محسن هاشمی: با این شنبه های افتخار زاکانی، حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک شاید 100 سال طول بکشد.

محسن هاشمی: با این شنبه های افتخار زاکانی، حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک شاید 100 سال طول بکشد.

محسن هاشمی نوشت: با شنبه هایی مثل این افتخار زاکانی شاید ۱۰۰ سال طول بکشد تا مشکل آلودگی هوا و ترافیک حل شود و آن وقت شاید فناوری جدیدی برای جابجایی مردم اختراع شود و دیگر از مترو استفاده نشود.

محسن هاشمی در مطلبی با عنوان «آلودگی هوا، ترافیک و شنبه های افتخار زاکانی» در روزنامه اعتماد نوشت: طی 50 سال گذشته، تا زمانی که می دانم و به یاد دارم، تهران مشکلات ترافیکی داشته و سال به سال بدتر شده است. . اکنون در اوج غیرقابل تحمل و انفجاری قرار دارد. کم کم پس از جنگ تحمیلی در دهه 70 واژه آلودگی شدید هوا به ترافیک اضافه شد به طوری که امسال تعداد روزهای پاک تهران به مرز انگشتان دست و پا رسید. به نظر می رسد مردم چاره ای جز تحمل ترافیک و آلودگی هوا ندارند. در نظرسنجی ها اولویت مردم این بود که از مدیران بخواهند مشکل آلودگی هوا و ترافیک تهران را حل کنند. تغییر حکومت در سال های پس از جنگ تحمیلی توسط خطوط مختلف سیاسی مشکل را حل نکرد. جناح ها یکدیگر را به بی عملی و اخیراً به بی تفاوتی متهم می کنند.

در نتیجه تجربه جهانی در کلان شهرها و کلان شهرها، ترافیک غیرقابل حل به نظر می رسد و به همین دلیل سیاست های خودرو محور جایگزین سیاست های مردم محور شده و حتی موانع جدی تری ایجاد شده است و راه حل نهایی ایجاد یک کارآمد و با کیفیت بالا است. سرعت، یک سیستم حمل و نقل عمومی دقیق، ایمن و کم هزینه. محیط زیست را آلوده نمی کند و در نهایت به کلان شهری مانند تهران و حومه سرایت می کند.

این بدان معناست که سیاست توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی TOD باید در اولویت سیاست‌های شهرسازی باشد و بنابراین حمل‌ونقل عمومی در تهران باید حداقل 250 ایستگاه حمل‌ونقل ریلی انبوه در شهر و حومه به طول 500 کیلومتر و 5 هزار کیلومتر داشته باشد. واگن ها و البته علاوه بر این، سیستم اتوبوس برقی 9000 واحدی به صورت عمودی به آن سرویس می دهد. بدین ترتیب می تواند حداقل 15 میلیون سفر شهری از 20 میلیون سفر شهری انجام دهد. اخبار هفتگی به اصطلاح شاد در روزنامه، رادیو، مطبوعات و سایت های همشهری، البته بدون توضیح کافی و مفصل درباره شنبه های افتخار زاکانی…

مراسم تفاهم نامه احداث امتداد شرقی خط 4 مترو تهران با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مدت 2 سال و 4500 میلیارد تومان خبر جدید تونل سه طبقه زیر بزرگراه همت یا حل پیش پرداخت مشکل ساخت 630 واگن مترو و البته قرارداد ساخت 113 واگن قطار سراسری و افتتاح ایستگاه ها. متروی جدید و البته معرفی تعداد کمی اتوبوس یکی از نمونه های آن است.

برای اطلاع جناب زاکانی و البته تنویر افکار عمومی، شایسته است ابتدا از فعالیت های قبلی با عنوان بانیان وضعیت فعلی که از بی تفاوتی ایشان گفته می شود، پرهیز شود. در سال 63 و در اوج جنگ، آیت الله هاشمی خطبه ای در مورد مترو ایراد کرد و ساخت مترو مجدداً در سه خط 100 کیلومتری آغاز شد و از سال 1356 هر سال حداقل 10 کیلومتر خط مترو افتتاح می شد. خطوط 1، 2، 3، 4، 5، 6 و 7، فرودگاه مهرآباد، فرودگاه امام خمینی، کهریزک، استان البرز و هشتگرد و در تاریخ واگذاری این اداره به شورای ششم و به فعلی به بهره برداری رسید. شهرداری، بیش از 1500 واگن در خدمت بود. بنابراین مشاهده می شود که در حمل و نقل عمومی ریلی چه گام های مهمی برداشته شده است، اگرچه این اقدامات کافی نبوده و باید تلاش بیشتری می شد، اما آنچه که موجب آزار فکری و نگرانی شهروندان شده است نامشخص است. آینده و فعال سازی یا پیشرفت شهرداری تهران در موضوع حمل و نقل عمومی و مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران است. متاسفانه دولت با وجود اهمیت سیستم حمل و نقل ریلی تهران که امید را به مردم باز می گرداند مانند گذشته گام های موثری برنمی دارد و قرار است شنبه های پراید تبلیغ شود.

به عنوان مثال خط 4 مترو تهران که در طرح اولیه شرقی-غربی بود، از افسریه به اکباتان در مسیر خیابان های پیریژ، انگلابال، آزادی و شهرک اکباتان حرکت می کند و البته اگر بقیه واگن ها باشد. ایمن، باید پرترددترین خط متروی تهران با یک میلیون سفر در روز باشد. اواخر سال 1368، 20 کیلومتر در سال 1359 به پایان رسید. در سال 1368 که مدیرعاملی مترو را تحویل گرفتم، با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مستقر در مجتمع ایستگاه افق در غرب تهران، قراردادی منعقد کردم. بزرگراه تهران کرج که پروژه توسعه شمال غرب است خط 4 تا جنت آباد به طول 4.4 کیلومتر و 3 ایستگاه نامگذاری شده است. با خروج هیئت مدیره مترو، علیرغم اتمام عملیات ساخت تونل و قسمت مرکزی ایستگاه ها، به دلایل مختلف از جمله اختلاف بر سر تغییر کاربری از تجاری و خدماتی به مسکونی، ساخت اوغوز پروژه مجتمع ایستگاهی به تعویق افتاده و تا جایی که اطلاع دارم این قسمت از خط همچنان 4 است هماهنگی های لازم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام نشده است. بارها سال گذشته و امسال بخشی از آن باید افتتاح می شد و امیدواریم تا پایان سال خیابان پروانه به طول 1.2 کیلومتر به بهره برداری برسد و مابقی آن از پایان سال جاری افتتاح شود. شورای ششم.

اکنون که الحاق شرقی خط 4 بدون تکمیل الحاق شمال غربی خط 4 در نظر گرفته شده است، لازم به ذکر است که قرارداد فاز اول امتداد شرقی خط 4 به طول 4 کیلومتر قبلاً منعقد شده است. و به دلیل کمبود اعتبار هنوز به صورت جدی راه اندازی نشده است.این کار انجام نشد زیرا امتداد شرقی خط 4 تا 10 کیلومتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران – شمال نزدیک بزرگراه بابایی است. از بودجه های اندک شهرداری، آن قسمت از توسعه خط 4 که به نظر می رسد فقط ساخت تونل است و نه ایستگاه و تجهیزات، در وهله اول باید در اولویت تامین اعتبار قرار گیرد. مقتضی است در خصوص اجرای طرح الحاقی شرقی خط 4 اعم از مشاوران و پیمانکاران و همچنین جدول زمانبندی که رهاسازی آن در روزهای شنبه محترم قابل رصد و رصد می باشد اطلاع رسانی شود.

اما آنچه مهمتر است و باید بدانیم که با دست زدن به این روش برای فعال سازی یا نشان دادن بهبود حمل و نقل عمومی تهران، نه مشکل آلودگی هوا و نه ترافیک بدون جایگزین موثر برای مردم حل نخواهد شد و در صورت وجود ادعای تحویل، باید در تصویب بودجه و اعتبار بلندمدت برای تکمیل مترو حرکت موثرتری داشته باشد. با چنین شنبه هایی ممکن است ۱۰۰ سال طول بکشد تا مشکل آلودگی هوا و ترافیک حل شود و بعد شاید فناوری جدیدی برای جابجایی مردم اختراع شود تا دیگر از مترو استفاده نشود. بد نیست سری به گلستان سعدی بزنید و به ماجرای بی تفاوتی حاکمان توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید