مصدق معمار ملی شدن صنعت نفت است

مصدق معمار ملی شدن صنعت نفت است

به دعوت کاشانی و جبهه ملی تظاهرات گسترده ای در حمایت از ملی شدن نفت و مصدق در مرکز تهران و میدان بهارستان برگزار شد. روزنامه نگاران شجاعی چون سید حسین فاطمی سردبیر روزنامه باختر امروز و عبدالرحمن فرامرزی و خلیل مالکی با نوشتن مطالبی در مطبوعات مردم را از ملی شدن نفت آگاه کردند.

پس از اعلام رسمی ملی شدن نفت، مردم تهران در میدان بهارستان تجمع کردند و تصاویر مصدق رهبر نهضت را در مجلس شورای ملی قرار دادند.

حمایت مردمی متحد از ملی شدن نفت
این امر باعث شد تا انگلیس از توسل به زور و حمله به ایران دست بکشد
ستاره صبح: فردا 8 اسفند مصادف با هفتاد و سومین سالگرد صنعت ملی نفت ایران است. ملی شدن صنعت نفت در 8 اسفند 1329 نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و اقتصادی و مبارزه مردم برای نجات سرمایه های ملی این منطقه از دست انگلیسی ها بود.ملی شدن صنعت نفت دارای دو بود. دلایل اول حمایت یکپارچه ملت از مصدق و دیگری دفاع حقوقی او در دادگاه لاهه بود.موساداک یک محقق حقوق بود و توانست استدلال های حقوقی را در دادگاه لاهه به گونه ای ارائه کند که اکثریت 9 نفر از 9 نفر از آنها را به عنوان یک محقق حقوقی مطرح کرد. قضات حاضر در دادگاه از جمله یک قاضی انگلیسی به ایران رای دادند به همین دلیل مصدق رهبر نهضت ملی شد و در نهایت انگلیس و آمریکا از او حمایت نکردند و در 28 مرداد 1332 کودتای علیه او ترتیب دادند. مصدق و شاهی را که از کشور فرار کرده بود به قدرت بازگرداند. در تاریخ ایران افراد به 3 نفر لقب می دهند. اولی موسادوک است که مردم او را رهبر ملت می نامیدند. دوم در جریان انقلاب پس از ورود آیت الله خمینی به کشور در 12 بهمن 57 مرام به ایشان لقب امام دادند. دیگری علی شریعتی بود. مردم در دوران انقلاب به او لقب معلم انقلاب دادند.

قبل از ملی شدن نفت در ایران، مراحل اکتشاف، تولید و حتی فروش نفت توسط شرکت نفت ایران و انگلیس انجام می شد و دولت ایران هیچ نقشی در این فعالیت نداشت. علاوه بر این، نهضت های آزادیبخش در خاورمیانه و شمال آفریقا شکل گرفت و ملی شدن صنعت نفت مصر نیز در همین دوره صورت گرفت. ایران که در آن روزها مصدق را نخست وزیر داشت، نفت را ملی کرد، اما انگلیس تصمیم ایران را ساده نگرفت و به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه شکایت کرد.

داستان از کجا شروع شد؟

پاییز و زمستان 1329 اوج نهضت ملی شدن نفت ایران بود. با دیدار ابوالقاسم کاشانی و محمد مصدق در آبان ماه، توافق اساسی برای فعال شدن نهضت با هماهنگی جناح های ملی و مذهبی حاصل شد. در 28 دی 1329 گزارش کمیسیون نفت توسط حسین مکی مخبر کمیسیون در مجلس شورای ملی قرائت شد. نمایندگان جبهه ملی در شورای ملی در دی ماه 1329 رسماً پیشنهاد ملی شدن نفت را دادند.

به دعوت کاشانی و جبهه ملی تظاهرات گسترده ای در حمایت از ملی شدن نفت و مصدق در مرکز تهران و میدان بهارستان برگزار شد. روزنامه نگاران شجاعی چون سید حسین فاطمی سردبیر روزنامه باختر امروز و عبدالرحمن فرامرزی و خلیل مالکی با نوشتن مطالبی در مطبوعات مردم را از ملی شدن نفت آگاه کردند. مراجع تقلید و آیات ثلاث قم به رهبری آیت‌الله محمدتقی خوانساری و بسیاری از روحانیون برجسته استان‌ها با انتشار بیانیه‌ای از ایده ملی شدن نفت حمایت کردند. با اوج گیری نهضت ملی، فشارهای حکومتی سپهبد رزم آرا بر مبارزان و مطبوعات در اواخر دی ماه 1329 شدت گرفت و فاطمی و چند روزنامه نویس دیگر دستگیر و زندانی شدند.

صنعت نفت ملی شد

سرانجام طرح ملی شدن نفت به نام سعادت ملت ایران در سوم اسفند در مجلس شورا و نهم اسفند به تصویب مجلس سنا رسید و شادی سراسر ایران را فرا گرفت. پس از اعلام رسمی ملی شدن نفت، مردم تهران در میدان بهارستان تجمع کردند و تصاویر مصدق رهبر نهضت را در مجلس شورای ملی قرار دادند. هیئت مدیره موقت شرکت ملی نفت پس از ملی شدن صنعت نفت و سفر هیئت مدیره موقت به جنوب کشور در مناطق نفت خیز جنوب مستقر می شود.

تظاهرات مردم تهران در مقابل ساختمان بانک ملی در خیابان فردوسی تهران در دفاع از اقدام دولت مصدق برای ملی شدن صنعت نفت کشور.

تظاهرات مردم تهران علیه تسلط انگلیسی ها بر نفت، در چهارراه های نادر تهران، حمایت یکپارچه مردم از ملی شدن نفت، انگلیس را از توسل به زور و حمله به ایران کنار گذاشت.

تظاهرات مردم تهران در مقابل مجلس شورای ملی در دفاع از ملی شدن صنعت نفت.

دیدگاهتان را بنویسید