مبخله روز صحت نبوت و امامت در تاریخ جهان اسلام است


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885021

در گفتگو با علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان این موضوع مطرح شد.

تعدادی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سیره پیامبر اکرم (ص) بهترین راه مقابله با توطئه دشمن بود، گفتند: برای خنثی کردن توطئه و ترفند دشمن و حفظ دین مبین اسلام مثالی بزنیم. از قضیه مبخله .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، روز بیست و چهارم ذی الحجه را روز مباهله می نامند، خداوند در این روز مهر تاییدی دیگر بر ارزش ها و فضایل اهل بیت(ع) گذاشت. ع) و جایگاه واقعی آنها در فهم و شناخت اسلام.

مباهله سند وثاقت پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت است.

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه ضمن اشاره به اینکه روز مباهله یکی از پرافتخارترین و با فضیلت ترین ایام تاریخ اسلام در زمان پیامبر اعظم (ص) بوده است، گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را آوردند. مسیحیان اهل نجران مدینه در سال دهم هجری آنان را به اسلام دعوت کرد اما آنان از پذیرش دین حق سرباز زدند. در همین زمان آیه مبخله نازل شد.

وی با بیان اینکه مباهله روز اثبات اصالت پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است، افزود: پیامبر اسلام(ص) در این روز اهل بیت خود را به مبغله دعوت کرد، اما مشرکان کنار رفتند. آن روز با نامه پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام آغاز شد و سرانجام با نشستن و ایمان آوردن مردم نجران به پایان رسید.

این عالم اهل سنت با تاکید بر اینکه روز مبخله در تاریخ جهان اسلام روز صحت نبوت و امامت محسوب می شود، ادامه داد: اهمیت واقعه تاریخی مبخله کمتر از غدیر نیست چرا که صحت آن را نیز تایید می کند. از دعوت پیامبر (ص) و همچنین خداوند با نزول آیه 61 سوره آل عمران این مطلب را در قرآن تأیید و تثبیت کرد.

وی گفت: باید برای خنثی کردن توطئه و نیرنگ دشمن و پاسداری از دین مبین اسلام از حادثه مبخله الگوبرداری کنیم.



روزی برای تجلیل و بیان برائت و پاکی پنج تن آل عبا

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی بامری امام جمعه سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: روز مباهله یکی از روزهایی است که حقانیت و تعالی امیرالمومنین (ع) را مشخص می کند. فاطمه زهرا (س) و حسنین.

وی افزود: در آن روز همه بزرگان و شاید بهترین مسیحیان نجران پس از آن که پیامبر آنها را به پرستش خدای یگانه دعوت کرد، از پیامبر خواستند که با آنها مبله کند.

وی ادامه داد: زمان مبلا فرا رسیده و مقرر شده است که بهترین و بهترین مسیحیان در یک طرف جمع شوند و پیامبر اسلام بهترین و بهترین مسلمانان را با خود بیاورد و طرفین باید شروع به درخواست می کنند و بر دروغگویان نفرین می فرستند و از خدا می خواهند که دروغگو را نابود کنند.

بامری تصریح کرد: مسیحیان پیامبر گرامی اسلام(ص) را می بینند که با همراهی بانو فاطمه زهرا(س)، حضرت علی(ع) و دو فرزندشان نزدیک می شود و به چهره نورانی این 5 نفر که نماینده صالحان هستند، نگاه می کنند. فضیلت و بی قانونی آنها مشهود بود، تصمیم گرفتند مبلا را رها کنند، زیرا به این نتیجه رسیده بودند که اگر این 5 نفر با رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) شروع به نماز کنند، بدون شک خداوند متعال مسیحیان را مجازات خواهد کرد.

امام جمعه سراوان خاطرنشان کرد: حقیقت اسلام و آخرین پیامبر و کرامت و فضیلت حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین علی(ع) و فرزندانش از چشم هیچکس پیامبر پوشیده نیست.

فرمود: خداوند در آیه مبخله چهره های نورانی امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین را نشان می دهد و صلاح و فضیلت و فضیلت و جایگاه آنها را در پیشگاه خود نشان می دهد.

وی افزود: همه ما باید به عشق، دوستی و جانشینی این خاندان توجه داشته باشیم و بتوانیم از وجود نورانی پنج فرزند آل عبا بهره ببریم و از این روز به عنوان روزی که بیانگر حقیقت امیرالمومنین(ع) است یاد کنیم. مومنین.» برای یادآوری



24 ذی الحجه; روز مبخله و نزول آیه تطهیر

مولوی عبدالله حسن زهی امام جمعه شهر هامون در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: روز بیست و چهارم ذی الحجه را روز مبخله می نامند زیرا در این روز که روز بعثت نیز می باشد. در آیات طهارت، خداوند ارزش ها و فضائل اهل بیت(ع) و مقامی را که اخلاص آنان مهر تأیید دیگری در شناخت و شناخت اسلام واقعی بخشید، می ستاید.

وی با بیان اینکه روز مبخله دلیل بر اصالت پیامبر اسلام است افزود: در چنین روزی شأن و منزلت پیامبر(ص) برای جهانیان ثابت می شود. همچنین در بسیاری از احادیث و روایات اهل سنت آمده است که کفار و مسیحیان و مشرکان آن زمان می خواستند به پیامبر (ص) در مورد حقیقت دین مبارکه اسلام نبوت کنند که وقتی آن حضرت آن را پذیرفت و با خود گرد آمدند. اهل بیت، یعنی. حضرت فاطمه (علیها السلام) و علی (علیه السلام) و حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) در محل مورد نظر، کفار آن را پذیرفتند. آنها نمی کنند

اهل سنت مولوی گفتند: همگی اظهار نظر می کنند که با موبلی کفار شکست عمیقی از اسلام و پیامبر اسلام خواهند خورد و برای همیشه کفار جواب خود را گرفتند و جرأت نکردند علیه اسلام حرکت کنند، پرسیدند. پیامبر به مبلا

حسن زهی تصریح کرد: مبلا در شرح اسلام و آثار نبوی موجود است و بسیاری از فقها و صاحب نظران اسلامی با احادیث صحیح صحت این قضیه مبلا را تأیید کرده اند.

این عالم اهل سنت گفت: مبخله همان چیزی است که هر دو طرف در نقطه‌ای از صحرا به یاد خدا می‌افتند و از خدا می‌خواهند که آیا شما و طرف مقابل را به عذاب الهی در حق من مبتلا می‌کنیم و اگر نجات پیدا کردم راف خدا مرا عذاب می‌کند.

اهل سنت مولوی می فرمایند: محبت به خاندان پیامبر(ص) افتخار است و هر که این محبت را در دل نداشته باشد مسلمان نیست و اسلام در روز قیامت از این گونه افراد حمایت نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه قرآن و اهل بیت پیامبر(ص) دو جواهر در نزد مسلمانان و مایه هدایت بشری هستند که باید به عنوان مصداق این دو عمل کنیم، خاطرنشان کرد:

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید