متقاضیانی که زن سرپرست خانوار هستند از نظر صلاحیت بهزیستی مورد آزمایش قرار می گیرند


ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1893915

تفاهم نامه ای بین سازمان اجتماعی کشور و بنیاد برکت در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توانمندسازی و اشتغال زایی زنان بی سرپرست به امضا رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اجرای ماده 57 قانون احکام دائمی، سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در فروردین 1401 و اصول 3، 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاست های کلی مقاومت. اقتصاد و برنامه های ایجاد اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنان در کاهش فقر مطلق و ایجاد اشتغال پایدار به منظور افزایش و توسعه ظرفیت اشتغال. تفاهم نامه بین سازمان اجتماعی کشور و بنیاد برکت فرمان امام (ره) امضا شد.

در این خصوص محمد نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اجتماعی کشور گفت: همکاری مشترک در اجرای طرح های ایجاد اشتغال اعم از مشاغل خانگی، مشاغل خانوادگی و کارگاه های کوچک یا گروه هایی در حوزه رهبری توسط خانوارهای زن و اعضای خانواده آنها، هم افزایی و همکاری در اجرای برنامه های مشترک با تاکید بر برنامه های اشتغال زایی و تثبیت آنها با اولویت رشته های کسب و کار مطالعه شده و اولویت دار و همچنین شناسایی خطوط اولویت منتخب با تاکید بر زنجیره. تکمیل ارزش و ظرفیت ایجاد اشتغال، مشارکت و همکاری در اجرا و پیشبرد برنامه ها ایجاد اشتغال سازمان و بنیاد و همکاری در زمینه تبادل داده و اطلاعات برای اجرای برنامه های تجاری سازی و اشتغال و غیره. . از مهمترین محورهای همکاری در این تفاهم نامه هستند.

وی افزود: همچنین سازمان بهزیستی متعهد شده است که داوطلبان واجد شرایط را از بین مددجویان سازمان برای انجام مراحل احراز صلاحیت داوطلبان به بنیاد معرفی کند. تامین مالی رایگان طرح‌های اشتغال‌زایی اعم از مشاغل خانگی، خانوادگی و پروژه‌های کارگاهی خرد برای کارکنان تحت پوشش سازمان که صلاحیت آنها توسط بنیاد ارزیابی شده است (در چارچوب این تفاهم‌نامه و قوانین جاری سازمان و دستورالعمل‌های تفاهم‌نامه) ; پرداخت هزینه تسهیلات توسط سازمان، نظارت و نظارت بر اجرای پروژه از طریق نظارت در محل و نظارت مستمر بر وضعیت استخدامی افراد واجد شرایط با همکاری مشترک بنیاد، امکان دسترسی به سامانه های اطلاعاتی به منظور نظارت بر متقاضیان و… n. همچنین از جمله وظایف سازمان بهزیستی در این تفاهم نامه است.

نصیری با توجه به اجرای تفاهم نامه، پیگیری امور متقاضیان در خصوص اجرای پروژه ها – نظارت گام به گام به مدت 20 ماه از لحظه اجرای طرح ها از شبکه مدیران و تسهیلگران بنیاد بهره مند خواهد شد. شروع طرح پایداری اشتغال، انجام مراحل احراز صلاحیت شامل بررسی افراد معرفی شده از سوی سازمان، تایید و انتخاب و معرفی داوطلبان برای بهره مندی از تسهیلات سازمان به همراه نحوه آزادسازی تسهیلات بر اساس بنیاد برکت. مدل‌سازی، نظارت بر کلیه مراحل واگذاری، اجرا و ارائه طرح‌های اشتغال‌زایی و ارائه گزارش‌های منظم به سازمان و … از وظایف بنیاد برکت است.

وی افزود: همچنین کمیته ای متشکل از نمایندگان دو طرف این تفاهم نامه وظیفه نظارت و ارزیابی حسن اجرای مفاد این تفاهم نامه، بررسی گزارش های دریافتی و میزان دستیابی به اهداف مورد انتظار را بر عهده دارد. تهیه گزارش برای نتایج و بررسی و پایش طرح ها مسئول اصلاح عیوب و افزایش کارایی. نظارت بر اشتغال و ایجاد و تثبیت کسب و کار در نتیجه اجرای تفاهم نامه هر 6 ماه یکبار و تهیه گزارش اجرایی مربوطه توسط کمیسیون های استانی ذیربط انجام می شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور؛ در این تفاهم نامه، عضو ناظر سازمان، «مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان» را به ستاد بهزیستی کشور و مدیران کل استانی در سطح استان معرفی کرد و گفت: همکاری و نظارت اجرایی بر حوزه اشتغال سازمان است. در تمام مراحل اجباری است. همچنین عضو ناظر بنیاد، معاونت توسعه اشتغال جامعه محور در ستاد بنیاد و مدیران استانی در سطح استان.

دیدگاهتان را بنویسید