مذاکرات ایران و آمریکا در قطر؛ تاریخ دوباره تکرار می شود؟

مذاکرات ایران و آمریکا در قطر؛  تاریخ دوباره تکرار می شود؟

روز جدید : اکنون که ایران و آمریکا آماده مذاکره مجدد هستند، شاید بهتر باشد درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت ها صحبت کنیم.

قرار است ایران و آمریکا در دوحه قطر گفتگوهای جدید و غیرمستقیم داشته باشند.

این مذاکرات پس از از سرگیری مذاکرات هسته ای در وین صورت می گیرد. به گفته جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت‌وگوها از وین به دوحه منتقل می‌شوند، زیرا مذاکرات «به شکل شورای امنیت سازمان ملل متحد و 1+5 نیست» و «به لطف این گفت‌وگوها، تماس‌های نزدیک بین آمریکا و آمریکا وجود دارد. ایران در روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. “آغاز خواهد شد.”

در اینجا چند نکته وجود دارد:
نکته 1 – تاریخ را تکرار کنید

به نظر می رسد تاریخ در مذاکرات هسته ای در حال تکرار است.

پیش از این ایران و آمریکا مستقیماً در عمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای مذاکره و توافق کردند و در نتیجه برجام متولد شد. اکنون ایران و آمریکا باید در قطر برای احیای برجام مذاکره کنند.

در دهه 1980 که مذاکرات هسته ای احمدی نژاد به رهبری سعید جلیلی و علی باقری کنی (فعلاً مسئول مذاکرات) پس از چندین سال به بن بست خورد، مذاکرات موازی ایران و آمریکا محرمانه و محرمانه بود و در عمان آغاز شد. در این مرحله چندین قطعنامه درباره تهدید و تحریم از سوی آژانس و شورای امنیت علیه ایران صادر شد و پس از آن ایران و آمریکا وارد مذاکره مستقیم شدند. زمانی که مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان به پایان رسید، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به توافق رسیدند، یعنی برجام متولد شد.

مذاکرات ایران و آمریکا در قطر، تاریخ تکرار می شود؟

به نظر می رسد دوباره شاهد همین روند هستیم. مذاکرات برای احیای برجام به بن بست خورده است و اختلافات ایران و آمریکا راه حل و توافق را با مشکل مواجه کرده است. آژانس همچنین اولین قطعنامه هشدار دهنده را علیه ایران صادر کرد. راه حل باز هم مذاکرات ایران و آمریکاست اما این بار به جای عمان در قطر خواهند بود. این بار، برخلاف گذشته، مذاکرات محرمانه و بسته بود. مذاکرات اطلاع رسانی شد. برخلاف گذشته که مذاکرات هسته‌ای و ایران و آمریکا به صورت موازی انجام می‌شد، مذاکرات هسته‌ای در انتظار نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا به حالت تعلیق درآمده است.

علاوه بر این، مذاکرات هسته ای به رهبری سعید جلیلی که طرف ایرانی به نتیجه نرسید، در تغییر شهرهای میزبان نقش داشت. مذاکرات بین آلماتی، قزاقستان، بغداد، استانبول، ژنو و غیره. حرکت کرد و طرف ایرانی همان تغییری را به عنوان دستاورد خود به شهر ارائه کرد. این بار همان روش را تکرار نکنید.

نکته 2: مذاکرات هسته ای و غیرهسته ای

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، مذاکرات هسته‌ای به دلیل اختلاف ایران و آمریکا با مشکل مواجه شده است و یکی از این اختلافات بزرگ، حفظ یا حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا است. یعنی موفقیت مذاکرات هسته ای به یک موضوع غیرهسته ای وابسته به آمریکا بستگی دارد. در نتیجه برای رسیدگی به این موضوع، ایران و آمریکا باید علاوه بر موضوع هسته ای، این موضوع یا مسائل غیرهسته ای را نیز مورد بحث قرار دهند.

همانطور که قبلاً در مورد موضوعات مختلف صحبت کردند. از مذاکرات ایران و آمریکا در الجزایر در مورد گروگانگیری در سفارت آمریکا (1980) تا مذاکرات بین دو کشور در مورد سرنگونی طالبان در سال 2001 و حمله به عراق و سرنگونی صدام در سال 2003 و … مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در بغداد (خرداد 86). ). از یک سو حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کنونی ایران به عنوان دومین عضو هیات ایرانی در این مذاکرات حضور دارد.

نکته 3 – اصولگرایان و مذاکرات

این را هم باید در تاریخ ثبت کرد. هم در حال مذاکره برای توافق هسته ای هستند، هم برای احیای برجام و هم وارد مذاکره با آمریکا می شوند.

البته مذاکره چیز خوبی است. اگر اصولگرایان مخالفت کردند برای شکست حریف بود که البته شکست خورد. و رقیب شکست خورد و زندگی و تجارت مردم، اما این مشکلی نیست، مهم شکست رقیب سیاسی و پیروزی داخلی است که اتفاق افتاد.

نکته 4 – هشدار نازک یک واقعیت بود

دولت اصلی و اصولگرایان نتوانستند مذاکرات هسته ای را تکمیل کنند و مذاکرات به بن بست خورد. آنها اکنون باید برای حل این بن بست با آمریکا مذاکره کنند. پیش بینی های ظریف برای آینده درست بود. وی هشدار داد: وضعیتی که امروز وجود دارد تا شش ماه دیگر تکرار نخواهد شد. اشتباهی که دوستان مرتکب می شوند و فکر می کنند اگر جلوی این دولت را بگیرید تا شش ماه دیگر شرایط فراهم می شود. آنها می آیند و به حل مشکل افتخار می کنند. “” آنها وقف خودشان هستند. دوستان ما در حال حاضر نیستند. واقعاً در شرایطی نیستند که 6 ماه دیگر دنیا دنیای دیگری باشد… دنیا در حال حرکت است.»

وی به اصولگرایان هشدار داد که فکر نکنند می توانند موفقیت مذاکرات برای احیای برجام را در دولت روحانی متوقف کنند و خودشان به مذاکرات پایان دهند و به تنهایی به رفع تحریم ها و گشایش در اقتصاد افتخار کنند، زیرا شرایط تغییر خواهد کرد. این پیش بینی ظریف به حقیقت پیوست.

نکته 5- قطر

قطر میزبان جدید مذاکرات ایران و آمریکا است. دوحه روابط خوبی با هر دو کشور دارد و میانجی بین تهران و واشنگتن است. از نظر مساحت، قطر پس از بحرین کوچکترین کشور منطقه است، اما همچنان تلاش کرد تا بر وزن قدرت نرم خود بیفزاید. قدرت نرم در حوزه های مختلفی از جمله رسانه، حمل و نقل، ارتباطات، ورزش، روابط خارجی، گفتگوها و فعالیت های بین المللی و البته سیاست خارجی شکل می گیرد. پذیرش خصومت و میانجی گری در دوحه از سوی ایران و آمریکا امتیاز جدیدی برای قطر است.

نکته 6: با ایالات متحده در یک دولت محافظه کار مذاکره کنید

مذاکرات ایران و آمریکا چیز خوبی است. چنین مذاکراتی در دولت اصولگرا بهتر است. چرا؟ چرا که علاوه بر این، شعارهای اصولگرایان پوچ است (به ویژه برای تعدادی از نوجوانان و جوانان حامی که شعار سیاسی را واقعیت می دانند). دولت اصولگرایان نسبت به دولت اصلاح طلبان و اعتدال گرایان از اختیارات بیشتری برخوردار است و در حوزه تعهدات بین المللی بیش از دیگران می تواند به وظایف و مسئولیت های خود و هماهنگی بیشتر با مراکز قدرت خارج از دولت عمل کند. . همچنین اگر یک دولت اصولگرا تعهدی را بپذیرد، بیش از دیگران می تواند به آن عمل کند. دولت محافظه کار بیش از هر دولت دیگری نماینده دولت است. در نتیجه مذاکرات با این دولت واقع بینانه و موثرتر است.

تبصره 7 – مذاکرات ایران و آمریکا

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 دوباره مستلزم مذاکره تهران و واشنگتن است، چه دولت احمدی نژاد، چه روحانی و چه رئیس جمهور. چه سعید جلیلی مسئول مذاکرات باشد، چه ظریف یا علی بهاگری. آیا اکنون بهتر نیست که ایران و آمریکا دوباره برای بحث در مورد مسائل و مشکلاتی غیر از هسته ای مذاکره کنند؟ مذاکره برای عادی سازی روابط ایران و آمریکا و باز کردن کانال ارتباطی دیپلماتیک دائمی.

مذاکرات ایران و آمریکا در قطر، تاریخ تکرار می شود؟

باید مذاکرات مفصل، همه جانبه، صریح و مستقیم بین ایران و آمریکا انجام شود تا با میانجیگری از ارتباط خلاص شده و تحت هیچ شرایطی مجبور به مذاکره محدود با آمریکا برای حل مشکلات و مسائل نشویم. دو طرف می توانند دوباره برای برقراری روابط دیپلماتیک به توافق برسند. بر اساس این توافق، سفارت های آمریکا و ایران در واشنگتن و تهران برای ایجاد کانال ارتباطی بین دو کشور بازگشایی خواهند شد.

در واشنگتن ساختمان تاریخی سفارت ایران دوباره فعال می شود و در تهران دیگر نیازی به بازگرداندن ساختمان بزرگ سفارت آمریکا در خیابان طالقانی نیست. همین سرویس منافع آمریکا در شمال تهران که زیر نظر سفارت سوئیس فعالیت می کند، می تواند به سفارت و کنسولگری تبدیل شود. کمترین فایده این امر به غیر از بازگشایی کانال ارتباط مستقیم ایران و آمریکا این است که شهروندان ایرانی برای دریافت ویزا به کشورهای دیگر سفر نخواهند کرد. در سطح بالاتر، روابط ایران و آمریکا می تواند شبیه روابط پرتنش با برخی کشورهای اروپایی باشد.

از سوی دیگر می توان قول داد که شعار مرگ بر آمریکا همچنان در نماز جمعه و سایر برنامه های مذهبی و سیاسی حفظ شود و مردم با شور و حرارت بیشتر و مشت های گره کرده علیه آمریکا شعار بدهند. ضمناً در بودجه سالانه کشور، مبلغی به عنوان بودجه ای برای پرداخت کمک هزینه فوت به آمریکا در نظر گرفته شده است تا هر فرد و سازمانی که در اثر این تغییر روابط خارجی درآمدش کاهش یافته باشد، یارانه دریافت می کند.

ایران و آمریکا در برخی موضوعات در منطقه اختلاف نظر دارند، در برخی دیگر اختلاف نظر دارند و در برخی دیگر بی ربط هستند. به عنوان مثال، آنها دیدگاه مشترکی در برقراری ثبات و امنیت در افغانستان، عراق و یمن دارند. آنها در مورد اسرائیل توافق ندارند و به اختلاف بین ترکیه و یونان در جزیره قبرس بی ربط هستند.

با بازگشایی مجرای ارتباط مستقیم ایران و آمریکا، همانند دوران حضور آمریکا در برجام، می توان اختلافات را کاهش داد و پیرامون آنها را روشن کرد تا از درگیری و تنش جلوگیری شود. و همزمان افزایش و افزایش اشتراک.

اکنون که ایران و آمریکا مذاکرات شبه غیرمستقیم را از سر گرفته اند، بهتر است علاوه بر مشکل هسته ای، برای حل مشکل ارتباطی دو طرف که به نفع هر دو طرف است، چاره اندیشی شود.

سید عطله مهاجرانی زمانی که در دولت هاشم رفسنجانی نایب رئیس مجلس بود، در سال 69 با انتشار مقاله ای در روزنامه اطلاعات خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شد. این مقاله جنجال برانگیخت و با مقاومت و حملات زیادی مواجه شد. 32 سال از آن زمان می گذرد. آیا برای رسیدن به همین نتیجه به 32 سال دیگر نیاز داریم؟

ده ها سال بعد، مهاجرانی یادداشتی بر این مقاله نوشت که گزیده هایی از آن به شرح زیر است:

«سال‌ها پیش! خرداد 90 در روزنامه اطلاعات مقاله‌ای با عنوان مذاکره مستقیم منتشر کردم. او متحیر شده بود. هم جناح‌ها و هم برخی افراد صریحاً هر چه می‌خواستند گفتند و تا آنجا که می‌توانستند حمله کردند…» باید در مسجد طوبی با گنبد زیبا و خاطره انگیزش سخنرانی می کردم، وقتی از ماشین پیاده شدم با موجی از جوانان حزب اللهی مواجه شدم که با شعار مرگ بر ولایت فقیه از آنها استقبال شد. آنقدر شعار می دادند که به نظرم می آمد لحظه ای دیگر به عنوان دشمن ولایت فقیه از صحنه زمین و زمان حذف می شوم نظریه هایی درباره این جوانان … که با آمریکا در حال جنگ هستند، کار و تجارتشان… یعنی عده ای هستند که کار می کنند و سودشان تیره کردن رابطه و شکستن فضای تفاهم است… خداوند ابو ایاد را رحمت و مغفرت کند. ، که سی سال پیش به ما گفت سالها در الجزایر: “ما افراطیون را آزمایش کردیم، آنها یا خائن بودند یا احمق…” صحبت کردن با این دو گروه سخت است، اما ما باید جوانان را بگیریم. رگ های گردنشان در عکس ها بزرگ شده بود و روی پوستر جلوی فرودگاه نوشته بودند آمریکا، آمریکا، مرگ بر قوت!
باید به همان جوانان و نویسندگان گفت: عدد درست است نه عدد.

دیدگاهتان را بنویسید