چرا موتورهای EF7 می چرخند؟

چرا موتورهای EF7 می چرخند؟

حتما شنیده ام که بسیاری از افراد و کارگاه ها اظهار نظر می کنند که موتورهای EF7 ضربه می زنند و این یکی از نقاط ضعف این موتورها محسوب می شود. اما چه چیزی باعث از کار افتادن موتورهای EF7 می شود؟

رویداد۲۴، می توان گفت موتور EF7 یکی از جدیدترین موتورهای داخلی نصب شده بر روی خودروهای خانواده سمند و دنا است. اما برخی معتقدند موتور EF7 دارای مشکلاتی است که باعث کوبش آن می شود. در این مقاله دلایلی که باعث از کار افتادن موتور EF7 می شود به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

تاریخچه موتور EF7

طراحی موتور EF7 در سال 1385 با همکاری شرکت های آلمانی به پایان رسید و از اواخر سال 1386 این موتور در خودروی سمند مورد استفاده قرار گرفت تا ایران خودرو با محصول جدیدتر و بهتری وارد بازار شود. زمانی که سمند EF7 وارد بازار شد، علاقه مردم به خرید این خودرو با موتور جدید به اندازه کافی زیاد نبود و تقاضا برای خرید سمند با موتور XU7 بیشتر شد. علاوه بر این، چرخه تولید موتور EF7 کم بود و نمی توانست تمام سفارشات تولید شده توسط سمند را برآورده کند.

با وجود این موارد، ایران خودرو ابتدا تصمیم گرفت خودروهای تولید شده با موتور EF7 را در اختیار ادارات و سازمان هایی مانند پلیس راهور قرار دهد. اما از سال 2009 مردم با این موتور آشنا شده و تیراژ تولید آن نیز افزایش یافته است. به عبارت دیگر تعداد سمندهایی که با موتور EF7 تولید می شدند رو به افزایش و تعداد آنها در بازار رو به افزایش است.

دلیل استفاده از موتور EF7 توسط مردم چه بود؟

یکی از دلایلی که مردم از این موتور استقبال می کنند طراحی آن برای استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) است. موتور EF7 به نوعی به عنوان موتور گازسوز طراحی شده است و در حالت گازسوز بهتر از حالت بنزین سوز عمل می کند. موتورهای دیگر این عملکرد را نداشتند، زیرا برای سوخت بنزین طراحی شده بودند و در حالت گاز قدرت آنها کاهش می یافت و قدرت کافی را در اختیار راننده قرار نمی دادند. به همین دلیل موتور EF7 علاوه بر اینکه می‌توانست در حالت گازی بیشتر کار کند، هزینه سوخت کمتر و میزان آلاینده‌های مضر کمتری نیز داشت.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت موتور EF7 این است که می تواند قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به XU7 تولید کند و همچنین قابلیت سوپرشارژ یا توربوشارژ شدن را دارد.

مشکل چرخش EF7 از کجا شروع شد؟

از ابتدا مشکل چرخاندن موتورهای EF7 وجود داشت، اما به دلیل کمتر بودن فضای مجازی و ارتباطات آنلاین در آن زمان، عموماً مردم کمتر متوجه این مشکل بودند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به اطلاعات از طریق وب سایت ها و صفحات مرتبط با خودرو، دانش فنی افراد افزایش یافته و به همین دلیل تعداد افرادی که از مشکل میل لنگ موتور EF7 مطلع شده اند افزایش یافته است. در نتیجه مشکل چرخش از ابتدا در موتور EF7 وجود داشته است.

دلیل اصلی چرخش موتور EF7 چیست؟

چرا موتورهای EF 7 ضربه می زنند؟

علت اصلی و مهم چرخش موتور EF7، ضعف بلبرینگ های متحرک است. این موتور از یک سری بلبرینگ غلتشی استفاده می کند که بین میل لنگ و فلایویل قرار می گیرد. برخی از تامین کنندگان یاتاقان های غلتشی را ضعیف می سازند و پس از نصب بر روی موتور، یاتاقان ها به دلیل فشار زیاد وارد شده به آنها در دور در دقیقه بالا گرم می شوند. این منجر به مسدود شدن یک یا چند میله اتصال به دلیل ذوب شدن بلبرینگ های متحرک می شود. در این شرایط میل لنگ با سرعت زیاد خود قرقره را به دیواره سیلندر فشار می دهد و باعث چرخش موتور می شود.

بنابراین وقوع چرخش در موتور EF7 منجر به مسدود شدن قرقره و فشار زیادی می شود که توسط میل لنگ به دیواره سیلندر وارد می شود. این فشار می تواند باعث شکستن قرقره یا دیواره سیلندر شود. در هر صورت در صورت بروز این حادثه، موتور آسیب دیده و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

موتور EF7 معمولاً به چه ویژگی هایی می چرخد؟

تامین کنندگان مختلف قطعات موتور EF7 را می سازند و کیفیت آنها می تواند متفاوت باشد. همچنین سبک رانندگی افراد می تواند متفاوت باشد، از رانندگی آرام گرفته تا رانندگی تهاجمی که می تواند بر عمر و عملکرد موتور تاثیر بگذارد.

بنابراین اگر قطعات موتور شما کیفیت بالایی داشته باشد و فشار زیادی به موتور وارد نکنید، موتور خودروی شما می تواند حدود 150000 کیلومتر یا بیشتر دوام بیاورد. اما اگر قطعات موتور EF7 شما ضعیف است و فشار زیادی به موتور وارد می کنید، به احتمال زیاد موتور در 20000 کیلومتر شلیک نمی کند.
برای اینکه موتور EF7 نچرخد چه کار کنیم؟ پ

شما قطعا نمی توانید به طور مستقیم کیفیت قطعات داخلی موتور را تعیین کنید. اما هنگام استفاده و نگهداری از موتور EF7، مواردی وجود دارد که می توانید برای بهبود عمر موتور انجام دهید:

استفاده از روغن موتور مرغوب و مناسب: انتخاب روغن موتور مرغوب مطابق با توصیه های سازنده می تواند یاتاقان ها را به خوبی روان کند. روغن کاری صحیح یاتاقان ها می تواند از گرم شدن بیش از حد آنها جلوگیری کند و همچنین از برخورد قرقره جلوگیری می کند.

با احتیاط رانندگی کنید: توجه به رانندگی مسئولانه و پرهیز از استفاده از فشار زیاد و شتاب زیاد (رانندگی تهاجمی) می تواند به کاهش فشار و دمای موتور کمک کند. این عمل می تواند از روانکاری ناکافی یاتاقان ها در نتیجه فشار زیاد جلوگیری کرده و از چرخش موتور جلوگیری کند.

سرویس منظم و به موقع: رعایت برنامه خدمات دوره ای و تعویض به موقع روغن می تواند تامین کننده روغن را تمیز و کارآمد نگه دارد. علاوه بر این، تعویض به موقع فیلتر روغن نیز از آلودگی روغن جلوگیری می کند.

با انجام این مراحل می توانید به حفظ و بهبود عمر موتور EF7 خود کمک کنید. همچنین رعایت دستورات سازنده و مراجعه به کارگاه های معتبر نیز می تواند در حفظ و عملکرد بهینه موتور موثر باشد.