مجوز مهمی که رژیم به تیم مذاکره کننده هسته ای داده است

مجوز مهمی که رژیم به تیم مذاکره کننده هسته ای داده است

روز جدید سلیمی نمین خاطرنشان کرد: رفع تحریم های سرکوبگرانه یکی دیگر از اهداف مذاکرات ایران است، بنابراین باید پیشنهادی روی میز باشد که تحریم های سرکوبگرانه را برداشته و به آینده نگاه کند.

عباس سلیمی نمین با اشاره به روند احیای مذاکرات برجام گفت: اروپا در مذاکرات پیشنهاداتی ارائه کرده است که اگر در راستای منافع کشورمان باشد می توان برای توافق در نظر گرفت اما این موضوع منوط به این است که منافع اروپا در مورد ایران در نظر گرفته شده است که این موضوع نیز قابل تامل است.

وی افزود: یکی از اهداف ایران در توافق هسته ای رد اتهامات هسته ای عمدتاً از سوی رژیم صهیونیستی است تا این رژیم نتواند با اروپا بازی کند، هرچند ایران با رویکرد مناسب خود در مذاکرات هسته ای ثابت کرده است که این اتهامات رژیم صهیونیستی که بر اساس ادعای گروهک های ضدایرانی مانند منافقین پول دریافت می کند اشتباه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین با اشاره به اینکه ایران زمانی برجام را امضا کرده اما طرف مقابل مرتکب است، ادامه داد: اروپا باید این نکته را مد نظر قرار می داد که یاغی آمریکا منجر به شکست برجام شد، بنابراین باید به پیشنهاد جدید آن دستور داد. به گونه ای که آمریکا نتواند توافقات آینده را باطل کند. اگر پیشنهاد اروپا این شرایط را داشته باشد، ایران از آن استقبال می‌کند، اما اگر اروپا در پیشنهاد خود، اجتناب از آمریکا را پیش بینی کرده باشد، طبیعی است که مورد پسند ایران قرار نگیرد.

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: رفع تحریم های سرکوبگرانه یکی دیگر از اهداف مذاکرات ایران است، بنابراین باید پیشنهادی روی میز باشد که تحریم های سرکوبگرانه را رفع کند و به آینده نیز نگاه کند.

وی در خصوص لزوم حمایت از توافق احتمالی در داخل کشور نیز گفت: نظام به تیم مذاکره کننده ما اجازه داده است که در صورتی که پیشنهادات طرف مقابل منافع ما را تامین کند، توافق را امضا کند، همانطور که در گذشته تیم مذاکره کننده قبلی به رهبری ظریف این توافق را انجام داده بود. برای دستیابی به یک حل و فصل عادلانه اجازه داده شده است. با این حال، نباید انتظار داشت که ارزیابی همه در داخل کشور از توافق هسته ای همانند تیم باقری باشد. چنین چیزی ممکن نیست. اما این بدان معنا نیست که سیستم تیم مذاکره کننده را ترک نکرده است. در دوره قبل که توافق برجام دارای نقاط ضعف جدی بود، هیچکس در داخل کشور آن را نقض نکرد. انتقادات شدیدی در داخل کشور مطرح شد، اما کسی مزاحم او نشد. البته نباید انتظار داشت که بسیاری از نظرات مطرح نشود.

سلیمی نمین تاکید کرد: نظام به تیم مذاکره کننده فعلی و همچنین تیم مذاکره کننده قبلی اعتماد دارد. زیرا دولت توسط اکثریت مردم انتخاب می شود و القاعده دارای قدرت هایی است که نظام به آنها احترام می گذارد، همانطور که در گذشته به آن قدرت ها احترام می گذاشت. به هر حال نظام از توافق نهایی حمایت می کند و تحت تاثیر برخی انتقادات قرار نمی گیرد و این رویکرد نظام به معنای احترام به رای اکثریت است. در حالی که دولت آمریکا که مدعی دموکراتیک است، به اصول دموکراسی پایبند نیست. آنها می گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی به توافق دولت فعلی که نماینده اکثریت است ادامه دهد، بنابراین وقتی به رای اکثریت احترام نمی گذارند، به دموکراسی پایبند نیستند.

این تحلیلگر سیاسی بالاخره با اشاره به اینکه ایران همیشه به توافقات خود پایبند بوده است، تصریح کرد: الان هم جایی نیست که بتوان گفت احتمال فروپاشی توافق در داخل کشور وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید