محسن هاشمی: اگر نامه لاریجانی در اعتراض به رد صلاحیتش را باز کنم، آبروی شورای نگهبان می رود/بهادری: شورای نگهبان طبق قانون عمل می کند

محسن هاشمی: اگر نامه لاریجانی در اعتراض به رد صلاحیتش را باز کنم، آبروی شورای نگهبان می رود/بهادری: شورای نگهبان طبق قانون عمل می کند

محسن هاشمی در مناظره با یکی از اعضای شورای نگهبان خبر گفت: اگر بخواهم نامه لاریجانی در اعتراض به رد صلاحیتش را باز کنم، شورای نگهبان آبرویی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و محمد بهادری جهرمی از اعضای پژوهشکده شورای نگهبان و از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در یک نشست با موضوع رقابت انتخاباتی به بحث و تبادل نظر پرداختند. اخبار ویژه مصاحبه ای را پخش کرد.

بخش‌هایی از اظهارات محسن هاشمی به نقل از اعتمادآنلاین، تسنیم و فارس به شرح زیر است:

*اگر شورای نگهبان بتواند با تکلیف محوله هم از جمهوریت نظام محافظت کند و هم از اسلام گرایی.

*قطعات در عملکرد شورای نگهبان به قدری آشکار است و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده است که می توان گفت یکی از آثار کمرنگ شدن مشارکت انسانی، کار شورای نگهبان است.

* نظارت اشکال مختلفی دارد. نظارت اکتشافی، گذشته نگر، اختیاری.

*در نظارت ماسبق این نوع نظارت مصداق چک سراسری است. این سازمان خود قضاوت نمی کند، بلکه تخلفات را به گزارش تبدیل می کند و به پرونده تخلف در مراجع اجرایی رسیدگی می کند و در نهایت گزارش خود را به عنوان یک پرونده کیفری به قوه قضاییه گزارش می دهد.

* نظارت اختیاری به این معناست که نظارت به قدری مناسب است که دیگر نیازی به پرداختن به آن در جای دیگری نیست. زیرا قرار است شورای نگهبان وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. بنابراین نظارت اختیاری هیئت نگهبان باید به گونه ای باشد که 12 فقیه شخصاً پرونده متقاضیان را بررسی کرده و آنها را به شخص یا نهاد دیگری ارجاع ندهند. به عنوان مثال در مرحله پیش ثبت نام 50 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 25 هزار نفر در مرحله ثبت نام نهایی ثبت نام کردند. اگر اعضای شورای نگهبان 10 یا 20 دقیقه برای بررسی این 25 هزار نفر وقت گذاشتند، طبیعتاً بررسی صلاحیت متقاضیان 500 روز طول می کشید.

* در نتیجه آنها مجبور شدند این را به دستگاهی منتقل کنند که زیرمجموعه خودشان است تا مردم قضاوت کنند. اگر در تمام 208 ولسوالی کار کنند، برای رسیدگی به این تعداد نفر، حداقل به 2 هزار نفر نیاز است. این افراد چه گرایش هایی دارند؟

*شورای نگهبان نگاهی تک بعدی به موضوع داشته و هیچگاه در قبال برخی تصمیمات خود پاسخگوی افکار عمومی نبوده است.

* یکی از این جنجال ها صلاحیت آقای مهرعلیزاده است. چطور ممکن است فردی برای مجلس که یک کار تقنینی و گروهی است، اما برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تایید صلاحیت نمی شود؟

*یا مثلاً در مورد آقای علوی وزیر سابق اطلاعاتی دیدیم که ایشان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند اما برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شدند و بعد دیدیم که ایشان برای این سمت معرفی شدند. وزارت اطلاعات به پیشنهاد رئیس جمهور سابق

* چشمگیرترین اقدام شورای نگهبان در خصوص خود آیت الله هاشمی بود که ایشان را رد صلاحیت کردند و افکار عمومی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

* اگر بخواهم مفاد نامه اعتراض لاریجانی به رد صلاحیتش را باز کنم، شورای نگهبان بدنام می شود.

* شورای نگهبان تحت تاثیر یک فرآیند امنیتی و مهندسی انتخابات رد صلاحیت می کند. با سفسطه نمی توان شورای نگهبان را بی گناه کرد.

* وقتی 25 هزار متقاضی را به هیأت های اجرایی ارسال می کنید و 7 هزار نفر را رد می کنید، اول اینکه هیئت اجرایی چگونه 25 هزار پرونده را ظرف یک هفته بررسی کرده است و سؤال دیگر این است که آن 7 هزار نفری که رد صلاحیت شدند و بقیه چطور تأیید شدند. صلاحیت آنها در هیأت های نظارت استان ها بررسی می شود.

* مشاغل شورای نگهبان و تیمی که برای شورای نگهبان کار می کند افرادی هستند که اساساً از بین طیف های سیاسی انتخاب می شوند و بر اساس نظر خود افراد را زیر سوال می برند و بر اساس آن تحقیق افراد را رد می کنند.

*اصطلاح رد صلاحیت عبارتی است که من برای حذف برخی افراد از انتخابات ابداع کردم. اکثر آنها به این موضوع اعتراض دارند.

* هیئت نگهبان باید روش علمی تری برای احراز صلاحیت ها داشته باشد. باید شاخص های قابل تاییدی در نظر گرفته شود تا صلاحیت افراد بر اساس امتیازی که از شاخص ها به دست می آید تایید شود.

*وقتی آرای نفر دوم بعد از آرای آقای رئیسی باطل است، نشان دهنده نیاز به بازنگری در عملکرد شورای نگهبان است.
همچنین محمد بهادری جهرمی در این مناظره مواردی را مطرح کرد و گفت;

*{با اعلام اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها طبق قانون عمل می کند}: مرحوم هاشمی، آقای سلامیان، الویری، خجتی کرمانی از امضاکنندگان این قانون بودند که اکنون مشخص شد از منتقدان آن هستند. بنابراین ما قاعده و الگوی رفتاری آن را از قانون می گیریم، اما الگوی قانون ممکن است نقد شود، اما شورای نگهبان طبق قانون عمل می کند.

*{ با بیان اینکه ملاک بررسی مصوبات شورا و مجلس متفاوت است}: شورا مصوبات را بر اساس قانون اساسی و شرع تصویب می کند اما مجمع مصلحت را می داند که آیا نظر مجلس مصلحت را بیشتر می داند یا خیر؟

*{با بیان اینکه شورای نگهبان یکی از شفاف ترین نهادها است}: در اکثر کشورهای دنیا در نهادهایی مانند شورای نگهبان، بحث جلسات را منتشر نمی کنند و حتی مجرمانه است، اما این شورا منتشر می کند. بارها و بارها بحث می کند و با مسئولیت پذیری هیئت منطبق است، که نشان می دهد یک دانشجوی حقوق می تواند نظرات هیئت را بخواند و نقد کند.

* در کشورهایی مانند آمریکا و ایتالیا، انتشار قوانین ممنوع است، اما جزئیات مذاکرات شورای نگهبان در کتابخانه‌های دانشکده موجود است و با مطالعه آنها می‌توان نظر شورا را نقد کرد و این نشان‌دهنده است. شفافیت شورا

*{در خصوص رد صلاحیت های انتخاباتی}: ممکن است فردی در انتخابات دستگاهی رد صلاحیت شود اما در دستگاه دیگری تایید شود. انتخابات با هم فرق دارد و می توان صلاحیت کارشناس را داشت اما صلاحیت ریاست جمهوری را نداشت! شورا ممکن است سندی ببیند که به او بفهماند نظر قبلی اش اشتباه بوده است. بسیاری از اسامی که ذکر شد در گذشته در هیئت های اجرایی رد شده بود اما در شورا تصویب شد.

*{در خصوص رابطه عملکرد شورا و مشارکت در انتخابات}: نظرسنجی قبلی دولت که در مورد عدم تمایل به شرکت در انتخابات منتشر شده بود، 57 درصد از کسانی که مایل به شرکت در انتخابات نیستند، موضوع معیشتی را ذکر کردند. 20 درصد مشکلات بیکاری و کمتر از 3 درصد کار شورا را عنوان کردند. اخیراً نظرسنجی منتشر شده است که در آن 2.7 درصد دلیل عدم مشارکت را کار شورای نگهبان عنوان کرده اند. انتساب دخالت به شورای نگهبان اشتباه است. من نمی خواهم درصد آرا را با دنیا مقایسه کنم، اما اگر مشارکت کمتر و بیشتر باشد، آمار در دولت های مختلف نشان از مشکلات معیشتی دارد.

*{ با بیان اینکه ملاک دانستن نظر مردم وجود دارد و آن قانون است}: نمی توان در مورد نظر مردم صحبت کرد زیرا ملاک دانستن نظر مردم قانونی است که توسط نمایندگان یا نمایندگان تعیین می شود. همه پرسی؛ نتیجه شورا منحصر به حزب و جناح نیست و در این 45 سال طیف های مختلف مشغول کار هستند که نشان می دهد نظر مردم در این تریبون مشخص است.

* مردم قانون اساسی را نوشتند و به آن رأی دادند و این شورا موظف است شرایطی را که قانون اساسی یا مجلس می گوید و نظر مردم در قانون اساسی و قوانین عادی ذکر شده است، انجام دهد.