مخالفت برخی کشورهای عربی با تشکیل ائتلاف ضد ایرانی


ساعت: 22:12
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881663

یک خبرگزاری انگلیسی نوشت: تعدادی از کشورهای غرب آسیا مخالف ایده اتحادیه منطقه ای هستند و کشورهای حوزه خلیج فارس برای تبادل اطلاعات به یکدیگر اعتماد ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چهار فرد مطلع نوشت که واشنگتن و تل آویو به دنبال فراهم کردن زمینه های لازم برای ایجاد یک اتحاد امنیتی با کشورهای عربی هستند.

بر اساس این گزارش، به گفته دو تن از این افراد، ایده استفاده وی از فناوری رژیم صهیونیستی احتمالاً می تواند در سفر آتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی پیشرفت کند.

رویترز به نقل از این چهار نفر گفت: مذاکرات در مراحل اولیه است و تاکنون مقاومت تعدادی از کشورهای عربی برای همکاری با اسرائیل صورت گرفته است.

یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت که “کشورهای شریک” به جای استفاده از تجهیزات فیزیکی مشابه، سیستم های دفاعی خود را از طریق ارتباطات الکترونیکی از راه دور هماهنگ می کنند.

رویترز می افزاید، بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی می گوید این سامانه کار می کند، اما ارزیابی واشنگتن این است که تل آویو در این زمینه اغراق کرده است و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز علنا ​​در این مورد محتاط هستند.

یک مقام در واشنگتن به رویترز گفت که بایدن در طول سفر خود به غرب آسیا درباره طیف گسترده‌تری از هماهنگی‌های امنیتی در سطح منطقه از جمله با صهیونیست‌ها گفتگو خواهد کرد، اما انتظار نمی‌رود در نشست این کشورها توافق رسمی اعلام شود. هفته بعد.

این طرح ایجاد شبکه ای از رادارها و سیستم های ردیابی بین عربستان سعودی، عمان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و مصر با استفاده از فناوری اسرائیل و با استفاده از پایگاه های نظامی آمریکا است.

به گزارش این خبرگزاری، این شبکه راداری به کشورهای فوق الذکر «به ویژه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی» اجازه می دهد تا تهدیدات هوایی را قبل از عبور از مرزهای خود ردیابی کنند.

رویترز به نقل از یکی از این افراد گفت: “پیشنهاد ایجاد یک سیستم ردیابی مشترک است که در آن هر کشور عضو، سایرین را از حمله شناسایی شده مطلع کند.”

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی مستقر در واشنگتن و آشنا به سفر بایدن به منطقه، تلاش برای ایجاد این ائتلاف را هدفمند توصیف کرد و گفت: راه زیادی در پیش است و آمریکا از آن حمایت می کند.

مقاومت کشورهای عربی در برابر «ناتو در خاورمیانه»

رویترز در این گزارش می افزاید که تلاش برای تشکیل ائتلاف منطقه ای با مقاومت برخی کشورها از جمله عراق، کویت و قطر مواجه شده است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام دولت بایدن گفت: «در پایتخت‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد».

این مقام آمریکایی افزود: ما نمی خواهیم نوعی ساختار از بالا به پایین ایجاد کنیم. ما می خواهیم این ساختارها را بر روی روابط موجود بسازیم. البته برخی از این ارتباطات آشکار و برخی دیگر پنهان و زیرزمینی بودند.

این خبرگزاری می افزاید یکی از مصادیق بارز مخالفت با این طرح، کشور عراق است که چند ماه پیش ممنوعیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. یک مقام امنیتی عراقی به رویترز گفته است که بغداد طرحی رسمی از رژیم صهیونیستی علیه ایران ارائه نکرده است و چنین اتحادی دور از ذهن است.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که حتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این زمینه با احتیاط حرکت می کنند تا روابط تازه ایجاد شده با تهران را حفظ کنند.

این خبرگزاری می نویسد که دولت های عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین، مصر و اردن به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند و امارات نیز به این موضوع اکتفا کردند که بخشی از ائتلاف نظامی علیه یک ائتلاف خاص نیستند. کشور.

در همین حال، واشنگتن امیدوار است که همکاری های امنیتی در منطقه راه را برای توافقات صلح بیشتر با رژیم صهیونیستی هموار کند. در همین حال، عربستان سعودی می تواند جایزه بزرگی برای تل آویو باشد، اما مقامات آمریکایی می گویند عادی سازی روابط بین دو کشور در حال حاضر بعید است.

رویترز به نقل از کارشناسان، در دنیای ایده آل رژیم صهیونیستی، چنین اتحادی با فروش موشک های پدافندی به کشورهای خلیج فارس خاتمه می یابد که می تواند با سامانه های آمریکایی پاتریوت که از دیرباز مورد استفاده این کشورها بوده است، هماهنگ شود. زمان.

جرمی بیننی، کارشناس دفاعی غرب آسیا، به رویترز گفت: سامانه راداری کشورهای منطقه یک سامانه هشدار اولیه را برای رژیم صهیونیستی فراهم می کند و احتمالا تل آویو ذینفع اصلی از چنین سامانه ای خواهد بود.

یاسمین فاروغ، یکی از همکاران اندیشکده کارنگی، نیز گفت که ایده این سیستم دفاع موشکی یکپارچه به سال‌ها قبل برمی‌گردد و دولت‌های قبلی ایالات متحده تلاش کرده‌اند بر «بی اعتمادی» کشورهای خلیج‌فارس در به اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر غلبه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید