مراقب باشیم روش های مقابله با بدحجابی منجر به تداوم و گسترش آن نشود/حجاب را از نظر سیاسی امن کند

مراقب باشیم روش های مقابله با بدحجابی منجر به تداوم و گسترش آن نشود/حجاب را از نظر سیاسی امن کند

جمیله خدیور در کانال تلگرامی خود نوشت: فرمانده کل نیروی انتظامی اعلام کرد از روز شنبه (6 فروردین) با کشف حجاب در سه محور در معابر عمومی، خودروها و اماکن و مردم اقدامات لازم انجام می شود. شناسایی و توقیف خواهد شد با کمک تجهیزات هوشمند مراکز دادگاه در حال معرفی هستند.

براساس اظهارات سردار راضان، برای اقدامات فوق، تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی (تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و اماکن عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه یا محکوم خواهند شد. جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال بود.

با توجه به این مقاله که سودمندی و اثربخشی آن موضوع این مقاله نیست، تکلیف معابر و اماکن مشخص است. اما همانطور که در تبصره این ماده آمده است، هیچ اشاره ای به بی حجابی در خودرو نشده است. بر این اساس این سوال باقی است که فرمانده انتظامی بر اساس کدام ماده قانونی با سرنشینان خودروها برخورد خواهد کرد؟

البته پیش از سردار رادان، سردار اشتری از فرماندهان سابق فراجه در شهریور ماه سال گذشته، حدود دو هفته قبل از حادثه ای که برای مهسا امینی رخ داد، گفته بود: افرادی که در خودرو حجاب پیدا می کنند، اگر آن را تکرار کنند، یک پرونده ای برای آنها تشکیل و به مراجع قضایی ارسال می شود. اگر بار سوم این کار را انجام دهند، خودرو توقیف می شود، به پارکینگ منتقل می شوند و بار چهارم تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند و به دادگاه منتقل می شوند.

آیا این گفته ها و اقدامات گذشته بر این اساس تاثیری داشته و باعث کاهش حجابی ها شده است؟ اگر این اظهارات و اقدامات بعدی تاثیر محسوسی در کاهش بی حجابی و کاهش بی حجابی ها داشته باشد، اقدامات جدید پلیس نیز موثر خواهد بود.

دوم، با توجه به تعداد افرادی که سبک پوشش آنها در زمره افراد بی حجاب قرار می گیرد و در سال های اخیر مدعی روند افزایشی بوده اند و همچنین با توجه به تعداد کوچه ها، خیابان ها، معابر و اماکن در سراسر کشور. پلیس با چه منابع مالی و انسانی با محجبه ها برخورد کند؟ آیا باید تمام فعالیت های خود را بر حفظ نظم جشن متمرکز کند و در عوض فقط با این افراد در خیابان ها و مکان ها و ماشین ها برخورد کند؟

از سوی دیگر شاهد عدم ارائه خدمات به زنان بی حجاب در برخی مراکز و یا ورود زنان بی حجاب به مترو و قطارها هستیم. تیرماه سال گذشته معاون دادستان مشهد در نامه ای به استاندار از ورود زنان بی حجاب به مترو جلوگیری کرد. یکی از استانداران نیز اخیرا از ممنوعیت ارائه خدمات به زنان بی حجاب خبر داده است. مدتی است که روند پلمب بیش از صد واحد تجاری و صنفی، برخی مراکز گردشگری، داروخانه ها و مراکز درمانی به دلیل حضور زنان بی حجاب در محافل خبری منتشر شده است. وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش آموزانی که قوانین و مقررات پوشش در مدارس را رعایت نمی کنند، معاف می شود. مشابه این اطلاعیه که از سوی وزارت علوم و آموزش عالی منتشر شده است، تاکید شده است که تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارائه خدمات آموزشی، اجتماعی و غیره را انجام نخواهند داد. خدمات معدودی از دانشجویانی که در زمینه پوشش قوانین و مقررات دانشگاه ها را رعایت می کنند در صورت عدم اقامت معاف می شوند. اجرای این سیاست ها بحران ایجاد می کند و قطعاً باعث تلاطم و افزایش تنش و التهاب می شود.

فلسفه قانون اعمال و احترام است. قانون باید حافظ نظم، رفع نیازهای جامعه، اخلاقی، کاربردی، مؤثر، منطبق با شرایط روز جامعه و بهبود وضعیت و به نفع کشور و ملت باشد و نیاز و شیوه اجرای آن هم قابل درک باشد. برای افراد و متخصصان اگر قانون به گونه ای تنظیم شود که طیف وسیعی از مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در صورت عدم اجرای آن جزو قانون شکنان بوده و برای آنها پرونده تشکیل شود و به دلیل عدم تطابق دیگران، از نان گرفتن، اگر بمانند، چه احترامی برای نظام و دولت و چه نسبتی بین مردم و دولت خواهد بود؟ به دلیل ناتوانی مسئولان در حل سایر مسائل مهم نباید بحث حجاب علم باشد و بار بی مسئولیتی و بی کفایتی سایر نهادها با اقدامات قهرآمیز و پلیسی جبران شود.

توصیه برخی ائمه جمعه به امر به معروف و نهی از منکر در شرایطی که جامعه در اوج التهاب و خشم است، از دیگر عوامل تنش در جامعه است. با توجه به برخی اقدامات عملی ناخوشایند ناهیان، در حالی که در بسیاری از موارد لحن امیرین ملایم و ملایم شناخته می شد، اما به دلیل فضای دوقطبی موجود، توصیه های زبانی این افراد برای فرد مورد نظر بی تاثیر بود و باعث افزایش تنش در جامعه شد. .

در حالی که انتخاب حجاب بر اساس آداب و رسوم جوامع در کشورهای مختلف امری فرهنگی-اجتماعی و با توجه به سلیقه مردم است و یکی از حقوق بدیهی آنها شناخته می شود، سیاست های تنگ نظرانه اجرا شده در کشور موضوع حجاب را تبدیل به حجاب کرده است. یک موضوع سیاسی و بیانیه های امنیتی و اقدامات صورت گرفته باعث سلب آرامش و امنیت روانی مردم در میان گروه های حامی و بی حجاب شده است.

فرض کنیم هم بی حجابان و هم بی حجابان اعضای یک جامعه هستند و در مدارس، دانشگاه ها و موسسات رسانه ای و فرهنگی همان کشور تحصیل کرده اند و اگر دولت موفق به اجرای سیاست های فرهنگی اتخاذ شده خود در بین اقشار شده باشد. بعید است که کشف حجاب به عنوان ابزاری برای ابراز اعتراض به شیوه های منسوخ حکومت، بتواند مردم را به تبعیت از تلاش های قاهره وادار کند. این گونه اعمال موجب تداوم و گسترش بیشتر حجاب می شود. جامعه امروزی بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد و امنیت و آرامش جامعه نیازمند مدارا و نرمی دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به یکدیگر است. تنها در این صورت است که جامعه به تعادل می رسد. در غیر این صورت وارد مسابقه ای شده ایم که نتیجه آن باخت – باخت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید