مشکل اصلی نوجوانان عدم آگاهی مخاطب است/ ما هنوز در دهه 60 در آموزش نماز زندگی می کنیم.


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911102

رقیه قربانپور مشاور، معلم و فعال فرهنگی با اشاره به لزوم گفت و گو با دانش آموزان درباره مشکلات جامعه گفت: برخی از همکاران می گویند این مسائل به ما مربوط نیست در حالی که اگر معلم باشم به دانش آموزانم فرصت می دهم. برای تحلیل، دیگرانی هستند که از این فرصت استفاده می کنند و از آن بهره می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، میزگرد «فرایند آموزشی در حوزه خانواده و جامعه» با حضور «زهراپور ابراهیم نیا» معاون فرهنگی آموزشی خواهران انجمن های اسلامی استان گیلان و «رقیه قربان پور» مشاور، معلم و فرهنگی در تحریریه پایگاه خبری «هشت» در تاریخ برگزار شد

خبر خاکستری


«رقیه قربانپور» مشاور، معلم و فعال فرهنگی در این نشست درباره عزت نفس و آموزش

نسل انقلاب بیان می کند: بی توجهی فرهنگی بزرگ خانواده های ما به هفت سال اول زندگی یک کودک برمی گردد. الان بچه هایی داریم که علیرغم سن کمی که دارند خیلی حرفه ای با گوشی کار می کنند و بازی ها را پاک و نصب می کنند و خانواده هم نمی دانند که فرهنگ و باورهایشان در نتیجه تغییر می کند.

و افزود: برای اجرای فرآیند آموزشی باید خاک آموزش و پرورش عوض شود یعنی اگر بخواهیم در هر گوشه آموزش و پرورش کاری انجام دهیم باید از مقطع پیش دبستانی شروع کنیم.

این معلم و فعال فرهنگی ادامه داد: نسل جدید با نادیده گرفتن خانواده ها وارد محیطی می شود که احساساتی را تجربه می کند که به شدت آسیب زا است و اتفاقات اخیر نیز ناشی از همین احساسات بازی های مجازی است که یک جنگ شناختی تمام عیار را نشان می دهد.

قربانپور با بیان اینکه با برگزاری جلسات اولیا و مربیان، والدین به معلم اعتماد می کنند و در جریان برنامه های یک ساله معلم قرار می گیرند و بعد از آن اعتماد کار فرهنگی شکل می گیرد.

این معلم از مدارس رشت با بیان اینکه نسل جدید ضریب هوشی بالا (هوش شناختی) و هوش هیجانی پایینی دارند، ادامه داد: این روند باید در هفت سال اول برقرار شود، حدود 80 درصد خانواده ها در زمینه مسائل اخلاقی در میان هستند. این نسل ها شرکت می کنند. در حال حاضر می بینیم که خانواده ها گاهی از حداقل امکانات مالی برخوردارند، اما ارتباط عاطفی حداقلی ندارند، در حالی که وقتی اهمیت وقت گذرانی با فرزندان مطرح می شود، به کمبود وقت اشاره می کنند، در حالی که همین مادر پنج فرزند تا شش فرزند دوام می آورد. ساعت ها در فضای مجازی

وی با اشاره به برگزاری کلاس یک ساعته به عنوان مدرسه صمیمی گفت: بچه ها دقیقه شماری می کنند تا این برنامه هفتگی شروع شود زیرا در آن از ویژگی های شخصیتی خود و دوستان خود صحبت می کنند و ایجاد یک دبستان رایگان بسیار آسان است. تفکر صحبت خواهد شد


روند تحصیلی فرزندان ما دچار نوسانات اساسی شده است


قربانپور با تاکید بر اینکه روند تحصیلی فرزندان ما دچار نوسانات جدی شده است، اذعان داشت:

نهادهای فرهنگی همچنان در وضعیت ناامنی قرار دارند و هیئت ها باید نگرش جدیدی در زمینه آموزش در همه سطوح داشته باشند.


ما هنوز در دهه 60 در آموزش نماز زندگی می کنیم

وی ادامه داد: در آموزش نماز هنوز در دهه 60 و در آموزش اصول دین به طلاب عقب هستیم.


مشکل اصلی کار با نوجوان، عدم آگاهی مخاطب است

این معلم و فعال فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار ۸دی مبنی بر ارائه راهکار مبنی بر اینکه همه باید به وظایف خود به درستی عمل کنند، اظهار کرد: نسل نوجوان بسیار مراقب است، اما در رابطه با عدم آگاهی عمومی مواجه هستیم. بنابراین تقویت ارتباط عاطفی با دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.


اگر من به عنوان یک معلم به دانش آموزانم فرصت تجزیه و تحلیل مسائل را ندهم، دیگران از آن فرصت استفاده کرده و پیروز می شوند.

وی با اشاره به لزوم گفت و گو با دانش آموزان درباره مشکلات جامعه، گفت: برخی از همکاران می گویند این مشکلات به ما مربوط نیست اما اگر من معلم به دانش آموزان فرصت تحلیل مشکلات را ندهم، این مشکلات وجود دارد. دیگرانی باشید که از این فرصت استفاده می کنند و از آن استفاده می کنند و سود خود را جمع آوری می کنند.

این معلم و فعال فرهنگی با اشاره به اینکه بدون تشکیل کارگروه و نیروی آماده نمی توانیم در بدنه انقلاب موفق باشیم، تصریح کرد: هرکسی با توجه به شرایط خود، حوزه های دینی و دینی، روانشناسی و … باید درست عمل کند. مخاطب شناسی در بین معلمان باید تقویت شود و برای تشویق دانش آموزان به نماز، کارهای فرهنگی و رسانه ای به درستی انجام شود و در نمازخانه مدارس از نظر سمعی و بصری کار فرهنگی انجام شود.

قربانپور همگان را به کاوش چشم انداز آینده در گام دوم رهبر انقلاب دعوت کرد و گفت: بحث سبک زندگی باید در مدارس در رابطه با خانواده مطرح شود و این ارتباط در بحث عفاف و حجاب با ایمان و هویت سازی به یکی نیازی به آموزش و اجبار ندارد تا با زبان امروزی در جهت احیای این نسل گام برداریم.


چند تا انیمیشن و بازی پیرامون نماز ساخته شده است؟

گفت چند تا انیمیشن و بازی پیرامون نماز ساخته شده است؟ گفت: نقاط ضعفی وجود دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

این معلم با اشاره به اهمیت ارتباط معلم و اولیای دانش آموزان گفت: یک ساعت به مادران دانش آموزان وقت دادم تا اگر سوالی دارند از من بپرسند، البته ممکن است سوالاتی مطرح شود که بسیار مرتبط است. به محیط آموزشی نیست، اما شاگرد من که سر کلاس می آید با همین مشکلات می آید.


کار سازمانی در حوزه فرهنگ تا زمانی که فرد اعتماد به نفس پیدا نکند ناممکن خواهد بود

وی بر سه اصل «خودآگاهی، تحویل صحیح، آگاهی مخاطب» تاکید کرد و یادآور شد: نحوه برخورد با دانش آموزان مقطع ابتدایی با دانش آموزان دبیرستانی بسیار متفاوت است و تا زمانی که فرد به خود نرسد، کار تشکیلاتی ناممکن خواهد بود. -اعتماد به عرصه فرهنگ

قربانپور در ادامه از قرار گرفتن پایه ششم در مقطع ابتدایی انتقاد کرد و گفت: این دانش آموزان نه از نظر بلوغ جنسی و نه از نظر تفکر با مقطع ابتدایی سازگاری ندارند و چایخانه ششم در مقطع ابتدایی نیست. مرحله.

این فعال فرهنگی در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و تصریح کرد: اصول هفت گانه ابلاغی به سازمان ها به همراه گام های هفت گانه شرح داده شده در سند تحول باید رعایت شود تا هر چه بیشتر به سمت رشد حرکت کنیم.

این معلم در نهایت با بیان اینکه کار تشکیلاتی نیازمند گامی قوی است که در صورت پراکندگی، گام های بعدی موفقیت آمیز نخواهد بود، خاطرنشان کرد: برای اقناع مردم اسلام باید از شعار دوری کرد تا بتوانیم اعتماد به نفس را به درستی به مردم منتقل کنیم. نسل نوجوان و افق روشن است و با آگاهی مخاطب مناسب و تعهد شخصی به موفقیت دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید