مسکو فقط زبان قدرت را می فهمد/ جهان باید به روسیه پاسخ دهد


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905238

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای روسیه را به استفاده از تاکتیک های باج خواهی «تروریستی» متهم کرد و گفت که «مسکو فقط زبان زور را می فهمد».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راشا تودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در مصاحبه با CBC و CTV، روسیه را به استفاده از تاکتیک های باج خواهی “تروریستی” متهم کرد و گفت: “مسکو فقط زبان زور را می فهمد.”

رئیس جمهور اوکراین مسکو را به تهدید به حمله به مراکز کلیدی سیاسی در اوکراین با سلاح های هسته ای متهم کرد و در عین حال خاطرنشان کرد که اگر چنین حمله ای رخ دهد، جهان باید پاسخ دهد.

وی افزود: مهم نیست که اوکراین عضو ائتلاف نظامی ناتو باشد یا نه. هیچ کس نباید اجازه داشته باشد از کشورهای دیگر به عنوان تروریست باج خواهی کند. «جهان باید به روس‌ها بگوید که اگر به دفتر رئیس‌جمهور اوکراین حمله کنند، حمله به اقامتگاه آنها خواهد بود.

زلنسکی ادامه داد: اگر مسکو یک ثانیه بعد بدون توجه به نتایج حمله روسیه به کیف حمله کند، به مراکز مهم سیاسی در روسیه حمله خواهد شد. چنین موضعی باج گیری نیست، بلکه نوعی دفاع از خود است و همچنین مانع از تهدید مردم می شود.»

ولودیمیر زلنسکی در ادامه مصاحبه خود به خبرنگاران گفت: «یک فرد می تواند برای مدت طولانی درباره انسانیت صحبت کند. «کشور ما در شرایطی است که همسایه‌اش جز زور و زور فهمی ندارد.

او اگرچه همه روس‌ها را مسئول اتفاقات اوکراین می‌داند، اما گفت: جامعه فدراسیون روسیه باید بداند که مقامات روسیه به کشور ما حمله می‌کنند. روس ها از یک نیروی تروریستی حمایت می کنند. اگر روس ها به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فشار نیاورند، جهان آن کشور را منزوی خواهد کرد. چون این کشور فقط به زبان تهدید صحبت می کند، هیچکس نمی خواهد با این کشور صحبت کند. جهان باید خودش تصمیم بگیرد که چه کسی با روسیه صحبت خواهد کرد، آنها همه تروریست هستند.

زلنسکی در بخشی دیگر از بیانیه خود تاکید کرد: اگر روس ها بخواهند مذاکره کنند، می توانند زمین های ما را پس دهند. آنها ابتدا باید کشور و قلمرو ما را ترک کنند و بعد ما بگوییم که مذاکرات در چه قالبی و با چه کسی انجام می شود.»

رئیس جمهور اوکراین بار دیگر خاطرنشان کرد: همه پرسی جعلی و الحاق مناطق اوکراین (دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوروژیه) به روسیه امکان مذاکره را پایان می دهد. اما تحت شرایط خاصی از جمله احترام به حاکمیت اوکراین، احترام به کشور و مردم و قوانین ما، مذاکرات انجام خواهد شد.»

وی در پایان تصریح کرد: آیا روابط ما با روسیه به روابط قبل از جنگ بازمی گردد؟ مطمئنم که برنمیگرده مردم زیادی را کشتند. جامعه ما آنها را نخواهد بخشید. البته انتخاب جامعه ما این خواهد بود که با آنها (روس ها) ارتباط برقرار کنیم یا نه. و هیچ کس نمی داند بعد از این جنگ چقدر طول می کشد تا این دو کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند.”

این اولین بار نیست که رئیس جمهور اوکراین چنین خواسته هایی را مطرح می کند. او قبلاً از ناتو خواسته بود از طریق “حملات پیشگیرانه” از استفاده روسیه از سلاح های هسته ای جلوگیری کند. در آن زمان، اظهارات وی با واکنش شدید مسکو مواجه شد و مقامات روسی زلنسکی را به آغاز جنگ جهانی سوم متهم کردند. البته زلنسکی بعداً خود را اصلاح کرد و مدعی شد که سخنانش اشتباه ترجمه شده است و منظور او «تحریم های پیشگیرانه است، نه حملات پیشگیرانه».

پوتین همچنین در ماه سپتامبر گفت که “روسیه از هر وسیله ای برای دفاع از خاک خود و تضمین امنیت مردم خود استفاده خواهد کرد.” وی در عین حال افزود که مسکو آماده گفتگو با کیف است و از اوکراین می خواهد که به همه خصومت ها پایان دهد و به میز مذاکره بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید