مراقب باشید دورهمی ما را از هم جدا نکند/ مردم در شب یلدا بستگان معلول خود را بپذیرند

ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793806

تنها چند ساعت تا طولانی ترین شب سال باقی مانده است و البته تاج همچنان باعث می شود اتاق خواب ها را با دقت بیشتری نگه داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، یلدا یکی از زیباترین و باستانی ترین مناسبت هاست که در بین خانواده های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که همه ما خاطرات خوبی از آن در ذهنمان نوشته شده است. تحت عنوان تشکیل دوره، پرس و جو از وضعیت دیگر، رسیدگی به پرونده ها و نشستن پشت میز.

متاسفانه شیوع ویروس کرونا در سال جاری باعث شده که نتوانیم شب یلدا را به درستی برنامه ریزی کنیم، اما با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و گذراندن یک شب یلدای دیگر می توانیم دوره های کوتاه تری را رقم بزنیم.

6f26d3e2 c277 4449 b762 7a2322fef365 خبر خاکستری

مردم در شب یلدا معذورین خود را می پذیرند

استاد حسین باهر در گفت و گو با مرصاد می گوید: «در ایران هر سال و ماه سطحی از شادی به نام عید وجود دارد، بنابراین اول نوروز و سپس مهرگان، شب سله و یلدا مطرح می شود.» به ویژه در شب یلدا از زمان های قدیم تولد نور در طی مراسم مختلف جشن گرفته می شد.

وی با بیان اینکه یلدا به معنای تولد نور و میلاد است، افزود: در طولانی ترین شب سال یعنی بعد از کوتاه ترین روز جشن می گیریم. در واقع روز بعد نور شروع به افزایش می کند و روز به تدریج طولانی می شود.

این رفتارشناس تصریح کرد: در مسیحیت ولادت نور را نیز به مسیح نسبت می دهند و شاید در لغت مسیح به معنای تولد نور باشد، همانطور که در ادیان گذشته شنیده ایم، اما آنچه اکنون در ایران و اخیراً در ایران می گذرد، جشن و سرور بیشتری داشت. در شب یلدا

باهر افزود: معمولاً در اقتصاد کشاورزی ایران، کشاورزان، زمین داران و کارمندان خانواده های سنتی و محلی که کشاورزی کرده اند، محصول خود را جمع می کنند و اولین شب دی ماه را جشن می گیرند و دور هم می نشینند زیرا شب یلدا، شب طولانی بود. هیچ کار کشاورزی نداشتند، پس محصول خود را آوردند و با هم جشن گرفتند و شادی کردند.

وی افزود: در سطح عرفانی این موضوع می توان گفت که در شب یلدا معمولاً مردم دور کرسی می نشستند و با گرمی که ایجاد می کردند عید خود را گرم می کردند و همچنین خانواده های دور و نزدیک اطرافیان بزرگان خانواده. جمع شد و برای جمع آوری محصول و زایش نور، نوعی دیدار و دیدار و شادی کرد.

026b39bc 9288 4d6e 937a 5d6c570ab37c خبر خاکستری

باهر خاطرنشان کرد: در شب یلدا افرادی که کمی با فرهنگ تر بودند نیز شاهنامه می خواندند و داستان های شاهنامه می گفتند و نشان حافظ را دریافت می کردند و این سوال را به فال نیک گرفتند که سه ماه بعد از یلدا نوروز فرا می رسد. و جشن بزرگ سال را آغاز کنید.

وی بیان کرد: یکی از محاسن شب یلدا سروصدای این شب است که معمولا بیشتر وقت خواب است، به همین دلیل مردم ساعاتی را در کنار هم می گذرانند که هم اکنون برای ایرانیان و سایر اقوام که به این آداب و رسوم پایبند هستند، یک معضل جهانی است. . ” در حال افزایش است.

باچر با بیان اینکه هر چیزی بر شادی ها بیفزاید غم و اندوه را کاهش می دهد، گفت: در اشعار اوج شب یلدا به قدری مثبت اندیشیده شده است که بر اساس یکی از اشعار حافظ تاریکی شب یلدا را مذموم می دانند و قد او را در نظر می گیرند. یک فال خوب

وی با اشاره به ترانه ها و سرودهای ایرانی افزود: در مجموع به عنوان یک هموطن ایرانی و به ویژه علاقه مند به فرهنگ ایرانی، چون شب یلدا در هیچ دینی منع نشده است، این جشن را به فال نیک می گیریم و امشب نیز خواهیم بود. خوشحال.

باچر خاطرنشان کرد: من به عنوان یک رفتارشناس می گویم در این شب همه می توانند از همسایگان و اقوام معلول خود پذیرایی کنند و این شب را به خوشی سپری کنند.
مانند سایر مراسم ها، توانخواهان توجه بیشتری به معلولان داشته باشند و البته طرفین دخالتی نداشته باشند.

c84b1082 ab1f 4022 b8b9 134564d663fd خبر خاکستری

کارکرد اصلی یلدا دورهمی و شناخت احوال یکدیگر است

مهدی میرطالبی در گفت و گو با مرصاد در تشریح فلسفه یلدا گفت: در شب یلدا مشکلی مثل غرور وجود نداشت، بلکه مردم هر چه داشتند جمع کردند و همه با هم مصرف کردند.

وی با بیان اینکه از قدیم الایام صمیمیت، محبت، تعامل، مراقبت و کمک وجود داشته و از یکدیگر درباره شب یلدا می پرسند، افزود: در این شب حتی خانم ها دور هم جمع می شدند و سوپ درست می کردند. در واقع این امر از قدیم الایام در میان خانواده های ایرانی وجود داشته است، اما با گذشت زمان شکل های آن تا حدودی تغییر کرده است.

این روانشناس مذهبی بیان کرد: آیین هایی مانند عید نوروز و دید و بازدیدها نشان دهنده نوعی ارتباط و تعامل، صمیمیت، اطلاع رسانی، مراقبت و کمک به یکدیگر بود و این سوال قابل قبولی بود که آزاردهنده نبود و در واقع برای ما مهم بود. همچنین به مراقبت از یکدیگر کمک کنید.

میرطالبی خاطرنشان کرد: امروز در جامعه می بینیم که موضوع رسیدگی به یکدیگر در شب یلدا کمی رنگ باخته و فضا تبدیل به تجمل، فخر و عادتی شده که در یلدا وجود نداشت.

وی افزود: در شب یلدا همه دور هم جمع می شدند و آنچه داشتند با هم می خوردند در واقع دور هم جمع شدن بهانه یلدا بود.

میرطالبی خاطرنشان کرد: در شب یلدا آداب و رسوم قدیمی وجود داشت، مثلاً چون در آن زمان همه چیز نبود، انجیر و دانه ها را از قبل خشک می کردند و علاوه بر خشکبار در زمستان نیز مصرف می کردند که از نظر طب سنتی گرم و مقوی شب یلدا هر چه در توان داشتند مصرف کردند و انار و هندوانه و آجیل و … را روی صندلی روی صندلی گذاشتند و جمع کردند.

509e904e 8751 4065 a740 bc0c313a55b1 خبر خاکستری

وی افزود: شعر و فال، قصه گویی، شاهنامه خوانی و حافظ خوانی نیز در شب یلدا اجرا می شد و حرکت به گونه ای انجام می شد که مردم از یکدیگر آگاه می شدند.
این روانشناس مذهبی گفت: چون یکی از کارکردهای مسجد این است که از حال دیگری مطلع شود و وقتی یکی مدتی به مسجد نمی رود دنبال علت می رود. به حل آن کمک کنید.

میرطالبی افزود: در گذشته در شب یلدا درباره کشت محصولات کشاورزی با یکدیگر مشورت می کردند. در واقع یلدا محلی برای مشورت و مشورت برای آیندگان بود، اما امروز شاهد تغییرات و الزاماتی برای مراسم یلدا هستیم، عصر اصلی شب یلدا بیرون رفتن است، در حالی که در چنین شبی باید به فلسفه یلدا بپردازیم. چرا با هم هستیم، کمک می کنیم، مشورت می کنیم و برای آینده برنامه ریزی می کنیم.

میرطالبی گفت: در شرایط فعلی که تاج مرسوم است، می توانیم یلدا را هم برگزار کنیم، اما نیمکره ها باید محدودتر شود. در واقع، تاج زندگی ما را به گونه‌ای تغییر داده است که ما نمی‌توانیم دقیقاً مانند گذشته انجام دهیم. «تاج باید خود و دیگران باشد.

3e4d73d5 27c7 4826 9cb8 ddf7eec1217f خبر خاکستری

مردم در شب یلدا دورهمی را با حداقل جمعیت برگزار کنند

سارا شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: با توجه به شناخت سویه Omicron در ایران و قدرت انتقال بسیار بالای آن، به مردم توصیه می کنیم از تاخیر در قاعدگی در شب یلدا خودداری کنند و یا از تورهای با حداقل افراد و مسافت دوری کنند. اجتماعی نگه دارید

وی افزود: در مواقع محدود افراد حتما باید از ماسک استفاده کنند و تهویه در محل برای تبادل هوا وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای پرهیز از گذراندن دوره در شب یلدا، دستورالعمل های مردمی را رعایت کنید.

سارا شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: با توجه به شناخت سویه Omicron در ایران و قدرت انتقال بسیار بالای آن، به مردم توصیه می کنیم از تاخیر در قاعدگی در شب یلدا خودداری کنند و یا از تورهای با حداقل افراد و مسافت دوری کنند. اجتماعی نگه دارید

وی افزود: در مواقع محدود افراد حتما باید از ماسک استفاده کنند و تهویه در محل برای تبادل هوا وجود دارد.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است. همچنین افراد واجد شرایط باید در اسرع وقت دوز دوم و سوم واکسن خود را تزریق کنند.

ed61a94a 4c00 4124 9168 cce13b6f9268 خبر خاکستری

شاه آبادی گفت: بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و عدم انجام واکسیناسیون به موقع منجر به ورود موج ششم کرونا می شود که در این صورت قطعا افراد بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند.

معاون فنی معاونت فنی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگرچه اشاره شده است که سویه omicron ممکن است ضعیف‌تر از نوع دلتا باشد، اما با توجه به اینکه افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زمینه برای افزایش تعداد بستری‌ها وجود دارد. افراد بیمار بدحال، بنابراین پیشگیری بسیار مهم است.

شاه آبادی گفت: خصوصیات سویه omicron ناشناخته است و تحقیقات در حال انجام است، بنابراین بهترین راه پیشگیری از عفونت است که شامل واکسیناسیون به موقع و رعایت پروتکل های بهداشتی است. همانند استفاده از ماسک و صورت 8، برای افراد واجد شرایط اجتماعی بسیار مهم است که دوز دوم و سوم واکسن خود را در اسرع وقت تزریق کنند.

شاه آبادی گفت: بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و عدم انجام واکسیناسیون به موقع منجر به ورود موج ششم کرونا می شود که در این صورت قطعا افراد بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند.

5b3337b0 345c 40e9 8fed 0a5c3ba29a9d خبر خاکستری


معاون فنی معاونت فنی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگرچه اشاره شده است که سویه omicron ممکن است ضعیف‌تر از نوع دلتا باشد، اما با توجه به اینکه افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زمینه برای افزایش تعداد بستری‌ها وجود دارد. افراد بیمار بدحال، بنابراین پیشگیری بسیار مهم است.

شاه آبادی گفت: خصوصیات سویه omicron ناشناخته است و تحقیقات در حال انجام است، بنابراین بهترین راه پیشگیری از عفونت است که شامل واکسیناسیون به موقع و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید