تأثیر نقش مردم و قانون اساسی در تغییرات

تأثیر نقش مردم و قانون اساسی در تغییرات

حمید شجاعی: تحولات چند ماه اخیر در جامعه این نگرش را ایجاد کرده است که جامعه از بسیاری از کارکردها و رویکردها در حوزه های مختلف راضی نیست و این نارضایتی در قالب های مختلف بروز و ظهور پیدا کرده است. از سوی دیگر، تغییرات سریع در نوع نیازهای جامعه و مهمتر از آن، مطالبات نسل جدید که تحت عنوان دهه هشتاد از آن یاد می شود، بسیاری را بر آن داشته است که بر لزوم تغییر در انواع تاکید کنند. آنچه مسلم است این است که نسل امروز نسبت به نسل قبل و دهه شصت و هفتاد دیدگاه ها و نظرات متفاوتی دارد، اساساً در هر موضوعی مطالبه گر هستند و مادامی که قاطعیت نسبت به مسائل خواسته شده وجود داشته باشد. اگر هم نداشته باشد، از خواسته خود دست بر نمی دارد و می خواهد به درخواست هایش پاسخ دهد و حل و فصل کند. از سوی دیگر نگاه واقع بینانه به شرایط جامعه به گونه ای دیگر نشان می دهد که هیچکس برای خود برنامه ریزی بلندمدت و دوراندیشانه ای ندارد. زیرا اساساً هیچ یک از متغیرها ثابت نیستند و همه چیز دائماً در حال تغییر است. نمود بارز این معضل را در حوزه اقتصاد کشور و معیشت مردم نیز می توان دید. جایی که به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران با ثبات اقتصادی چندانی مواجه نیستیم و عملکرد انتقادی تیم اقتصادی دولت موجب افزایش افسارگسیخته قیمت ها شده است. نگاهی به قیمت ارز، سکه، خودرو و… این را تایید می کند. به همین دلیل گفته می شود که باید شاهد اصلاحات و تغییر در نوع رویکردها و کارکردهای رایج باشیم تا بتوانیم تاثیر واقعی این تغییرات را در زندگی مردم مشاهده کنیم. فقط صحبت از تغییر و بهبود به سمت بهبود زیباست. اما آنچه مهم است اجرای این تغییرات در عمل است که به عزم دولت و حاکمیت بستگی دارد.

مدیریت جدید با اولویت اقتصاد؟

«مدیریت جدید» کلید واژه ای است که در گذشته بارها از سوی برخی مسئولان و شخصیت های سیاسی به کار رفته و همه بر اساس شبهات خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اظهار نظر کرده اند. واقعیت این است که پس از اتفاقات 4 ماه اخیر که مطالبات مردمی را برجسته کرده است، بسیاری از مردم این پیشنهاد را مطرح کرده اند که وقت آن رسیده است که در اداره و مدیریت امور کشور تغییراتی ایجاد شود. اما اساس و مؤلفه های این تغییرات همواره محل ابهام و پرسش بوده است. البته وقتی از حکمرانی جدید صحبت می کنیم به این معناست که باید تغییر جدیدی در حاکمیت و مدیریت کشور برای بهبود شرایط و امور ایجاد شود. محمدبکر کلیباف به عنوان مبدع این طرح در تاریخ 17 و 24 آبان ماه با توجه به ضرورت تشکیل مدیریت جدید گفت: امیدوارم هر چه زودتر امنیت در کشور به طور کامل برقرار شود تا تغییرات مشروع و لازم صورت گیرد. می توان در عرصه های اقتصادی حکمرانی جدیدی کرد. همانطور که قبلا تاکید کردم معتقدم تجدید نظام حکومتی در همه عرصه ها بر اساس مبانی مکتب و اندیشه امام، سیاست رهبر معظم انقلاب یک ضرورت است که باید در دستور کار قرار گیرد. کشور با بازگشت امنیت و هم اکنون در حال ایجاد اجماع بر روی راهکارهای لازم در این زمینه هستیم.در این نوسازی همانطور که از ابتدا گفتم اولویت با مسائل اقتصادی است و سوال اینجاست که با توجه به شرایط موجود شرایط جامعه به طور کلی، رویکرد مجموعه مدیریتی به این موضوع چیست و این مدیریت جدید چگونه خواهد بود. اما با صحبت های کلیباف و تاکیدات مکرر وی در مقاطع مختلف، به نظر می رسد در گروه مدیریتی در خصوص بحث مدیریت جدید نوعی جمع بندی در حال شکل گیری است و باید در پایان این طرح دید که پاسخ به نظر از بسیاری از آن به توسعه جامعه در 4 ماه گذشته می پردازد و بارها مطرح شده است که در چه شرایط و مکانیسم هایی اتفاق می افتد.

تغییر در سیاست اجتناب ناپذیر است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با بحث دولت جدید و اجزای آن گفت: آنچه آقای قالیباف برای دولت جدید مطرح کرده است باید از این طرح دفاع کند و بگوید منظورش از این مفهوم چیست و دولت جدید چه ابعادی دارد و چه سوالاتی در را از بین می برد جواد امام به «آرمان ملی» گفت که بازنگری در سیاست ها و رویکردهای مدیریت دولتی اجتناب ناپذیر است. دبیرکل مجمع قربانیان اصلاحات افزود: اگر باید به قانون اساسی و مردم برگردیم، اینجا مردمی هستند که باید مشارکت کنند تا طبق خواست اکثریت حرکت کنند، مهمتر از همه اگر نبود. بازنگری و این نگاه خود محورانه و غیر خود محورانه و گزینشی ادامه یافت، اتفاق خاصی نمی افتد. این مثل این است که آقای صالح آبادی را از بانک مرکزی برکنار کرده و آقای فرزین را به عنوان رئیس آن بانک منصوب کنند. وی تصریح کرد: مردم از برخی مسائل ناراضی هستند. در حالی که این کلمات و عبارات نمی توانند فاصله ای که افتاده را کاهش دهند، مردم باید شاهد تغییر در عمل باشند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید