مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا؛ آیا برجام گره گشایی می کند؟ | تندروها نگران شکست توافق بودند!

مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا؛  آیا برجام گره گشایی می کند؟  |  تندروها نگران شکست توافق بودند!

روز جدید کارشناس حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی معتقد است که ایران و آمریکا باید مستقیما مذاکره کنند و میانجیگری اتحادیه اروپا کمکی به حل مشکلات این پرونده نخواهد کرد.

نیلوفر مولایی: حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار قرن نو درباره تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و ارتباط آنها با مذاکرات برای از سرگیری برجام، اظهار کرد: بهانه این تحریم ها همین موضوع است. حقوق بشر و اعتراضات ایران بهانه است، گفتند ما با معترضین بودیم و تحریم کردیم.

تحریم های جدید علیه ایران ربطی به برجام ندارد

این کارشناس تاکید کرد: این تحریم ها ربطی به برجام ندارد. اما تأثیر آن بر برجام این است که الگوی ایران همیشه بهره‌برداری از برجام و جستجوی نتایج مثبت برای اجرای تعهداتش بوده است. به گفته ایران، این مزیت برجام رفع تحریم ها است و تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، ایران نمی تواند تعهدات برجام را بپذیرد.

وی ادامه داد: حالا کار به سمتی رفت که موضوع تحریم ها تغییر کرد; البته پیش از این نیز مسائل حقوق بشر مشمول تحریم بوده است. اما پس از برجام، او تا حدودی بر مسائل هسته ای متمرکز بود. اکنون آنها موضوع را گسترش داده اند و مسائل حقوق بشری را نیز مطرح کرده اند. به عنوان یک قاعده، نتیجه ایران این است که آنها یک سری تحریم ها را لغو می کنند یا آنها را تعلیق می کنند. اما تحریم های جدیدی را برای همین موضوع با توجیهی متفاوت اعمال می کنند. این یک درگیری است که باید حل شود.

پیش نیاز توافق ایران و آمریکا از دیدگاه بهشتی پور

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: در صورت توافق بین ایران، آمریکا و اروپا باید عنوان شود که در صورت رفع یا تعلیق یک تحریم، با عذرخواهی مجدداً همان تحریم ها اعمال می شود. البته بعید است که چنین توافقی حاصل شود. اما اگر می خواهند به توافق جدیدی دست یابند، باید این نکته را روشن کنند.

گفت: پیش بینی من این است که نمی پذیرند. بنابراین بهتر است در داخل کشور اقدامات متعددی برای کاهش اثر تحریم ها با اصلاحات اقتصادی انجام شود تا نتوانند از آن به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران استفاده کنند. ما باید یکسری اصلاحات سیاسی و اقتصادی نیز انجام دهیم تا این نارضایتی های عمومی در کشور بهانه ای نباشد که از این بستر برای فشار به ایران استفاده کنند.

بهشتی پور اضافه کرد: این تصمیمات ریشه ای است که می تواند عذرخواهی را از دست آنها خارج کند و امکان پذیر نیز هست، نتیجه نیازمند تعهد زیاد و اراده جمعی است.

بازتاب خارجی اعتراضات ایران و تأثیر آن بر برجام

بهشتی پور با اشاره به واکنش بایدن به حوادث اخیر ایران و آتش‌سوزی زندان اوین و تأثیر آن بر روابط ایران و آمریکا، گفت: وقتی اتفاقاتی در داخل می‌افتد، تبعات خارجی دارد. گذشت آن زمان که می گفتیم چهار دیوار اختیاری است. همانطور که ایران در مورد حوادث بحرین، عربستان سعودی و… اظهار نظر کرد. و سیاست های آنها را محکوم می کند و سیاست خود را به صراحت اعلام می کند. سایر کشورها نیز سیاست های خود را در قبال ایران اعلام می کنند.

وی افزود: فکر می‌کنم می‌توان این واکنش‌ها را مداخله جویانه نامید. اما وقتی در مورد سایر کشورها موضعی اعلام می کنیم، دنیای امروز می فهمد که آنها نظاره گر پیشرفت کشورها هستند حتی اگر بخواهند از آنها سوء استفاده کنند. یعنی از ناآرامی های داخلی برای تبلیغات استفاده می کنند. به عنوان مثال، جنبش 99 درصدی که در آمریکا شروع شد به طور مرتب توسط رادیو، پرس تی وی، العالم و غیره پوشش داده می شد. چرا؟ زیرا بسیاری از مردم به سیستم آمریکایی اعتراض کردند و ایران نیر طبق سیاست خبری خود آنها را پوشش داد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر با این مشکلات مخالفیم باید علت اصلی را اصلاح کنیم و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. ما باید با واقعیت ها روبرو شویم. اگر آتش نباشد، نمی توانند سوء استفاده کنند. اما خیلی عجیب است که می گویند آتش سوزی رخ می دهد اما در برابر آن گزارش خبری نمی کنند. باید سواد رسانه ای را در جامعه گسترش دهیم تا تحت تاثیر کاراد قرار نگیرند و بعد طوری برنامه ریزی کنیم که ریشه اش بسوزد و مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

اجرای برجام بسیاری از مشکلات ایران را حل خواهد کرد

بهشتی پور با اشاره به ناراحتی مخالفان برجام از عدم توافق، گفت: دلیل مخالفت آنها با برجام از نظر اقتصادی است. یعنی احساس می کردند که در دولت آقای روحانی، ایران آن چیزی را که باید از برجام دریافت نکرده بود. اما دیدند که در عمل اینطور نیست و دنیای امروز دنیایی نیست که بتوانند با شعار کار خود را تبلیغ کنند.

وی گفت: امروز دنیایی است که شما قدرت تحلیل مذاکرات و صحبت با قدرت را دارید. ایران خواهان دستیابی به برجام است. زیرا اجرای آن می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. درست است که برجام نامطلوب است و نقاط ضعف زیادی دارد، اما مزایای آن بیشتر از معایب است. البته هنوز هم تعدادی مخالف وجود دارد اما باید موضع حمایتی داشت.

ما باید مستقیما با آمریکا مذاکره کنیم

این کارشناس سیاست خارجی گفت: آیا کسی فکر می کرد قرار است جنگ اوکراین رخ دهد و معادلات به هم بریزد، البته آقایان می گویند آمریکا به ما گفته است که در خفا مذاکره کنیم. اما ما قبول نکردیم. بارها گفته شده که باید مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم و اتحادیه اروپا نمی تواند کاری بکند. حال باید دید چه زمانی این چشم انداز ایجاد می شود که مستقیما با آمریکا مذاکره کنیم.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید