مصائب معلمان شرکتی؛ از یک مشعل سوخت گرفته تا یک شاگرد در فروشگاه

مصائب معلمان شرکتی؛  از یک مشعل سوخت گرفته تا یک شاگرد در فروشگاه

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته، ۲۱ هزار و ۷۰۰ معلم در سراسر کشور برای خرید خدمات وجود دارند که اکثر آنها در مناطق شهری و روستایی مستقر هستند. Obid Malecrowsey یکی از 21700 معلمی است که در حال حاضر به دلیل ترک مجبور به ترک تحصیل شده اند. او از شرایط ناعادلانه دریافت حقوق گلایه دارد و از معلمان خدماتی می گوید که مجبور به سوخت گیری، شاگردی در مغازه ها و … هستند. به دلیل شرایط سخت اقتصادی به عنوان شغل دوم او.

مالکوم به دلیل بیماری مادرش مجبور شد چند روزی کارش را از دست بدهد و وقتی از مسئول آموزش و پرورش منطقه درخواست کرد، با او بدرفتاری کردند: «او به من گفت که اصلا معلم نیستی تا به تو مرخصی بدهیم. . به آنها گفتم مرخصی بدون حقوق و بیمه می خواهم اما باز هم قبول نکردند و گفتند که خرید خدمات برای معلم نیست. آن حرف ها و توهین ها، استعفا را تنها راه من کرد.»

آنها هویت ما را به عنوان معلم قبول ندارند
به رسمیت نشناختن معلمان برای خرید خدمات آموزشی دردی است که گریبانگیر این معلمان می شود: «ما در ساختار اداری آموزش و پرورش به عنوان معلم شناخته نشده ایم و هویت قانونی ما را نمی پذیرند. این مشکل به من محدود نمی شود. یادم هست در روزهای اول کارم یکی از معلمان خریدار خدمات بر اثر سانحه تصادف فوت کرد که بعد از فوت او نه تنها خانواده او حقی نداشتند بلکه حتی مدیران آموزش و پرورش و مدارس نیز از نصب بنر تسلیت خودداری کردند. برای معلم . . حتی در دولت قبل که باید اینترنت رایگان به معلمان می داد، وقتی وارد سیستم شدیم دیدیم اینترنت رایگان برای آموزش نداریم. بی هویتی یکی از مهمترین مشکلات این معلمان است. اگر آنها صلاحیت کافی برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان معلم را ندارند، چرا هزاران دانش آموز را نزد آنها می فرستند؟

نبود پوشش بیمه ای کافی یکی دیگر از مشکلات معلمان خریدار خدمات است. به عنوان مثال، مالکوراییسی با وجود 4 سال سابقه تدریس، تنها یک سال و چهار ماه بیمه دارد: «برخی ماه ها فقط 10 روز یا 15 روز از بیمه محروم شدیم و در تابستان و نوروز بیمه نداریم.

افزایش دستمزد، اما ثبات ندارد
به گفته این معلم سابق، اعتراض اخیر معلمان به خرید خدمات نسبت به وضعیت خود منجر به بهبود برخی پرداخت ها شده است، اما تضمینی برای تثبیت این روند وجود ندارد: «حقوق سال گذشته به همان 4 میلیون تن مصوب وزارت رسید. نیروی کار 24 ساعت کاری تعیین شده بود، اما دیوان محاسبات مخالفت کرد و گفت قانون کار باید برای این معلمان اعمال شود. با توجه به مفاد قانون کار 44 ساعت در ماه، دستمزدها دوباره به نصف کاهش یافت.

بعد از جلسات اخیر معلمان شاهد هستیم که در مهر، آبان و آذر نزدیک به 4 میلیون جلد برای معلمان خدمت پرداخت کردند، اما از آنجایی که مصوبه خاصی وجود ندارد و نمایندگان مجلس فقط به صورت شفاهی این موضوع را پیگیری کردند، ممکن است «روند نباید ادامه دارد و این افزایش دستمزد فقط باید برای کاهش تا حدودی اعتراضات باشد.»

ماشین با سوخت خدمت معلم است
وی ادامه داد: حدود 4 هزار معلم فعال در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و به گفته مدیرکل استان به بیش از 12 هزار معلم دیگر نیاز است. ملکی با اشاره به شرایط سخت کاری همکاران خود گفت: سوخت خدمت معلمان برای خرید خدمات در استان است. وضعیت درآمد بسیاری از این معلمان آنقدر وخیم است که متوجه شدم تعدادی از همکارانم سوخته اند. برخی از آنها شاگرد مغازه ها بودند یا در بخش تاسیسات کار می کردند.

سود اصلی در جیب شرکت های پیمانکاری است
طرح خرید خدمات آموزشی به مؤسسات خصوصی و برون سپاری اجازه می دهد تا سرانه آموزش برای دانش آموزان – که اغلب در مناطق محروم تحصیل می کنند – دریافت کنند و بنابراین تمام هزینه های آموزشی از جمله حقوق معلمان توسط این مجریان پوشش داده می شود. به گفته یکی دیگر از معلمان تدارکات عمومی، «دولت در تلاش است تا هزینه ها را کاهش دهد. زیرا با حقوق یک معلم که در آموزش و پرورش شاغل است می توانند حقوق چند معلم را برای خرید خدمات پرداخت کنند. این در حالی است که سود اصلی پرداخت ها به جیب شرکت های پیمانکاری می رود. چون سرانه اول آموزش در این موسسات پرداخت می شود و من به عنوان یک معلم حتی برای گرفتن شعبده بازی و تخته باید به این موسسات بروم. این مؤسسات سود اصلی را می‌برند و معلم خدماتی که کار اصلی را انجام می‌دهد، حقوق مناسبی دریافت نمی‌کند و امنیت شغلی وجود ندارد».
ناعادلانه بودن شرایط معلمان برای خرید خدمات موضوعی است که گاهی با سخنرانی و تذکر نمایندگان مجلس همراه می شود. نصرلا پیمان فر، نماینده مشهد در مجلس چندی پیش در جلسه علنی مجلس اعلام کرد: «انگار آمده است تا ابروهایش را اصلاح کند و چشمانش را کور کند. با توجه به اعتراض مقامات نظارتی به این اقدام و پیشنهاد این که اگر به معنای حقوق کارگران است، این افراد باید 44 ساعت در هفته خدمت کنند. در حالی که معلمان دیگر 24 ساعت در هفته کار می کنند. باید شرایطی فراهم شود که تمامی خریداران خدمات بتوانند مانند سایر معلمان کار کنند.»

به گفته این نماینده مجلس، معلمان در حال حاضر به دلیل مشکل مذکور حدود 2 میلیون تن و کمتر از آن خدمات دریافت می کنند که ظلم به آنان است. جدا از تاخیر سه تا چهار ماهه در پرداخت دستمزد خریداران، باید به این نکته نیز اشاره کرد که جمعیت این گروه زیاد نیست.

چند روزی است که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از رایزنی برای حل مشکلات خرید خدمات معلمان خبر داده است. اتفاقی که به گفته ملکوریسی، ضمن ایجاد امید در دل این دسته از معلمان، بسیاری از این صحبت ها به همین شکل باقی مانده و تا نگارش و ابلاغ این دستورالعمل ها و مشورت ها نباید منتظر چیز خاصی بود.

دیدگاهتان را بنویسید