مذاکرات برجام از دستور کار خارج شد/ پرونده هسته ای باید به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود

مذاکرات برجام از دستور کار خارج شد/ پرونده هسته ای باید به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: موضوع هسته ای باید از کانون رقابت های داخلی و از میز قمار قدرت ها خارج شود و بهترین کار این است که پرونده هسته ای به شورای عالی ملی منتقل شود. شورای امنیت

لطف خدا برای حرفه شما خیر است

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در تحلیل خود از احتمال احیای برجام به رویداد۲۴ می گوید: معتقدم برجام دیگر مطرح نیست و بسیاری از مفاد برجام منقضی شده است. . اما اگر دیپلماسی باشد می توان آن را «دیپلماسی هسته ای» نامید. اگرچه فرصت های زیادی در دیپلماسی هسته ای هدر رفته است، اما معتقدم برای شکل دادن به نتیجه باید از گذشته درس گرفت.

فلاحت پیشه می گوید: مردم را برای اخبار سیاسی زیگزاگ تلقیح می کنند. ما فقط خبر داریم و واقعیت این است که احیای برجام از دستور کار خارج شده است. تنها اتفاقی که افتاد این بود که آمریکایی ها در یک کلام سعی کردند از تشدید یا گسترش بحران در موضوع هسته ای جلوگیری کنند. از سوی دیگر، ایران از طریق عمان پیام هایی برای گفتگو در مورد مذاکرات محرمانه ارسال کرد. این پیام ها نشان می دهد که هر دو طرف نشان می دهند که دیپلماسی به مرزهای خود رسیده است، اما شکسته نشده است. البته معتقدم برخی از کشورها مانند قطر و عمان منتظر ظهور در این حوزه با پیام میانجی هستند.

موضوع هسته ای باید از کانون رقابت های داخلی و از میز قمار قدرت ها حذف شود

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی می گوید: موضوع هسته ای باید از کانون رقابت های داخلی و از میز قمار قدرت ها خارج شود. در گذشته شاهد زیر پا گذاشتن وعده های آمریکا در دوره ترامپ بودیم، اما زمانی که به ایران مربوط می شد، دو عامل «تسلط نگاه جناحی به موضوع هسته ای» و «کشورهای بهره مند از منافع برجام». به غیر از آمریکا، فرصت فوق‌العاده‌ای در بحث برجام ایجاد کرد و در واقع ایران نتوانست سود لازم را کسب کند.
چین راه حلی برای مشکل هسته ای ارائه نکرد، اما در مورد جنگ در اوکراین، بلافاصله طرح آتش بس ارائه کرد.

وی می‌گوید: موضوع هسته‌ای تقریباً برای همه کشورهای برجام یک موضوع اصلی سیاست خارجی محسوب نمی‌شود، اما برای ایران یک موضوع اصلی است. به عنوان مثال، چین یکی از اعضای اصلی 1+5 بود اما هرگز یک ابتکار واحد برای شکستن بن بست برجام ارائه نکرد، اما اکنون می بینیم که چین به سرعت در حال ارائه یک طرح 12 ماده ای آتش بس در مورد اوکراین است. چون چینی ها سر میز قمار قدرت بازی می کنند و در این جدول از موضوع هسته ای به عنوان مرز امن استفاده می شود.

وی با بیان اینکه «وقتی دو دولت اخیر نتوانستند نگاه جناحی به برجام را کنار بگذارند، تنها راه انتقال اجرای پرونده هسته ای به شورای عالی امنیت ملی بود»، گفت: اول اجرای پرونده هسته ای. در اختیار دبیرخانه قرار گرفت اما در آن زمان دولت روحانی این پرونده را به وزارت امور خارجه منتقل کرد و با توجه به رویکرد فنی توانست با موفقیت به آن رسیدگی کند. اما متأسفانه در دولت رئیس جمهور رویکرد شعاری به موضوع حاکم شده است و می بینیم که در وزارت خارجه کنونی امکان دستیابی به تنش زدایی هسته ای وجود ندارد و همه فرصت ها هدر رفته است.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: اتفاقات اخیر نشان داد که یا ادعای دولت مبنی بر عدم التزام اقتصاد مردم به برجام از ابتدا اشتباه بوده است یا اینکه دولت فعلی یکی از ضعیف ترین نیروهای اجرایی تاریخ است. کشور اکنون در عمل می بینیم که وقتی یک بحران رخ می دهد، مکانیسم اقتصادی برای خروج از بحران وجود ندارد.

فلاحت پیشه می گوید: پرونده هسته ای باید از دو مرکز فرصت طلب خارج شود. پرونده دیپلماتیک باید در اختیار یک گروه غیردولتی و غیر منازعه با اختیارات لازم برای پیشبرد دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی قرار گیرد. البته این سخنان به معنای باز بودن فضا برای مذاکرات برجام نیست. اما معتقدم این کار یکی از مقدمات لازم برای تامین شرایط دیپلماتیک است. یعنی وقتی ایرانی ها نشان دهند که در تصمیم گیری های هسته ای ثبات دارند، برخی از موانع به خودی خود برطرف می شود و لازم است کشور به سمت اجماع حرکت کند، زیرا اخبار ناخوشایندی که از داخل به گوش می رسد. ایران با استحکام لازم مطابقت ندارد کسانی که همچنان به دنبال تحمیل تابوهای ذهنی خود بر جامعه هستند باعث ایجاد اختلاف در جامعه می شوند. مثلاً وقتی مسئولی اعلام می‌کند که مسمومیت دانش‌آموزان دختر عمدی بوده است، نشان می‌دهد که در کشور اتفاق نظر وجود ندارد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: پاشنه آشیل پرونده هسته ای دو قسمت است; پیشرفت ایران در انرژی هسته‌ای و دیگر جنبه‌های قدرت دفاعی ایران، که ایالات متحده و متحدانش را در استفاده و قرار دادن گزینه نظامی روی میز با دستان لرزان مواجه می‌کند. شاید بتوان گفت تنها بخشی از چشم انداز 20 ساله ایران که محقق شد در بخش دفاع بود. در چنین شرایطی این موضوع جزء قدرت است و اکنون مهمترین گزینه روی میز، گزینه دیپلماسی است.

فلاحت پسه با بیان اینکه وقتی تمام ظرفیت دولت ریاست جمهوری برای ساماندهی اقتصاد کشور از بین می رود، استخدام تیمی از کارشناسان اقتصادی در خارج از قلمرو خود عار نیست، گفت: بالاخره آنچه برای کشور لازم است مهم است. این یک منافع ملی است و به نظر من آقای رئیسی باید این پوسته سخت اطرافیان خود را بشکند و به جای افرادی که کاملاً متعهد به جناح خود هستند، افرادی را استخدام کند که متخصص در زمینه اقتصاد هستند تا اینها را حل کنند. سوالات و مشکلات اگر این روند حل نشود و ادامه یابد، با تداوم بحران در دیپلماسی هسته ای مواجه خواهیم شد.
اگر دولت رئیس جمهور امروز نظرسنجی می کرد، مردم اغلب مدیران سابق را بر مدیران فعلی ترجیح می دادند

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی می گوید: یکی از مشکلاتی که دولت های ما همیشه با آن مواجه هستند، گزارش مدیریتی است. گزارش های مدیریتی در واقع فضای فکری مسئولان را از مشکلات جامعه دور می کند، گزارش هایی که با آمار و ارقام همراه است. در طول 2 سال دولت رئیس جمهور بارها شاهد بودیم که ادعاهای بزرگی درباره حل مشکلات اقتصادی، مدیریت جهادی ها، کاهش قیمت ها و موارد دیگر مطرح می شود، اما به زودی شکست این ادعاها مشخص می شود. آنچه توهین به شعور مردم ایران است همین بهانه لنگ است که «همه مشکلات کشور تقصیر دولت قبل است». من معتقدم دولت روحانی در برخی مسائل نتایج قابل قبولی نداشته است، اما اگر برخی از مشکلات ناشی از دولت قبل بود، اگر امروز دولت رئیس جمهور نظرسنجی می کرد، مردم اغلب مدیران سابق را به مدیران فعلی ترجیح می دادند. بنابراین بهتر است دولت به خارج از قلمرو تحت فرمان خود در مناطقی که ناکارآمد و ناتوان هستند نگاه کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه فرضیه اقتصاد پویا و بدون روابط خارجی شکست خورده است، گفت: در همه جای دنیا اقتصاد بیرونی نقش عمده ای در روابط اقتصادی دارد و متاسفانه در دو سال اخیر بسیاری از کارشناسان خانه نشین شدند و برخی خودشان در خانه ماندند زیرا با توهین ها و اتهامات مختلف مواجه شدند. اما فکر می کنم دعوت از کارشناسان علاوه بر تامین بخشی از اجماع، ضعف کارشناسی دولت را نیز پوشش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید