مستاجران برای حل مشکلات اجاره بها منتظر حمایت دولت مردان هستند


ساعت: 14:48
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877763

افزایش ده تا سه برابری اجاره بها در نقاط مختلف کلانشهر اصفهان، مستاجران را نگران کرد. قیمت رهن و اجاره همیشه از قیمت خرید و فروش خانه تبعیت می کند و نمی توان انتظار افزایش قیمت خانه را داشت اما قیمت اجاره تغییر نمی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ اخیراً به دلایلی از جمله عدم تطابق عرضه و تقاضا و گرانی در سایر بازارها مانند ارز، طلا و خودرو، مسکن نیز با افزایش نرخ مواجه شده است.

با توجه به اینکه سالانه باید یک میلیون خانه ساخته نشده بسازیم (حدود 300000 واحد در 10 سال)، با نیاز قابل توجهی به تقاضا مواجه هستیم.

برای کنترل قیمت ها و اجاره بها باید به سمت تولید خانگی برویم، عرضه و تقاضا را متعادل کنیم. با وجود اینکه بیش از هفت ماه است که قانون جهش تولید به دولت ابلاغ شده اما از برنامه عقب هستیم.

مالیات بر جای خالی نیز به ارائه مشاغل خالی در بازار کمک می کند. بسیاری از بحث های بین دولت و مجلس در مورد کنترل بازار اجاره مسکن مشترک بوده و اکنون دو فرضیه مطرح شده است. مشکلی که دولت دنبال می کند دخالت در قیمت گذاری است. و میزان افزایش سقف اجاره را تعیین کنید.


* رعایت قیمت رهن و اجاره به سطوح فروش مسکن

رسول جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه افزایش و کاهش قیمت رهن و اجاره متناسب با درصد فروش مسکن است، گفت: در حالی که مسکن گران است، رهن و اجاره بها در حال افزایش است. تقاضا ممکن است منجر به کاهش قیمت ها در بخش فروش و اجاره شود.


* افزایش 20 درصدی اجاره بها در دستور کار دولت است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان در خصوص نقش مشاوران املاک در کنترل بازار اجاره افزود: در ظاهر ممکن است به نظر برسد که مشاوران املاک قصد دارند قیمت ها را افزایش دهند تا تعرفه های بالاتری دریافت کنند. اما این مورد نیست؛ وقتی به مشاور املاک مراجعه می کنید و قصد اجاره ملک را دارید، مشاور املاک پیشنهاد اصلی مالک را تغییر می دهد تا مشتری راحت تر پیدا کنید، البته ممکن است موردی وجود داشته باشد که اصول خرید بیشتر را رعایت نکند. پول

وی در خصوص نظارت مشاوران املاک برای رعایت حداکثر سقف اجاره بها گفت: اکنون آخرین دستورالعملی که ابلاغ شده افزایش ۲۵ درصدی کلانشهر تهران و حداکثر ۲۰ درصد اجاره بهای سایر شهرها است که گفتیم. مشاوران املاک


*دولت در حمایت از مستاجران حرکت می کند

جهانگیری با اشاره به تاثیر اقدامات دولت بر بهبود شرایط مستاجران گفت: اقدامات دولت دور از واقعیت است. مثلاً تا چه حد مجاز است افزایش سقف اجاره بها و همکاری با مشاورین غیرمجاز؟ چنانچه دولت با ضمانت اجرایی قوه قضائیه بتواند افزایش اجاره بها را در سال 1401 در قالب مصوبه ای اعلام کند، این مصوبه لازم الاجرا خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا هدف دولت حمایت از مستاجر است اما راه هایی برای دور زدن این قانون وجود دارد که موجر و مستاجر بدون دخالت مشاور املاک قراردادی را منعقد می کنند که عواقب نامطلوب دیگری را به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان تصریح کرد: وام مسکن یکی دیگر از اقدامات دولت است اما حجم آن برای حل مشکلی غیر از بازپرداختی که دارد کافی نیست. تامین زیرساخت های لازم برای تولید مسکن برای دولت و کاهش مستاجران تنها راه بهبود شرایط این بازار است.


* تشکیل کمیسیونی برای شناسایی مسکن خالی

همچنین سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز در جلسه ای در این خصوص صحبت کرد و توضیح داد: می خواهیم کمیسیونی را برای شناسایی، برنامه ریزی و عرضه هر چه بیشتر خانه های خالی در بازار مسکن استان تشکیل دهیم.

وی افزود: هدف نهایی از همه این پروژه ها ساخت مسکن برای افراد ضعیف جامعه است که تاکنون توانایی خرید مسکن را نداشته اند. هيئت مديره بانك مسكن علاقه زيادي به استان ها دارد تا در زمينه بافت هاي فرسوده و ساير موضوعات ساخت و ساز مسكن پيشنهادهاي عملياتي ارائه دهد و در اين زمينه بايد با موافقت بانك مسكن و osn باشد. در مورد پیشنهادات ارائه شده برای افرادی که نمی توانند کمک مالی کنند. آنها واقعاً به مسکن نیاز دارند تا طرحی ارائه دهند.

استاندار اصفهان اعلام کرد: ساخت طرح ملی مسکن 15 درصد در بافت فرسوده سهم دارد، اما برنامه مشخصی در این زمینه برای چگونگی دستیابی به این سهم در استان وجود ندارد.


مستاجران همیشه منتظر حمایت دولت هستند

قیمت رهن و اجاره همیشه از قیمت خرید و فروش خانه تبعیت می کند و نمی توان انتظار افزایش قیمت خانه را داشت، اما قیمت اجاره تغییر نمی کند، بنابراین اکنون به دلیل گرانی مسکن، اجاره بها نرخ به یک سوم افزایش یافته است. شامل هزینه های خانواده می شود.

اگر دولت زیرساخت های لازم را برای تامین مسکن مردم فراهم کند و از تعداد بی خانمان ها بکاهد، شرایط بازار بهتر می شود.

به گفته جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، با وجود کمبود مسکن و بلاتکلیفی بازار، با وجود رکود در این بخش که باعث افزایش اجاره بها شده، همچنان قیمت‌ها بالاست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید