مردم در تصویب قانون اساسی نقش دارند


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915558

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مردم در تصویب قانون اساسی نقش آفرینی کردند و با وسایل و وسایل ارتباطی که در آن زمان داشتند نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی «سبحان ایران» که از شبکه دو سیما پخش می شود، گفت: بر اساس قانون اساسی، شورای نگهبان 10 روز فرصت دارد تا در مورد هر مصوبه شورای اسلامی اظهار نظر کند. اگر این اقدام انجام شود. اگر او اقدام نکند، این مصوبه خود به خود به قانون تبدیل می شود. البته این زمان تا بیست روز قابل تمدید است.

طحان نظیف گفت: تلاش می کنیم تا 10 روز دیگر مصوبات را بررسی کنیم. در غیر این صورت مهلت جدید دریافت و حداکثر ظرف 20 روز نظر داده خواهد شد.

وی افزود: بنابراین تعداد جلسات شورای نگهبان در یک هفته بستگی به مصوباتی دارد که از مجلس می گیرد. الان معمولا هفته ای یک یا دو جلسه چهار ساعته در صحن شورا برگزار می شود، اما گاهی مانند هفته گذشته یا زمانی که لایحه بودجه در حال بررسی بود، جلسات بیشتری تشکیل می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد.

این عضو حقوقی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در جلسات شورای نگهبان بحث ها و بحث های زیادی صورت می گیرد. موافقان و مخالفان نظرات خود را بیان می کنند و در نهایت رأی گیری صورت می گیرد. اگر مصوبه ای اکثریت آرا را به دست آورد، خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نمی شود و به قانون تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان دست مشورتی هم دارد، گفت: قبل از بررسی مصوبات در اتاق شورا، این مصوبات در جلسات مشورتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این انجمن ها، احزاب، یعنی. از طراحان و پیمانکاران دعوت می شود نظرات و دیدگاه های خود را بیان کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قم نیز هیئت مستشاری فقهی داریم که مصوبات دریافتی از مجلس در آن بررسی می شود. تا زمانی که مصوبات در این جلسات بررسی و نظرات آنها دریافت نشود، مورد بررسی شورای نگهبان قرار نخواهد گرفت.

وی که به مناسبت سالگرد تصویب قانون اساسی در این برنامه تلویزیونی حضور داشت، مردم را به خواندن قانون اساسی تشویق کرد و گفت: با مراجعه به قانون اساسی می توان به بسیاری از سوالات و ابهامات پاسخ داد. عموم مردم می توانند به قانون اساسی مراجعه و آن را مطالعه کنند. این قانون ویژگی های منحصر به فردی دارد.

طحان نظیف با بیان اینکه مردم در تصویب قانون اساسی نقش داشتند، گفت: امام قبل از آمدن به ایران به مرحوم حبیبی مأموریت دادند تا پیش نویس قانون اساسی را تهیه کنند. این پروژه سپس در اختیار مردم، نخبگان و علما قرار گرفت تا نظرات و دیدگاه های خود را بیان کنند. این طرح در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مردم در تصویب قانون اساسی نقش داشتند. نظرات و دیدگاه های خود را با وسایل و وسایل ارتباطی که در آن زمان داشتند بیان می کردند; به عنوان مثال بر اساس خاطرات یکی از نمایندگان این مجلس حتی مردم روستاها نیز در تصویب قانون اساسی شرکت کردند و مشکلات را پیگیری کردند.

وی افزود: مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی به صورت زنده از صدا و سیما پخش شد. در این نشست ها تعدادی از تن نگاران نیز حضور داشتند که جزئیات مذاکرات را برای انتشار به روزنامه ها و رسانه ها بردند. جالب است که چندین هزار پیشنهاد در خصوص اصول کلی و جزئی قانون اساسی از سوی مردم به دبیرخانه این مجلس رسید و مورد بررسی قرار گرفت.

این حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: مردم در 20 و 20 آذرماه 58 پای صندوق های رای رفتند و 99.5 درصد شرکت کنندگان به قانون تدوین شده از سوی مجلس خبرگان قانون اساسی رای مثبت دادند. در 21 آذر 1358 اعلام شد که قانون اساسی به تصویب مردم رسیده است و از آن زمان 21 آذر به عنوان روز «مشروطه» شناخته می شود.

طحان نظیف با تاکید مجدد بر اینکه مردم در روند تصویب قانون اساسی مشارکت داشتند، گفت: اکنون توصیه می شود عموم مردم به قانون اساسی مراجعه کنند و آن را مطالعه کنند. قانون اساسی سند هویت و میثاق ملی ملت ایران است.

بالاخره گفت: در زمینه معارف مشروطه می توان گام های بلندی برداشت. در کشورهای دیگر قانون اساسی به کودکان، نوجوانان و عموم مردم آموزش داده می شود و لازم است در کشور ما نیز به این موضوع توجه بیشتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید