مسئولان و بازدیدهای مکرر به حوضه آبریز نرسید / مارون 2 از بودجه 1401 حذف شد

ساعت: 12:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۶
کد خبر: 1792765

احداث حوضه آبریز در کهگیلویه می تواند این شهرستان را عقب بیاندازد و کشاورزی این منطقه را به قطب کشاورزی استان تبدیل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یکی از عوامل مهم برای توسعه هر کشوری را می توان گسترش بخش کشاورزی آن استفان دانستتامین بهینه و حداکثری منابع آبی و رودخانه های جاری ما علاوه بر ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از مردم، علاوه بر خاک مناسب، رونق اقتصادی و پایان وابستگی به همسایگان را نیز در پی خواهد داشت.

کهگیلویه دارای آب و هوای گرم و معتدل است، با وسعت زیاد دشت‌های بارانی و رودخانه‌های متعددی که در این شهرستان می‌گذرند، شرایط مساعدی برای کشاورزی فراهم است.

نقش و اهمیت آب در تولیدات کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و همه می دانیم که کشاورزی در کهگیلویه وابستگی زیادی به بارندگی دارد و کشاورزی برای سرمایه گذاران و کشاورزان خطراتی را به همراه دارد.

رودخانه مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد مترمکعب آب به راحتی و بدون بهره برداری در دشت های وسیع شهرستان کهگیلویه جریان دارد و حق برداشت از این ظرفیت عظیم و خدادادی این شهرستان برای توسعه کشاورزی را ندارد. .

شهرستان کوگیلویه بیش از 50000 هکتار زمین قابل کشت دارد که بالغ بر 44000 هکتار آن 90 درصد مساحت جنگل های بارانی را تشکیل می دهد و تنها 6000 هکتار از این باغ ها و اراضی (یک دهم) آبی است. به دلیل بارندگی کم و خشکسالی های پی در پی، هزینه های گزافی با حداقل درآمد برای کشاورزان به همراه داشت.

با وجود این پتانسیل، شهرستان‌های کهگیلویه، دشت‌های وسیع و زمین‌های کشاورزی به دلیل نبود زیرساخت‌های شناخته شده همچنان توسعه‌ناپذیر هستند.

احداث حوضه آبریز را می توان یکی از خواسته های اصلی ساکنان شهرستان کهگیلویه دانست. در درگیری خوزستان و کهگیلویه این پروژه سال هاست بلاتکلیف مانده و دود آن در این خشکسالی ها به چشم مردم کهگیلویه می آید.

دشت های تشنه کهگیلویه در حوالی مارون سال هاست کوه درد است چرا که این شهر اجازه برداشت آب از مارون برای مصارف کشاورزی را ندارد.

کارشناسان معتقدند یکی از راه های زندگی در کشاورزی استفاده از آب سدها و احداث سدهای جدید است و از این رو سدسازی می تواند به رونق کشاورزی و اشتغالزایی در شهرستان کهگیلویه کمک کند.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با اشاره به اهمیت پمپاژ آب از سد مارون به زمین های کشاورزی پربارش حومه غربی گفت: احداث و بهره برداری از این پروژه انقلابی در حوزه کشاورزی این شهرستان ایجاد می کند.

حکمت الله نریمانی با اشاره به اینکه تامین آب در حومه غربی می تواند گندم را بیش از 15 هزار تن افزایش دهد، افزود: کشاورزان در تمام فصول سال می توانند به کشت گندم و سایر محصولات از جمله کلزا، ذرت، صیفی و سبزی و … بپردازند.

وی با اشاره به اینکه تامین آب نقش مهمی در توسعه باغات دارد، تصریح کرد: احداث سد می تواند موجب اشتغال در کشاورزی و باغداری و مهاجرت معکوس شود.

این در حالی است که مسئولان دولتی، استانی و شهرستانی و هر استاندار و مسئولی که سال ها پس از بازدید از این پروژه بر مقام رهبری تکیه زده است، ساخت و تکمیل این سد را در اولویت کاری خود می دانند.

وزیر جهاد کشاورزی نهم مهرماه 1400 در بازدید از ایستگاه سد ابریز در کهیلویه این سد را یکی از پروژه های مهم دولت در حوزه کشاورزی شهرستان کهگیلویه خواند و گفت: دولت تدبیر و امید. به نقش سلب این طرح، دولت از هر فرصتی برای تکمیل به موقع این طرح استفاده خواهد کرد.

ساداتی نژاد افزود: با توجه به تکمیل فازهای 1 و 2 اکتشاف این سد، برنامه ریزی لازم برای اعطای وام با همکاری وزارت نیرو و بانک های موجود انجام خواهد شد.

دکتر الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به همراه نماینده کهگیلویه جمع کثیری از مدیران کل، مسئولین استانی و شهرستانی در تاریخ 3 آبان 93 از پروژه های کهگیلویه بازدید کردند.

الیاس نادران در بازدید از سد مارون گفت: آب شهرستان کهگیلویه توسط سد مارون قطع شده است. قبل از ساخت سد باید آب شهر مشخص می شد.»

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: در حال بررسی این موضوع در مجلس هستیم. برنامه ملی یا منطقه ای برنامه و سازمان بودجه باید رعایت شود. برای توزیع آب آنچه لازم باشد انجام خواهیم داد اینجا را بخوانید.

نماینده شهرستان های کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی در سفر یک روزه خود به حومه شرقی دهدشت به مردم روستای ضرغم آباد گفت: بود.

موحد افزود: این سد از چهار رودخانه شهرستان کهگیلویه تغذیه می شود و 35 هزار هکتار زمین کشاورزی در پشت این سد قرار دارد. اگر این آب به زمین های کلاچو و کویر چرام برسد دقیقا برای 2000 شغل ایجاد می شود و منطقه متحول می شود. “” اینجا را بخوانید”

اکنون بر اساس شواهد بازدید مسئولان کشور از حوضه آبریز و قول پیگیری و رسیدن به پایان این پروژه، اما قوت آنها به این پروژه نرسیده و در سال 1401 به صورت تخصصی در اختیار این پروژه قرار نگرفته است. برنامه بودجه

و باید زنان این شهر را دید که در فصول سرد و گرم سال برای چیدن گوجه فرنگی به شهرهای همجوار مثل گچساران و بهبهان می روند و به کار و رفاه مشغول بودند و آبادانی و اقتصاد را برای خود و کهگیلویه به ارمغان می آوردند.

اما با وجود فرصت‌های خوب و نهفته در بخش کشاورزی کهگیلویه، جوانان این شهرستان برای کار در شهرستان‌های همجوار سرگردان هستند و یا به مشاغل کاذب روی آورده‌اند و برخی نیز به بیکاری معتاد شده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید