آغاز طرح مقابله با بدحجابی و کشف حجاب و طرح 20 سوال مهم

آغاز طرح مقابله با بدحجابی و کشف حجاب و طرح 20 سوال مهم

در ماه های اخیر بحث تدوین طرح جدید در این حوزه بحث داغ مجلس و دولت بوده است. با این تفاسیر اکنون که کار حجاب و کشف حجاب جنبه اجرایی به خود گرفته است، همچنان سوالات و ابهامات جدی در این حوزه وجود دارد.

در 6 آوریل، طرح مقابله با بدحجابی و کشف حجاب رسما آغاز شد. بر اساس اعلام سردار احمدرضا رادان، فرماندهی انتظامی کشور، سه پهنه معابر عمومی، اماکن و خودروها محورهای نیروی انتظامی خواهد بود. فرآیند نظارت اصلی نیز با کمک فناوری، تجهیزات پیشرفته و دوربین هایی انجام می شود که ادعا می شود بدون خطا هستند.

به گزارش فرارو، همانطور که فرمانده انتظامی کشور تاکید کرد، اجرای این طرح دارای سه مرحله اصلی است. ابتدا فرد با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات مدرن شناسایی می شود. سپس به فرد اخطار و اخطار داده می شود و در نهایت شخص مقصر با مدارک به دستگاه قضایی معرفی می شود تا با او برخورد شود.

اجرای طرح مقابله با زن ستیزی و گشایش حجاب در شرایطی صورت می گیرد که این حوزه یکی از چالش های اصلی کشور در ماه های اخیر بوده است. در پی ناآرامی های شهریورماه سال گذشته، لزوم بازنگری در اجرای طرح حجاب و عفاف مطرح شده است. در ماه های اخیر بحث تدوین طرح جدید در این حوزه بحث داغ مجلس و دولت بوده است. با این تفاسیر اکنون که کار حجاب و کشف حجاب جنبه اجرایی به خود گرفته است، همچنان پرسش ها و بلاتکلیفی های جدی در این حوزه وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود.

1- در ابتدایی ترین سطح، آیا عموم مردم هنوز در مورد گستردگی این طرح سردرگم هستند؟ آیا دامنه این طرح محدود به مکان ها و جاده های بزرگ است یا به صورت محلی و حتی در سطوح کوچکتر اجرا می شود؟

2- آیا بانیان اجرای طرح مقابله با زن ستیزی و کشف حجاب تنها به کنترل هوشمند از طریق سامانه های نظارتی و پلیس تنها مجری آن محدود می شود؟ این پرسش از آنجا حائز اهمیت است که اخیراً گروه‌هایی با عناوین و مکان‌های مختلف با نام‌هایی مانند «گروه زبان‌آموزی» به خیابان‌ها آمده‌اند. بنابراین ماهیت و تعیین نیروی اجرای پروژه همچنان مورد سوال است.

3- مجریان طرح مقابله با حجاب و کشف حجاب چه اختیاراتی خواهند داشت؟

4- در بعد حقوقی چه کمک هایی برای اجرای طرح و امکانات مورد نیاز مجریان آن در نظر گرفته شده است؟

5- آیا در اجرای طرح مقابله با زن ستیزی و افشای حجاب، تعامل فیزیکی بین متخلفان و مجرمان وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، سوال بعدی این است که تعامل فیزیکی چگونه خواهد بود؟

6- آیا پلیس حق دستگیری مجرمان یا انتقال آنها به کلانتری را دارد؟

7- آیا قدرت اجرای طرح مقابله با زن ستیزی و کشف حجاب را به دست آورده اند یا آموزش های لازم را خواهند دید؟ این موضوع برای تکرار نشدن تجربه تلخ گذشته در زمینه اجرای حجاب و عفاف عمومی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

8- آیا پلیس قانوناً اختیار معرفی و معرفی متخلفین به دادگاه را دارد؟

9- مجازات افراد باحجاب یا کشف حجاب چگونه خواهد بود؟ آیا مجازات محدود به پرداخت جزای نقدی و محرومیت اجتماعی خواهد بود یا مجازات هایی مانند دستگیری و حبس در دستور کار قرار خواهد گرفت؟

10- آیا معافیت های در نظر گرفته شده برای متخلفان مصادیق دقیق و روشنی دارد که باید به صورت یکسان اعمال شود یا خیر؟

11- ضوابط تشخیص تخلف برای اماکن یا اصناف چیست؟ اینکه اگر صاحب یا کارکنان صنف از حضور یک شنل پوش ناراضی باشند اما با ورود ناخواسته آنها مواجه شوند باز هم متخلف محسوب می شوند؟

12- نحوه رسیدگی و میزان مجازات اصناف مجرم در بحث حجاب و کشف حجاب چگونه خواهد بود؟ آیا پلمب اصناف موقت خواهد بود یا ابطال پروانه (مهر دائم) جزء مجازات خواهد بود؟

13- آیا برای مقابله با تبعات اقتصادی احتمالی تعطیلی اصناف متخلف اقداماتی صورت گرفته است؟

14- در زمینه نظارت و برخورد با متخلفان خودرو چه اقداماتی انجام شده است؟ به عنوان مثال، مشکل این است که اگر تخلف توسط شخصی انجام شود که مستقل از مالک خودرو نیست، یا اگر تخلف توسط سرنشینان خودروهای عمومی انجام شود، چه مسئولیتی دارد؟

15- توقیف خودروهای مشمولان تا چه زمانی ادامه دارد؟ اگر بعد از انقضای مدت توقیف توسط همان ماشین تکرار شود، آیا مجازات در مراحل بعدی شدیدتر می شود یا همان چرخه قبلی تکرار می شود؟

16- دقت شناسایی دوربین تا چه حد می تواند قابل اعتماد باشد؟ اگر اشتباهی در این زمینه صورت بگیرد آیا سازوکاری برای طرح دعوا و اعتراض وجود دارد؟

17- طرح برخورد با حجاب و کشف حجاب چگونه به متخلفان ابلاغ می شود؟ آیا استانداردهای حفظ حریم خصوصی در اعلامیه گنجانده شده است؟

18- آیا قانونگذار برای تصویب طرح قانونی برای اجرای طرح مقابله با بدحجابی و افتتاح حجاب جدید تدابیری دارد؟

19- در صورت عدم گزارش اشتباهات به مراجع قانونی اقدام بعدی چیست؟ آیا نیروهای پلیس مانند مأموران دادگاه به صورت حضوری با مردم ملاقات می کنند؟

20- در نهایت می توان این سوال را مطرح کرد که از نظر نیروی انسانی، پشتیبانی فناوری و منابع مالی، بسترهای اجرای طرح مقابله با حجاب و کشف حجاب تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است؟

دیدگاهتان را بنویسید