد خطا از سوی رسول خدا (ص) بوده است. (ص) .
مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم با بیان اینکه مبلا سند بارز عظمت اهل بیت(ع) است، گفت: خداوند در سوره آل عمران آیه 61 می فرماید بیایید ما خود را دعوت می کنیم. بچه ها، شما هم بچه های ما، ما زن ها ما خودمان را دعوت می کنیم، شما همسرانتان را دعوت می کنیم، ما از جان خود دعوت می کنیم، شما را از جان خود دعوت می کنیم.
فرمود: در اینجا امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) فرزندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هستند و مراد از زنان نزد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.
حجت الاسلام مودب افزود: همچنین بر اساس شواهد و تفسیر قرآن کریم «انفسانا» به معنای روح من حضرت علی (ع) است که بر اساس گزارش های تاریخی و تفاسیر قرآن کریم نشانه احترام خاصی است که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) برای حضرت علی (ع) قائل بودند.

روز مباهله روز اثبات حقانیت اسلام و اهل بیت (ع) است.
از سوی دیگر آیت الله سید رحیم توکل در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به روز مباهله و وقایع آن روز گفت: مبلای پیامبر(ص) با مسیحیان نجران در روز بیست و چهارم ذی الحجه سال دهم هجری قمری واقع شد که در آن روز مبلای پیامبر(ص) با مسیحیان نجران بود. پیامبر اکرم (ص) طی نامه ای مسیحیان نجران را به اسلام دعوت کرد.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در مذاکراتی که با هیئت نجرانی در مدینه انجام داد، آنها را به عبادت خدای یگانه دعوت کرد، اما آنها بر ادعای خود پافشاری کردند و دلیل الوهیت حضرت عیسی ولادت حضرت عیسی علیه السلام بود. بر او) بدون واسطه.پدر می دانست.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیامبر از این افراد پرسید که چرا حضرت عیسی را فرزند خدا می دانید، فرمودند: پاسخ دادند چون حضرت عیسی از مادری به دنیا آمد که پدر نداشت، در آن زمان فرشته وحی نازل شد و این کلام خدا در قلب پیامبر (ص) جاری شد: «به درستی که مَثَل عیسی نزد خدا مانند آدمی است که خداوند او را از خاک آفرید».
وی افزود: خداوند در این آیه با بیان شباهت ولادت حضرت عیسی (ع) و آدم (ع) یادآور می شود که حضرت آدم (ع) با قدرت بی پایان خود بدون داشتن پدر و مادر از خاک آفریده شده است و اگر غیبت پدر ثابت می کند که مسیح پسر خداست، پس آدم (ع) برای آن مقام سزاوارتر است. چون نه پدر داشت و نه مادر.
این استاد حوزه گفت: آنها پاسخی به این نداشتند و راضی نشدند و قرار گذاشتند که فردا به مباهله بیایند و هر دو را نفرین کنند و هر که ستم کرد هلاک شود.
وی خاطرنشان کرد: رهبر مذهبی گروه نجرانی به آنها گفت که اگر دیدید محمد (ص) با سر و صدا و ازدحام و اختلاف به مبخله می آید از او نترسید. زیرا در چنین حالتی در کار او حقیقتی نیست که به غیبت متوسل شده است و اگر با تعداد بسیار محدودی از بستگان و فرزندان کوچک خود به مجلس آمد بدانید که او پیامبر خداست و اجتناب کنید. نزاع با او، زیرا خطرناک است و اگر او را نفرین کنی نابود می شوی، ما خواهیم بود
آیت الله توکل بیان کرد: وقتی روز مبخله فرا رسید، مردم نجران دیدند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) با حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حسنین (علیه السلام) آمدند. وقتی مسیحیان این صحنه را دیدند، به وحشت افتادند و از این که پیامبر (ص) عزیزترین و نزدیکترین افراد خود را به میدان مبخله آورده بود، فهمیدند که ایشان به ادعای خود ایمان راسخ دارند. زیرا در غیر این صورت عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد.
وی افزود: آنها از این رو حاضر به اقدام نشدند و با مصالحه موافقت کردند و جریمه پرداخت کردند.
یکی از اعضای خبرگان رهبری گفت: پس از خروج مردم نجران، پیامبر فرمودند اگر قرار باشد عمل کنند، یک سال بیشتر طول نمی کشد تا تمام مسیحیت جهان از بین برود.
وی در پایان افزود: محاکمه مبخله برای اثبات اصالت اسلام و اهل بیت(ع) بود. وقتی پیامبر (ص) آمد مسیحیان بیشتر بودند و قبل از پیامبر انجیل و مسیحیان حاکم جهان بودند.

bcac9774 686d 4a2b 99b2 aef33ef1ca21 خبر خاکستری

مبلا عامل وحدت است
همچنین حجت الاسلام دلیر، عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این خصوص گفت: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اهل سنت نیز وجود دارند.
وی ادامه داد: در حقیقت پیروزی مبخله عزت اهل سنت و شیعه و دلیل اتحاد آنهاست، زیرا پیامبر(صلی الله علیه وآله) علی(علیه السلام)، دخترش و حسنین را دوست داشتند.
حجت الاسلام دلیر گفت: عزت مبخله برای شیعه و سنی است چرا که مکتب صحیح اسلام بر مسیحیان پیروز شد و همه باید از فضایل اخلاقی پیامبر(ص) درس بگیریم و آن را در زندگی روزمره خود به کار ببریم. .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید