مسکن یکی از موتورهای محرک اقتصاد است/ دخالت جدی دولت در مسکن


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842485

پس از جدی نگرفتن موضوع مسکن در دولت قبل و افزایش چند برابری قیمت و اجاره بها، دولت فعلی نیز به این موضوع توجه جدی کرده و اقدامات جدی برای خانه دار شدن مردم انجام می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، مسکن یکی از مهم ترین نیازهای بشر از بدو پیدایش بوده و قانوناً بر عهده دولت است، اما در سال های اخیر بازار مسکن بسیار نامطلوب بوده و قیمت و اجاره مسکن به طور غیرمنطقی افزایش یافته است. عدم دریافت مالیات از خالی. تبدیل مسکن از مصرفی به سرمایه ای که منجر به کاهش شدید قدرت خرید مردم شد و خانوار به آرزوی فقرا تبدیل شده است.
بنابراین، طبق داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی در سال‌های اخیر، با دستمزد و حقوقی که امروزه به کارگران پرداخت می‌شود، خرید خانه متحرک یک عمر طول می‌کشد، در حالی که در کشورهای دیگر مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین 9 تا 20 سال سن دارد.
یکی از اتفاقات مهم برای کاهش قیمت مسکن در کشور آغاز ساخت و ساز است. یکی از این ساخت و سازها ممکن است ساخت مسکن توسط دولت باشد.

افزایش قیمت مسکن در دولت قبل به دلیل توقف ساخت و ساز
در دولت احمدی نژاد مسکن مهر آغاز شد و بسیاری از شهروندان صاحب خانه شدند، اما پس از آن دولت روحانی این موضوع را تعطیل کرد و دولت روحانی نیز موضوع مسکن را جدی نگرفت، تنها در اواخر دولت خود در این زمینه بسیار ضعیف بود و بسیاری از آن ها در صورت تمایل و اما. معرفی شده که هیچ تاثیری در بازار ندارند. این مشکل باعث افزایش شدید قیمت مسکن در کشور شده است.
در دولت فعلی آقای رئیسی در این زمینه دخالت کرد و قول ساخت سالانه یک میلیون خانه را داد و البته در این زمینه فعال است. ورود دولت فعلی به بحث مسکن با شروع ساخت و ساز، گرانی و اجاره بها را متوقف کرده است، البته افزایش قیمت مسکن که در دولت قبل رخ داد برای سال های آینده کافی است.
به هر حال باید گفت یکی از طرح هایی که باعث کاهش قیمت مسکن می شود، رونق ساخت و ساز در کشور است. البته همزمان با رونق ساخت و ساز، مشاغل دیگری نیز در حال توسعه است و اشتغال در کشور رو به افزایش است.

df7038e3 53ba 41a6 96d0 77e0f52f2aed خبر خاکستری

مسکن یکی از موتورهای محرک در اقتصاد است
ساجد صمدی گربانی کارشناس و استاد اقتصاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار کم فردا با اشاره به پیوند مسکن و اقتصاد گفت: مسکن یکی از موتورهای محرک اقتصاد است و بازار مسکن نباید دچار رکود شود. “
وی ادامه داد: دولت با تسهیلات ویژه می تواند باعث رونق ساخت و ساز در بازار مسکن شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به مالیات خانه خالی گفت: وقتی مالیات بر مسکن وضع شود انگیزه های تجاری برخی افراد از بین می رود.

کاهش قیمت مسکن با کنترل قیمت مصالح و افزایش ساخت و ساز
همچنین در این خصوص حجت الاسلام نظری شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: دولت با فعال سازی ساخت و ساز مسکن، اشتغالزایی می کند که این امر باعث کاهش بیکاری و کنترل قیمت مسکن به ویژه اجاره بها می شود.
وی افزود: در دولت قبل برخی از سرمایه داران وارد حوزه مسکن شدند و سرمایه خود را در این بخش سرمایه گذاری کردند و خانه های ساخته شده را خالی گذاشتند تا گران بفروشند و درآمد بیشتری کسب کنند.

کاهش قیمت مسکن با کنترل قیمت مصالح و افزایش ساخت و ساز
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی افزایش قیمت ها را کنترل می کنید به دلیل مصالح افزایش قیمتی وجود ندارد و زمانی که مصالح گران نمی شود زمینه افزایش تولید مسکن فراهم می شود و قیمت ها نیز کاهش می یابد.
وی گفت: سیاست در این حوزه باید به گونه ای باشد که در وهله اول قیمت ها در مصالح ثابت شود تا قیمت مسکن افزایش پیدا نکند.

36839c45 3910 4d12 96d6 7bcdf3626bcc خبر خاکستری
توسعه دهندگان مسکن را به فعالیت در زمینه ساخت و ساز تشویق کنید

نظری شاهرودی افزود: در گام دوم باید خانه سازان را تشویق کنیم تا وارد فرآیند تولیدی شوند که ایجاد می شود و با کار خانه سازان به سرعت باعث افزایش اشتغال می شود.

مسکن بخش بزرگی از اقتصاد را به خود اختصاص داده است، زیرا با شروع ساخت مسکن، صنایعی مانند سیمان، فولاد، کارهای روزمره، کاشی و سرامیک فعال می شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش مسکن و ساختمان حدود 180 صنعت مرتبط دارد، بنابراین فعال‌سازی بخش مسکن باعث فعال شدن بسیاری از صنایع می‌شود.

ورود دولت اصلی به بخش مسکن
یکی از شعارهای اصلی رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی که بسیاری از فرآیندهای دولت سیزدهم حول آن می چرخد، ساماندهی بازار مسکن است.
بازار مسکن در پی خودداری دولت های یازدهم و دوازدهم به ویژه در دوران وزارت عباس آهوندی از حمایت از عرضه مسکن و توقف ساخت و ساز که منجر به افزایش 7 برابری قیمت مسکن در 4 سال گذشته شده است، با مشکل اساسی مواجه شده است.
اکنون دولت سیزدهم با اذعان به این نقیصه بزرگ به دنبال اجرای قانون جهش مسکن با اجرای طرح ملی مسکن و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در مدت 4 سال است تا به کنترل قیمت مسکن و بخش مسکن به عنوان موتور اقتصادی کمک کند. راه اندازی سایر صنایع و بخش های اقتصادی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید