مردم افزایش قیمت اجناس را پذیرفته اند و راضی هستند، یارانه را هم می گیرند/برای همین مثل سال ۱۳۹۷ به خیابان نمی ریزند.

مردم افزایش قیمت اجناس را پذیرفته اند و راضی هستند، یارانه را هم می گیرند/برای همین مثل سال ۱۳۹۷ به خیابان نمی ریزند.

روز جدید این روزها دولتمردان از بهبود وضعیت اقتصادی صحبت می کنند، مردم از گرانی. دولتمردان آماری از رشد شاخص های اقتصادی می دهند، مردم در مورد دخل و خرج می گویند که با هم مطابقت ندارند. خوب کدوم درسته مردم یا دولتمردان؟

مگر می شود اقتصاد کشور خوب باشد اما مردم در وضعیت اقتصادی خوبی نباشند؟

خرابه هایی که دولت قبل به عنوان «اقتصاد» در اختیار دولت سیزدهم قرار داد باید تقویت می شد. دولتمردان در 10 ماه گذشته از فروپاشی اقتصاد کشور جلوگیری کردند. پرداخت ماهانه 13 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت قبل، تلاش برای عدم استقراض مجدد از بانک مرکزی، افزایش 3 برابری فروش نفت به ایران، آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده در سایر کشورها، اصلاح نظام پرداخت یارانه کشوری به نفع مردم، رشد 40 درصدی صادرات ایران و … اقدامات زیربنایی دولت فعلی باید اقتصاد ایران را به مسیر اصلی بازگرداند و از بحران عبور کند. نتایج این اقدامات آماری است که دولت به آن اشاره می کند و نشان از بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد

البته هر اصلاحی بهایی دارد، اما این هزینه ها باید منطقی داشته باشد، دلایل ایجاد آنها مشخص باشد. چرا؟ بگذارید هر فرد بفهمد که اگر پول می پردازد، برای تغییری است که در آینده به نفع آنها خواهد بود.

وقتی دولت سیزدهم برای اصلاح نظام یارانه ای کشور تلاش می کند، هم خود و هم مردم به عنوان مجری و متولی امور باید هزینه این اصلاحات را بپردازند. در واقع افزایش قیمت ها محرک این اصلاحات اقتصادی است که نمی توان از آن اجتناب کرد، اما علاوه بر این، رئیس دولت تاکید دارد که دلیل گرانی هر محصول را برای مردم توضیح دهد. آیا می توان گرانی های این روزها را انکار کرد؟ کافی است یک ماشین حساب بگیرید و به اعداد و ارقام موجود در سایت بانک مرکزی یا مرکز آمار مراجعه کنید. با یک محاسبه ساده به راحتی می توان به نرخ تورم کالاها پی برد. مردم حق دارند از گرانی ها گلایه کنند اما تفاوت این گرانی با افزایش قیمت ها در دوره قبل این است که حالا مردم دلایل این گرانی ها را می دانند، یارانه مربوطه را دریافت کرده اند و در عین حال هم هستند. چشم به راه آینده اقتصاد کشور است.

تاریخچه افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۱۳۹۷ را با افزایش قیمت کالاهای اساسی در اردیبهشت ماه سال جاری مقایسه کنید. منطق افزایش قیمت در آبان 1397 برای مردم تشریح نشد، اقناع عمومی نبود و امیدی به آینده نبود، از این رو آتش خشم بر کف خیابان افروخته شد که مخالفان نظام نیز آن را به آتش کشیدند. منفجر شد، توده وسیع مردم به شورش در خیابان منجر نشد، زیرا با اطمینان مردم از این افزایش قیمت، آنها نیز پذیرفتند که اقتصاد که در 8 سال گذشته ویران شده بود، در حال بهبود است.

دیدگاهتان را بنویسید