محتوای فضای مجازی گاهی نه تنها برای کودکان نامناسب است، بلکه مخرب است/ بودجه مناسبی به حوزه فرهنگی اختصاص نمی دهد.


ساعت: 08:14
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893572

حمیرا خدابنده نویسنده گیلانی با بیان اینکه آینده متعلق به فرزندان ماست، گفت: تربیت خوب آنها و توجه به استعدادهای این کودکان بسیار مهم است. بچه ها فکر می کنند هر متنی که در فضای مجازی می بینند درست است، اما اینطور نیست و برخی از مطالب فضای مجازی نه تنها مناسب کودکان نیست، بلکه مخرب است و والدین باید در این زمینه حساس باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «حمیره خدابنده» نویسنده گیلانی در گفتگو با ۸دی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هم مادر بودن و هم معلمی و هم نویسنده بودن و هم لیسانس بودن با ۲۸ سال سابقه چه توصیه ای به والدینی دارید که می خواهند. فرزندی تربیت کند که بتواند زندگی خود را درست کند؟ فرمود: فرزند صالح گلی از گلهای بهشتی است. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم و مطمئنا فرزندان بسیار خوبی خواهیم داشت. من، دخترم، پسرم پشت میزهای کانون پرورش فکری بزرگ شدم. اگر بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را به فرزندانمان بیاموزیم، در واقع زیربنای اساسی همه آثار بنیادی را ساخته ایم، باید عادت فرهنگ مطالعه را ایجاد کنیم. و بدانیم که کودکان و نوجوانان با کتاب می توانند به تمام ناگفته ها و ابهامات خود برسند.

کانون های پرورش فکری بهترین مراکز برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان هستند.

خدابنده با بیان اینکه در 31 مرکز پرورش فکری کودکان را مجبور به ورود به کانون نمی کنیم و آنها را مجبور به کتابخوانی نمی کنیم. بچه ها را به یادگیری کتاب و مطالعه علاقه مند کنید. بنابراین یکی از مواردی که می تواند والدین را در داشتن فرزندان خوب یاری کند، آشنایی بیشتر با کتاب، فرهنگ و ادبیات کشورمان است.

کارشناس مسئول مرکز آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به اینکه ما در سرزمینی زندگی می کنیم که مزیت های زیادی دارد، گفت: اگر بتوانیم شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که آنها با این خوبی ها آشنا شوند و بشناسند. شخصیت‌های تاثیرگذار در فراز و نشیب‌ها زندگی می‌توانند از آنها الگو بگیرند و به داشته‌هایشان افتخار کنند و وقتی به جوانی و بزرگسالی رسیدند می‌توانند از تجربیات و مشکلاتی که افراد مشهور پشت سر می‌گذارند درس بگیرند و از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. .

وی با بیان اینکه کانون های پرورش فکری بهترین مراکز برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است، اظهار داشت: والدین باید باور داشته باشند که فرزندانشان استعدادهای نهفته ای دارند که اگر مکان و مسیری امن پیدا کنند باید شکوفا شوند، خیلی راحت تر توانایی های فرزندان خود را تشخیص دهند. و با مراکز بازدید از مرکز رشد فکری برای تجربه بحث در مورد مهارت های یادگیری، بحث در مورد خوب صحبت کردن، بحث در مورد نوشتن شعر، داستان نویسی، نوشتن خلاق.

برخی از والدین انتظار دارند فرزندانشان به سرعت بزرگ شوند

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در پاسخ به سوال خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از چیزهایی که من را آزار می دهد این است که برخی از والدین انتظار دارند فرزندان خود را زودتر تربیت کنند، البته برای آن اقوام یا افراد یا والدینی که می گیرند احترام قائل هستم. مراقبت از فضای فکری فرزندانشان است، اما برخی از والدین با دیدن زاویه ای از توانایی های فرزندشان مثلاً به صورت نوشتاری اصرار دارند که شعر یا داستانی را منتشر کنند، بچه دارند و برای این کار می توان با او قرارداد بست. نشریات خارج و حتی منتشر می شود، اما اینکه می خواهیم فرزندمان به این زودی بزرگ شود، آزاردهنده است، زیرا باید اجازه داد کودک بزرگ شود. مثلاً در کلاس چهارم دبستان یک کتاب هزار نسخه چاپ کنید و بعد این کتاب دیده نشود و نقد نشود، چقدر این بچه ناامید می شود و نباید انتظار حمایت از کانون پرورش فکری داشته باشید چون از این عجله برای چاپ کتاب

متأسفانه بودجه کافی به بخش فرهنگی اختصاص داده نمی شود

وی افزود: یکی از مشکلاتی که من را بسیار آزار می دهد این است که معمولا در حوزه فرهنگ هزینه زیادی نمی کنیم. مجموعه ای از آثار مبارزه با کرونا که شامل مجموعه ای از آثار کودکانه است که با کمک و راهنمایی همکارانم در ایام قرنطینه خانگی برای تشکر از کادر پزشکی پرتلاش در این دو سال دغدغه تهیه کردیم، اما متاسفانه آثار در دست ما ماند و هزینه چاپ آن بالاست و چه خوب که هرجا بودجه خوبی دارند در این حوزه بین کودکان و نوجوانان توزیع کنند و این مجموعه را چاپ کنند.

برخی از تولید محتوا در فضای مجازی نه تنها برای کودکان نامناسب است، بلکه مخرب نیز هست.

وی با بیان اینکه ما می رویم و این بچه ها می مانند، تربیت خوب آنها و توجه به استعدادهای این بچه ها بسیار مهم است، گفت: مورد ناخوشایند دیگر سوء استفاده از دنیای مجازی است. بچه ها فکر می کنند هر متنی که آنلاین می بینند درست است، اما اینطور نیست و برخی از متن ها نه تنها مناسب کودکان نیستند، بلکه مخرب هستند و والدین باید در این زمینه حساس باشند.

کارشناس مسئول کانون آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به اینکه بهتر است والدین درباره کانون پرورش فکری بیشتر بدانند ادامه داد: از سال 1344 اولین مرکز کانون پرورش فکری افتتاح شد. در لشت نشا و مرکز تخصصی در حوزه کودک و نوجوان. و مرکز لش نشا یکی از زایشگاه های ماست و بعد از آن مرکز رشت است و چه خوب است که برخی از والدین با کانون پرورش فکری بیشتر آشنا شوند و از فضای ایجاد شده توسط همکارانم در کارگاه های تخصصی مختلف استفاده کنند.

وی با بیان اینکه توجه به ادبیات کودک و نوجوان به معنای کنار آمدن با فرهنگ و داشته هایمان است، تصریح کرد: ترانه های بازی که در بازی های دوران کودکی ما بود دوباره برمی گردد و اگر بتوانیم از ادبیات شفاهی با داشته هایمان آشنا شویم. ، فرهنگ ها، خرده فرهنگ ها و باورهایی که از گذشته داریم، می توانیم پایه های خوبی برای فرزندانمان ایجاد کنیم و الگوهای خوبی را خلق کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید