مزایای راه اندازی موتور با اینورتر


زمان: 20:13
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1807174

هزینه مصرف انرژی به ویژه در مراکز بزرگ و صنایع سنگین یکی از دغدغه های اصلی صنعتگران و فعالان عرصه تولید و صنعت است و یکی از مزیت های مهم و ویژه درایوها کنترل مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اینورتر بهترین راه برای کنترل الکتروموتورهای صنعتی است. این ابزار مهم می تواند تمام پارامترهای مهم مانند راه اندازی موتور، سرعت و سرعت روتور و سایر موارد موجود در موتور را تغییر دهد. بدون این دستگاه، کنتاکتور یا سافت استارتر در موتورهای سه فاز و خازن سوئیچینگ در موتورهای تک فاز باید استفاده شود. هر یک از این روش ها می تواند باعث مشکلات دور موتور یا سایر مشخصات فنی مانند گشتاور شود.

مزایای راه اندازی موتور با اینورتر

هزینه های انرژی به ویژه در مراکز بزرگ و صنایع سنگین یکی از دغدغه های اصلی صنعتگران و فعالان تولید و صنعت است. یکی از مهمترین مزایای درایوها این است که می توانند مصرف انرژی موتورهای الکتریکی را کنترل کنند.

این کنترل را می توان مستقیماً با ایجاد تغییراتی در مشخصات فنی موتور در پارامترهایی مانند سرعت موتور یا سرعت روتور ایجاد کرد. همچنین می تواند به عنوان منبع تغذیه محدود اما کارآمد در مناطقی با قطعی برق زیاد عمل کند.

علاوه بر این، استفاده از درایو مستقل از یک موتور مستقیم باعث افزایش عمر موتور و بهینه سازی عملکرد می شود. از آنجا که درایو به موتور کمک می کند تا در محدوده خاصی کار کند، موتور را از هرج و مرج محافظت می کند.

راه اندازی موتور تک فاز با درایو

این امر چندان رایج نیست و در برخی دیسک های برخی از شرکت ها فقط یک ادعای بزرگ است. زیرا برای این کار باید تغییراتی در موتورهای تکفاز انجام شود که معمولاً به آنها توجه نمی شود. ضمناً اکثر سری های مختلف اینورترهای تولید شده توان و قابلیت این کار را ندارند.

اما شرکت هایی با سابقه پنتاکس در درایوهای مدل DSI200 او با تنظیم برخی پارامترها این را برای مشتریان خود فراهم کرده است. اینورتر سری پنتاکس DSI200 برای کاربردهای سبک تا نیمه سنگین می تواند انتخاب خوبی باشد.

راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر تک فاز

با توجه به کارایی الکتروموتورهای سه فاز، نوعی اینورتر به نام اینورتر تک فاز به سه فاز تولید و به بازار عرضه می شود. با این درایو فقط با برق تک فاز می توانید موتور برق سه فاز را راه اندازی کنید البته با دخالت درایو.

در واقع در این عملیات اینورتر برق تک فاز را در ورودی خود دریافت کرده و در ترمینال خروجی به موتور سه فاز می رساند. اتصال در این نوع استارت نیز بسیار آسان است. با اتصال ورودی درایو به منبع تغذیه تک فاز و خروجی درایو به موتور می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

سرعت موتور را با اینورتر تغییر دهید

این کار با تغییر فرکانس دریافتی توسط موتور انجام می شود. تغییر فرکانس توسط اینورتر ایجاد می شود. بین فرکانس و سرعت موتور رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه فرکانس اینورتر بیشتر باشد سرعت آن بیشتر می شود. برعکس آن نیز صادق است، به این معنی که با کاهش فرکانس، سرعت موتور نیز کاهش می یابد. بنابراین سرعت موتورهای سه فاز را می توان به راحتی با اینورتر کنترل کرد.

کنترل تمام پارامترهای موتور

علاوه بر مواردی مانند فرکانس که در نهایت منجر به تغییر دور موتور می شود، برخی دیگر از پارامترهای فنی و مصرفی موتور مانند مصرف انرژی نیز توسط درایوها قابل کنترل است. عناصری مانند حداقل و حداکثر سرعت، زمان شتاب و کاهش سرعت، زمان توقف، ولتاژ و جریان نامی و برخی پارامترهای مخابراتی نیز توسط درایوها قابل تنظیم و تغییر هستند.

نصب موتور برق با درایو

کاربرد اصلی اینورترها یا درایوهای صنعتی کنترل دور موتور یا همان سرعت در موتورهای الکتریکی است. این نوع شتاب یا کاهش سرعت در بسیاری از کاربردهای صنعتی به دلیل نیاز به تعویض دنده یکی از ویژگی های مهم است. این کار به راحتی با اتصال اینورتر به موتور الکتریکی انجام می شود.

نحوه اتصال موتور به درایو

اولین و مهمترین نکته برای اتصال صحیح و اساسی اینورتر به موتور توجه به مشخصات صفحه و اتصالات برد موتور کلمبوس می باشد. آنها باید با توجه به ولتاژ موتور و خروجی اینورتر کاملاً تنظیم شوند. برای اطلاعات بیشتر، نمونه ای از تصویر پلاک موتور الکتریکی را مشاهده می کنید:


2aa546d9 f5b0 4a9f 9260 7c52f4748989 خبر خاکستری

یکی از مواردی که در انتخاب و راه اندازی موتور اینورتر حائز اهمیت است، قدرت، سرعت و جریان است که یک موتور الکتریکی تک اسب بخاری 0.75 کیلو وات 1400 دور در دقیقه با جریان نامی 3.5 آمپر می باشد.

در قسمت منبع تغذیه اینورتر مشابه تصویر زیر مشاهده می شود که به کاتالوگ اینورتر لینک شده است. به ترمینال ها У و V و У سه سیم موتور را به هم وصل می کنیم که ترتیب آنها بر خلاف سروو موتورها مهم نیست و فقط جهت چرخش شفت موتور را تغییر می دهد.

فازهای ورودی نیز در ترمینال ها مرتب شده اند آر، اس و تی و ترمینال زمین را به زمین وصل کنید.

اگر نیروی اینرسی به دلیل بار زیاد در حین کاهش یا توقف به شفت موتور وارد شود، این نیرو باعث می شود که ژنراتور جریان را به درایو برگرداند و مدارهای آن را بسوزاند. برای جلوگیری از این عارضه جانبی، می‌توانیم مقاومت‌هایی را که همان مقاومت‌های ترمینال‌ها هستند، بشکنیم. BP و P + وصل کنید تا این جریان به صورت گرما دفع شود. در توان های بالا (طبق دفترچه راهنما) از قطع کننده مدار نیز همانطور که نشان داده شده است استفاده می شود.


03578bbe ebc5 4840 a4c2 ea4b20bd9fb0 خبر خاکستری

در این قسمت از مقاله سعی شده است مراحل کلی اتصال الکتروموتور به درایو را مرحله به مرحله توضیح دهیم:

  1. در مرحله اول باید دستگاه را در محل مشخص شده و نزدیک موتور نصب کنید. توجه داشته باشید که تمامی شرایط و پارامترهای مهم در زمینه نصب و راه اندازی در قسمت کاربر تمامی اینورترها درج شده است.
  2. اکنون باید قدرت اینورتر را در درگاه های ورودی و خروجی آن تنظیم کنید. در این مرحله باید به نکاتی مانند تطبیق صفحات موتور و محرک با یکدیگر بدون اتصال برق سه فاز به خروجی اینورتر و یا اتصال الکتروموتور به درگاه های خروجی اینورتر با توجه به صفحه ستاره یا مثلث آن توجه شود. مشخصات فنی. توجه داشته باشید که به طور کلی نباید هیچ کنترل خارجی بین موتور و اینورتر قرار داده شود و معمولاً باید قبل از اینورتر فقط از کنتاکتور و کلید ایمنی حرارتی استفاده شود.
  3. مرحله بعدی این است که اینورتر را با استفاده از کنتاکتور روشن کنید. توجه داشته باشید که لازم نیست به محض روشن شدن درایو موتور را روشن کنید. زیرا قبل از راه اندازی موتور با اینورتر باید تنظیمات روی درایو اعمال شود.
  4. قبل از راه اندازی موتور، باید پارامترهای زیر را با استفاده از تنظیمات درایو مشخص کنید:

  • منبع فرکانس کنترل را تنظیم کنید
  • عملکرد موتور را برای روشن و خاموش تنظیم کنید
  • حالت های کنترل سرعت و گشتاور را تنظیم کنید
  • زمان کارکرد موتور مانند زمان توقف یا شتاب را تنظیم کنید
  • فرکانس اسمی و حامل موتور الکتریکی
  • پارامترهای موتور الکتریکی را با استفاده از پلاک ثبت آن وارد کنید
  • عناصر مربوط به استانداردهای حفاظتی

این پارامترها برای اینورترهای برندهای مختلف متفاوت است و کد ثابتی ندارند. بنابراین در این قسمت فقط به انواعی اشاره کردیم که به ترتیب برای همه دستگاه ها ثابت هستند.

  1. اکنون می توانید با استفاده از درایو برای روشن کردن موتور، دستور start را اعمال کنید.

راه اندازی چندین موتور با یک اینورتر

یکی از مهمترین سوالاتی که بسیاری از مشتریان اینورتر در مورد راه اندازی موتورهای الکتریکی دارند این است که آیا می توان دو یا چند موتور الکتریکی را تنها با یک اینورتر راه اندازی کرد؟ پاسخ بله است. البته این کاملا به توان کل موتورها و قدرت اینورتر بستگی دارد. در صورتی که توان کل موتورهای الکتریکی که قصد استفاده از درایو را دارید بیشتر از خود درایو نباشد، می توان این کار را انجام داد.

در نظر داشته باشید که در این حالت کل توان باید کمتر از قدرت درایو باشد و نه بیشتر یا حتی برابر با آن! زیرا در غیر این صورت اینورتر حتی با تنظیمات خاص نمی تواند موتورهای مذکور را راه اندازی کند. با این حال، در چنین مواردی، برخی از پروتکل های حفاظتی، مانند اتصال کوتاه یا مدارهای کنترل اضافه بار ویژه، باید به طور جداگانه برای هر موتور وجود داشته باشد.

برندها و مدل های مختلف اینورتر

امروزه راه اندازی موتور با اینورتر رایج ترین نوع استارت در موتورهای الکتریکی است. راه اندازی نرم و بی عیب موتورها به کمک درایو یکی از عوامل اصلی استفاده گسترده از این دستگاه در مراکز مختلف صنعتی می باشد. به همین دلیل است که چندین برند در بازار تجهیزات صنعتی ایران انواع اینورتر را عرضه می کنند.

یکی از معروف ترین برندهای ایرانی و خارجی تامین کننده فعال اینورتر در بازار امروزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینورتر دلتا
  • اینوت
  • LS
  • قدرت مس
  • نیتز
  • تبریک می گویم
  • پنتاکس
  • زیمنس
  • اسکاوا
  • آقای معلم

این برندها معمولا محصولات خود را در دسته بندی های مختلفی عرضه می کنند. یکی از رایج ترین دسته بندی ها برای اینورترها، طبقه بندی آنها بر اساس ولتاژ تغذیه اینورتر است. در این نوع طبقه بندی معمولا سه نوع درایو تک فاز تا سه فاز 220 ولت، سه فاز تا سه فاز 220 ولت و سه فاز تا سه فاز 380 ولت وجود دارد.

شما عزیزان می توانید اینورتر یا موتور برق پنتاکس را با 5 درصد تخفیف با کد خریداری کنید mana-stmptx از سایت مانا موتور خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید