مساجد؛ بهترین مرکز آموزش / لزوم استفاده از ظرفیت مساجد در تعطیلات تابستانی


ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834307

مساجد بهترین پایگاه برای ترویج دین، ارزش های اسلامی و کارکردهای فرهنگی و مذهبی و حمایت از سلامت زندگی اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مساجد علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی متعالی در مواقع تضعیف هویت معنوی و شکاف های فرهنگی، از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای ترویج بسیاری از کمک های خیریه، خیریه و کاهش آسیب های اجتماعی برخوردار است.
نقش مسجد در رواج دین و تبیین معارف دین در زمان پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) مهم است و کلاس درس تربیت انسان نامیده می شود. در شرایط امروز نظام اسلامی با جنگ نرم رویکرد دشمن به اسلام را تضمین می‌کند تا مساجد به‌عنوان قلعه‌ها و پایگاه‌هایی عمل کنند که ارزش‌های دینی و دینی را به آحاد جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان منتقل کنند. از دشمن در برابر توطئه ها و جنگ نرم محافظت کنید.
مساجد علاوه بر کارکرد دینی و سیاسی خود بهترین مکان فرهنگی، علمی، آموزشی و اجتماعی هستند که مبانی فکری، اعتقادی و معنوی نسل جدید را انتقال می دهند. مساجد نقطه امیدی برای بسترسازی حکومت مهدوی و پاسخگویی به چالش های فکری جوانان و رفع نیازهای آنان، مبارزه با تهاجم فرهنگی و به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، شبیخون فرهنگی دشمن است.

2c8c893d 3316 4393 b650 852c07417560 خبر خاکستری

مساجد بهترین مرکز برای تربیت مردم هستند
به همین دلیل حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به اینکه یکی از معروف ترین مؤسسات، مؤسسه مسجد است، گفت: پیامبر اسلام (ص) مسجد را به عنوان یک نهاد تأسیس کرد و به عنوان عبادتگاه مسلمانان و حل مسائل مهم جامعه به آن عمل کرد. محل تعلیم و تربیت، از تحصیل، جایگاه دادگاه و کمک به مستمندان یاد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به جذب مردم به ویژه جوانان به مسجد، خاطرنشان کرد: مطالعه معارف اهل بیت (ع) و بیان آن توسط روحانیت باعث می شود که مردم به مسجد جذب شوند. خودشون سجادیه بسیار تأثیرگذار است، باید توجه داشت که در متون اسلامی میراثی وجود دارد که گره از مشکلات بشر می گشاید.
وی گفت: بزرگترین مزیت جذب مردم به مسجد این است که روحانی باید خارج از افراط و تفریط معارف اهل بیت(ع) را برای مردم تبیین کند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی می گویند مسجد قدیمی است و جوانان جذب آن نمی شوند، افزود: اگر بگوییم مساجد قدیمی هستند و نقشی ندارند و فقط سالمندان در مساجد حضور دارند و جوانان حضور ندارند. . از مسجد، این ناعادلانه است، زیرا نوجوانان و جوانان اغلب از مساجد بازدید می کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه مسجد یک مؤسسه شناخته شده اسلامی و قرآنی است و بهترین مرکز آموزشی برای افراد مختلف است، گفت:

زمینه سازی برای حضور و فعالیت جوانان در مسجد/ اهمیت کاوش مسجد در مقابله با تهاجم فرهنگی
از سوی دیگر حجت الاسلام محمد ملک زاده از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار کوم فردا وی با تاکید بر اینکه مسجد یکی از سنگرهای مهم و کلیدی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است، گفت: در گام دوم انقلاب یکی از خواسته های مقام معظم رهبری توجه به امر آموزش و پرورش بود. رشد و کمال نسل جدید «مساجد باید در این راستا فعال تر، قوی تر و کوشاتر از قدم اول انقلاب باشند.
وی افزود: کانون های مساجد در کنار پایگاه های بسیج می توانند در زمینه مسائل فرهنگی و تربیتی و مسائل بصیرتی و اجتماعی به ویژه در شرایط امروز نقش موثرتری در جامعه ایفا کنند.
ملک زاده با اشاره به موفقیت در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان گفت: اگر بخواهیم در مقابله با تهاجم فرهنگی و خنثی کردن توطئه های دشمن علیه نسل جوان موفق باشیم و اجرای خوبی ارائه دهیم، باید زمینه فعالیت بهتر این نسل را فراهم کنیم. مساجد

e09c7904 b531 45f7 88f6 9b1dbec6c0ea خبر خاکستری

همانطور که اشاره کردیم حضور نسل جوان در مسجد بسیار مهم است. نسل جوان هر کشوری سرمایه آن کشور است، سرمایه ای که در صورت اجرا می تواند به رشد جامعه کمک کند. در کشور ما به دلیل رشد بالای جمعیت، بخش زیادی از جمعیت را جوانان تشکیل می دهند و این امر نیاز به برنامه های آموزشی این نسل را افزایش می دهد، نسلی که هدف اصلی تهاجم فرهنگی دشمن است که در آن نقش مساجد در حفاظت از اعتقادات دینی بسیار است. همچنین به عنوان مهم ترین پایگاه های دینی، نقش مهم و ویژه ای در ترویج فرهنگ، اعتقادات، توسعه مسائل دینی و علمی و حتی دانشگاه های بزرگ علمی و محل رشد و تربیت نخبگان علمی و مذهبی دارند. امروزه با افزایش فناوری علمی و ارتباطات گسترده، دیگر نمی توان از ورود فرهنگ بیگانه به کشور جلوگیری کرد، بنابراین باید جوانان را از فشار محدودیت های خارجی محافظت کنیم.

پایگاه بسیج یکی از مستحکم ترین و ارزشمندترین ارکان مسجد است
در همین حال حجت الاسلام والمسلمین سعید روحانی مدیرکل کانون مساجد قم با اشاره به وجود پایگاه های بسیج در مساجد گفت: بسیج یکی از ارکان ارزشمند و مستحکم در مسجد است و ما محکم هستیم. به بسیج اعتقاد داشته و همیشه تاکید می کنیم که «فعالیت مساجد باید با تقویت بسیج خاتمه یابد، زیرا بسیج متعلق به نظام است و باید تقویت شود.
روحانی تاکید کرد: هرجا که ارکان مسجد اعم از امام جماعت، هیئت امناء، بسیج و کانون با یکدیگر همسو بودند، این مسجد توانست بسیار قوی عمل کند و از امور فرهنگی محله خود حمایت کند و از آن حمایت کند. منطقه.” .
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان قم در پایان گفت: معتقدیم مسجد باید همه اقشار از همه فرهنگ ها را بپذیرد اما نتیجه مسجد با فعالیت هایی که صورت می گیرد باید فرهنگ بسیجی باشد.

زیارت مسجد جوانان و نوجوانان را بیمه می کند
سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه کوم با بیان اینکه مسجد باید با همدلی، اتحاد و صمیمیت حاکم شود، گفت: حضور در مسجد تضمین کننده جوانان و نوجوانان است و نسل جدید باید جذب مسجد شوند.
وی افزود: برای رسیدن به جامعه اسلامی نیازمند محله اسلامی به سبک اسلامی هستیم.

239204f2 c356 4750 bfc5 9808d2a1034b خبر خاکستری

جوانان بنیانگذاران آینده جامعه اسلامی، بزرگترین سرمایه کشور به شمار می روند. مسجد یکی از مکان هایی است که می تواند جوان را بر اساس آموزه های دینی بارور کند و روحیه خداجویی و عدالت خواهی را در اعمال وجودی او ریشه کند. به همین دلیل باید تلاش کرد تا جوانان را در مساجد مشارکت دهد تا زمینه حضور فعالتر جوانان در مساجد فراهم شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید