متولیان فرهنگی البرز جنبه آموزشی تئاتر کودک را فراموش کرده اند


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902141

اقبالی با انتقاد از بی تفاوتی متولیان فرهنگی استان گفت: اگر قصد داریم جامعه ای سالم و پیشرو داشته باشیم باید برای نمایش های کودکان ارزش قائل شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کیوان اقبالی نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار «تیتریک» گفت: فعالیت خود را در حوزه تئاتر کودک و نوجوان از سال 69 با نمایش عروسکی کودک و نوجوان «همسایه خوب» آغاز کردم. تا امروز ادامه دارد

وی ادامه داد: از آنجایی که کودکان تخیل بسیار قوی و فعالی دارند و دنیای واقعی را از منظری خارق العاده می بینند، تئاتر کودک این دنیا را برای آنها خلق می کند و آنها را در دنیای خودشان همراهی می کند، بنابراین بچه ها آن را بسیار دوست دارند و از آن استقبال می کنند. آنها مزیت نمایش های کودکانه را دارند، به طوری که خیلی از اوقات بچه ها چندین بار در جلسات مختلف یک نمایش را می بینند.

اقبالی اضافه کرد: در استان البرز و در اکثر استان ها مدیران به دنبال عناوین و مناصب هستند و می خواهند با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را به دست آورند که در تئاتر کودک و نوجوان به دلیل نبود جشنواره کودک و نوجوان و زمان مناسب این امکان وجود ندارد. گرانی نمایش کودک باعث می شود مسئولان توجه چندانی به آن نکنند و روی آن سرمایه گذاری نکنند.

این نویسنده بیان می کند: به گفته مسئولان، تعداد آثار در حوزه نمایش برای افزایش مخاطب اهمیت بیشتری دارد. بارها مدیریت ارشاد البرز تئاتر کودک من را با وجود فروش بلیت از روی صحنه برد تا نمایش دیگری که قرار بود در جشنواره ای شرکت کند تمرین کند و جایگاهی کسب کند و باعث ارتقای شغلی مدیران شود.

وی ادامه داد: البته زمانی که مسئولان برای مردم احترام قائل نباشند، مردم حمایت نخواهند کرد و در این میان هنرمند متضرر می شود، بنابراین اکثر آثار را به صورت خصوصی اجرا می کنیم که این نیز مشکلات زیادی دارد.

اقبالی افزود: خوشبختانه کشور ما و استان ما مردمان فهیم و خوبی دارد و این افراد بسیار جلوتر از مسئولان استان هستند. کافی است نگاهی به سالن های ثابت نمایش های کودک بیندازید و تماشاگران از اجرای این تئاتر آگاه باشند، در این صورت قطعا از کار استقبال خواهند کرد.» من این تجربه را در تالار هنر تهران داشتم و همیشه عالی بوده است. ما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعال هستیم و در تمام روزهای سال آماده بازی هستیم، بنابراین به راحتی می توان نمایش های کودک را در نیازهای فرهنگی و تفریحی شهروندان گنجاند.

این کارگردان تاکید می کند: تئاتر و فیلم همیشه این امکان را به افراد می دهد که با هزینه کم و زمان کم تجربه های متفاوتی داشته باشند و حتی در مواردی از سایکودرام (درام با مضامین روانشناختی) و حتی تئاتر درمانی استفاده می کنیم. ما این کار را برای هدایت جامعه و کودکان به سمت رشد فکری و علمی سالم انجام می دهیم.

وی گفت: این توانایی در هنرمندان تئاتر کودک استان وجود دارد اما متاسفانه عدم توجه جدی مدیران استان البرز به تئاتر کودک دلیلی است که بیشتر وقت هنرمندان صرف مدارک اداری برای اخذ مجوز می شود. ، محل تمرین و اجرا و دلیل دیگر تمرکز بر تولید اثر باقی نماند و بسیاری هدیه خود را به جلسه دادند.

اقبالی در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر کودک بسیار مهم و حساس است و اگر قصد داریم جامعه ای سالم و پیشرو داشته باشیم باید برای تئاتر کودک ارزش قائل شویم. در غیر این صورت در آینده ای نزدیک با عواقبی مواجه خواهیم شد که قابل جبران نیست چرا که امروز شاهد مشکلات عدیده ای هستیم که نتیجه همین مشکلات در گذشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید