مشاوران املاک روز جدیدی را ترک می کنند

مشاوران املاک روز جدیدی را ترک می کنند

مجلس طرح «کنترل و تنظیم اجاره بها» را با هدف کنترل بازار مسکن با حذف دلالان و به ویژه مشاوران املاک در دستور کار قرار داده است. در این طرح مشوق های مالیاتی برای صاحبان خانه برای اجاره خانه های خود به مدت دو سال یا بیشتر در نظر گرفته شده است و استفاده از فناوری جدید برای کشف قیمت ملک از دیگر ویژگی های این طرح است. اما عباس اکبرپور کارشناس مسکن درباره این طرح به اعتماد گفت: دولت و مجلس در خصوص کنترل بازار برنامه های بسیار متفاوتی ارائه کردند. اما با توجه به اینکه این طرح ها بدون پشتوانه علمی بود، به موفقیت مطلوبی نرسیدند. این طرح نیز نمی تواند مشکلات بازار مسکن را در سال جاری حل کند. وی می افزاید: قطعا امسال با رشد 50 تا 60 درصدی در بازار مسکن مواجه هستیم زیرا قیمت تمام شده مسکن نه تنها تحت تاثیر تورم است، بلکه تحت تاثیر قیمت تمام شده زمین نیز قرار دارد. در دنیا زمین در اختیار دولت است و قیمت آن تاثیری بر قیمت ملک ندارد، اما در ایران اینگونه نیست و این مشکل هر سال پس از تورم عمومی افزایش چشمگیر قیمت مسکن را به دنبال دارد. اکبرپور معتقد است اگر مجلس قصد اصلاح شرایط فعلی را دارد باید اجازه دهد روش جدید در کنار روند سنتی فعلی اجرا شود. وی معتقد است در حال حاضر کارمزد معاملات ملکی بسیار بالاست و باید این کارمزد یا کارمزد تعدیل شود. اما حذف روش سنتی به این معناست که حذف بنگاه‌های معاملات ملکی از تعاملات بازار مسکن منجر به اختلالات بسیاری در بازار مسکن می‌شود، زیرا برخی از مالکان همواره به‌طور غیرمستقیم از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی با متقاضیان مسکن در ارتباط هستند. یکی از اساتید دانشگاه آزاد می گوید: بسیاری از سالمندان فقط با املاک در ارتباط هستند و تمایلی به ارتباط مستقیم با خریداران یا مستاجران ندارند. در طرح مجلس جایی برای این افراد وجود ندارد. او اشاره می کند که شرکت های معاملات املاک در سراسر جهان وجود دارد. اما دولت ها از طریق فضای مجازی فضا را شفاف می کنند. اما در ایران هر لحظه دولت دستور می دهد که از درج قیمت در سایت های مسکن خودداری شود، اتفاقی که بازار را ویران می کند. بنابراین از سوی دیگر باید فضای مجازی را در کنار حمایت از شرکت ها به روی شفافیت باز نگه دارد.اکبرپور می افزاید: برای مدیریت فضای فعلی، سیاست گذاران باید به شرکت ها اجازه دهند تا بر اساس مجموعه ای از معیارهای خاص فعالیت کنند، همان طور که به مهندسان و مهندسان اجازه می دهند. پزشکان برای عمل در حال حاضر هر فردی می تواند به راحتی و بدون گذراندن دوره های آموزشی وارد این عرصه شود و این امر باعث سردرگمی در بازار املاک و مستغلات می شود.

طرح جدید مجلس چیست؟

فصل بهار زمینه شروع نقل و انتقالات مسکن است که در سه ماهه دوم سال همواره با هرج و مرج در بازار اجاره همراه است. البته برخی کارشناسان بر این باورند که این مشکلات ناشی از خلأهای قانونی و نظارتی است. برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که این وضعیت ناشی از فعالیت شرکت های تجاری است. بر این اساس مجلس در جلسه هشتم اردیبهشت سال گذشته طرح کنترل و تنظیم اجاره بهای املاک مسکونی را تصویب کرد. این طرح پس از تصویب مجمع عمومی 10 تیر 1401، مجدداً به کمیسیون تخصصی ارجاع شد. کمیسیون ساخت و ساز برای دریافت نظرات دستگاه های اجرایی و پیشنهاد دولت و تصمیم کمیسیون رئیس مجلس. سپس با تشکیل کمیسیون کارشناسی متشکل از جمعی از اعضای کمیسیون عمران، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد و صلح، معاونت حقوقی قوه قضاییه، سازمان امور مالیاتی، سازمان شهرداری ها و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری این طرح بررسی و نهایی شد. در نهایت جزئیات آن با تغییراتی نسبت به طرح اولیه به تصویب کمیسیون ساختمان رسید. این طرح در اسفند 1300 به کمیسیون رئیس جمهور مجلس ارجاع شد و در حال حاضر در اولویت بررسی در بین دو فوریت مصوب مجلس قرار دارد.

علی هزاریان یکی از طراحان این طرح در کمیسیون مجلس نود به تشریح جزئیات این طرح پرداخت. وی گفت: زیرساخت اصلی اجرای این طرح در سامانه ملی املاک و مسکن است که مدت هاست زیر نظر کمیسیون اصل 90 بوده است. اجرای خوب قانون در نظام ملی املاک و مسکن می تواند در بهبود شرایط بازار اجاره تاثیرگذار باشد که متاسفانه به دلایل مختلف تاکنون اجرای آن کند بوده و در این طرح تلاش شده است. برای شناسایی و اجرای کامل مالیات بر خانه های خالی نماینده مردم تهران افزود: بر اساس ماده 1 این طرح، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کلیه بانک ها و موسسات اعتباری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، کلیه شهرداری ها و مراجع صادرکننده پروانه ساختمانی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف به ارائه اطلاعات لازم از جمله زمین و اموال و اطلاعات هویتی هستند. ، مسکونی، ملک، معاملات، استفاده و مصرف شعب، اطلاعات مکان محور، سیم کارت و اشتراک اینترنت و سایر اطلاعات لازم ملکی بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اطلاعات رایگان به مالکان و ساکنین ارائه می شود. از پایگاه های اطلاع رسانی موضوع تبصره 1 بند «س» ماده 67 قانون برنامه پنج ساله ششم، سامانه ملی اطلاعات رفاهی ایرانیان و سامانه سها ظرف مدت یک ماه از تاریخ ورود لازم الاجرا این قانون اقدامات لازم را انجام دهد

مجازات ناراضیان از اجرای این طرح

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به مفاد این طرح برای مجازات شکایت کنندگان از اجرای این ماده گفت: سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف مدت دو ماه پس از ورود بر اساس در این قانون مدیران و اشخاصی که به موجب مصوبه شورای عالی شکایات یا کمبودهایی در این خصوص دارند، مسکن تأسیس شده را حسب مورد به کمیسیون رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع می دهند. متخلفان از اجرای این تبصره مشمول مجازات مقرر در ماده (576) قانون مجازات اسلامی خواهند بود و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند خود را مشمول مواد 54 مفاد و 169 مفاد مالیات های مستقیم اعلام کنند. از طریق سامانه ملی املاک و مسکن اقدام کنید. کلیه دستگاه ها، نهادهای اجرایی و زیرمجموعه های خود موظفند استعلام و استعلامات لازم را از محل سکونت و سکونت متقاضیان خود صرفاً از طریق سامانه ملی املاک و مسکن انجام دهند و در صورت عدم اعلام املاک و اشخاص حقوقی از ارائه خدمت خودداری کنند. سیستم مذکور

ثبت قرارداد از طریق بسترهای آنلاین به جای شرکت های خصوصی

نماینده مردم تهران بر ایجاد بسترهای معاملات ملکی برای تسهیل اجاره مسکن تاکید کرد و گفت: بر اساس ماده 5 این طرح، وزارت راه و شهرسازی با مساعدت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، آیین‌نامه صدور مجوز، بهره‌برداری و نظارت بر «سکوهای معاملات املاک» را تهیه کنند. جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه شد تا در نهایت بر اساس این طرح، قرارداد از طریق سکوها و توسط خود طرفین ثبت شود و فرم غیرحضوری بدون ورود شرکت های معاملات مسکن امکان پذیر باشد که می تواند عمده را تأمین کند. تغییر در بازار معاملات مسکن و کاهش نرخ اجاره بها در حالی است که این پلتفرم‌ها تنها قابلیت ثبت قراردادهای یکسان را دارند که مورد تایید سامانه ثبت معاملات املاک کشور است. هزاریان ادامه داد. : بر اساس طرح پیشنهادی می توان از بسیاری از اختلافات بین مستأجر و موجر در بسترهای آنلاین و طبق قرارداد از پیش تعیین شده جلوگیری و حل و فصل نمود به گونه ای که مطالبات موجر و مستاجر از یکدیگر قابل وصول و یا وصول شود. از مبلغ سپرده پرداخت می شود. بر این اساس در مورد قراردادهای اجاره، در صورتی که موجر از حق فسخ یا فسخ قرارداد استفاده کند یا مدت قرارداد منقضی شده و ادامه آن را در سامانه ثبت الکترونیکی املاک ثبت نکند، پس از واریز به امانی. با حساب موجر می تواند از طریق ثبت پلت فرم درخواست آزادسازی مورد اجاره را بدهد. ثبت درخواست حذف در حکم تعیین شده معادل صدور حکم حذف بوده و الزامی است.

اجاره بها چگونه از ودیعه کسر می شود؟

سخنگوی کمیسیون اصلی نود مجلس گفت: در صورتی که مستاجر تمام یا بخشی از اجاره را در سررسید پرداخت نکند، اجاره بها پرداخت نشده از مبلغ ودیعه کسر می شود. در صورتی که موجر بیش از مبلغ ودیعه از مستاجر مطالبه کند، اسناد کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک مکلفند گواهی عدم پرداخت مازاد بر آن را صادر و به موجر تحویل دهند. این گواهی در هنگام صدور سند الزامی است. ضمناً در صورتی که مستاجر علاوه بر مبلغ ودیعه، بر اساس قرارداد از موجر مطالبه ای داشته باشد، صدور حکم تخلیه منوط به تودیع مبلغ مذکور است.

ترتیب پذیرش مشاورین املاک

وی ادامه داد: مبلغ دریافتی از مشاوران املاک نیز بر اساس ماده 6 این طرح ساماندهی می شود. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی موظف است با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی آیین نامه نحوه تعیین نرخ حق الزحمه مشاوران املاک را بر اساس درصد معامله و ارزش اجاره املاک موضوع مواد (64) و (54) قانون مالیاتهای مستقیم تناسب تعرفه با میانگین ارزش سالانه حجم قراردادهای ثبت شده در هر منطقه جغرافیایی در یک پله نزولی و تعیین سقف تعرفه ای که در هر معامله ای ممکن است به دست آید به طوری که در هر صورت مبلغ اجاره بها در تعیین میزان تعرفه حداکثر تا دو ماه پس از لازم الاجرا شدن اثری نداشته باشد. این قانون برای تصویب به هیأت وزیران ارائه شود.

ترجیحات مالیاتی برای مالکان

عضو شورای اجرایی کمیته قانونگذاری 90 همچنین به مشوق های مالیاتی برای مالکانی که خانه های خود را به مدت دو سال یا بیشتر اجاره می دهند اشاره کرد و گفت: در ماده 7 این طرح برای بهبود شرایط بازار اجاره و تشویق به اجاره ملک برای چندین سال مالیات تعیین شده است. معافیت تا 100 درصد برای مالکانی که در ابتدای قرارداد ملک خود را بیش از یک سال اجاره می دهند، بنابراین مالکانی که قرارداد اجاره دو ساله واحدهای مسکونی را با حداکثر افزایش قیمت اجاره سالانه تا سقف یک سال منعقد می کنند. حداکثر 50 درصد تورم سالانه اعلامی بانک مرکزی از 50 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند و مالکانی که با رعایت شرایط فوق به مدت سه سال یا بیشتر برای واحدهای مسکونی قرارداد اجاره می‌دهند از 100 درصد تخفیف مالیاتی طبق تبصره تبصره‌ای برخوردار خواهند شد. 11 از این مقاله.

دیدگاهتان را بنویسید