ملی شدن صنعت نفت، از روحانیت تا خوش بینی مصدک به اعتماد آمریکا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; تاریخ معاصر به ویژه در قرن اخیر برای ما ایرانیان پیوند عجیبی با صنعت نفت دارد. این رویداد به عنوان اولین انفجار نفتی در ایران و خاورمیانه که جنبه اقتصادی داشت و تولید نفت را از نظر تجاری امکان پذیر کرد در تاریخ ثبت شد..

دولت وقت ایران از این رویداد مهم بی خبر بود. اما محققان او به خوبی می‌دانستند که در ایران چه ثروتی به دست آورده‌اند و از طریق قراردادهای بهره‌برداری برای استخراج، تولید و فروش نفت خام ایران، پایه‌های استعمار خود را بر ایران گذاشته‌اند. برای احقاق حقوق مردم این کار را نکردند.

غارت منابع ایران در سکوت حکومت پهلوی تا تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1387 ادامه داشت. که دروی 29 نقطه عطف در عرصه سیاسی، اقتصادی و مبارزاتی در تاریخ ملت ایران برای نجات سرمایه ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان یادآور شد..


1df73046 71c9 4e4f ae1e 707b3f8a4b8e خبر خاکستری

زمانی که قرارداد تکمیلی گاز و گلشایی برای تصویب توسط شرکت های نفتی انگلیس برای کشف و استخراج نفت ایران به مجلس ارائه شد، با مخالفت برخی نمایندگان مجلس و دانشمندان به ویژه آیت الله کاشانی و مردم مواجه شد. با اصرار سپهبد رزم آرا، نخست وزیر پهلوی، مجدداً این لایحه را در مجلس مطرح کرد و او که تصویب آن سخت بود، کودتا کرد. اما یک روز قبل از کودتا توسط خلیل طهماسبی از گروه فدائیان اسلام کشته شد.

در پی ترور رزمار و اعلام آیت الله کاشانی، مردم به این قرارداد اعتراض کردند و خواستار ملی شدن نفت ایران شدند. در نهایت مجلس به ملی شدن صنعت نفت ایران رای مثبت داد. تولید و بهره برداری نفت باید در دست دولت باشد.

می توان گفت که پس از انقلاب مشروطه، دومین باد تند تحول اجتماعی در ایران، جنبش ملی شدن نفت و رویدادهای مرتبط با آن است. نهضت ملی شدن صنعت نفت مهمترین جنبش ضد استعماری خاورمیانه در دهه 1930 بود که عوامل متعددی در این پیروزی نقش داشتند، استبداد، ملی شدن صنعت نفت رخ داد.


6906b284 6330 4bd6 9086 e56af4d410ef خبر خاکستری

در این میان نمی توان به راحتی از نقش مهم و حساس روحانیت گذشت، نقش آیت الله کاشانی، عملکرد نواب و مداحان اسلام، فتاوای مراجع و علما از مصادیق روحانیت در این دوران بود. .

یک فصل مهم در زندگی آیت الله کاشانی ملی شدن صنعت نفت ایران بود. او به غارت نفت ایران توسط انگلیسی ها اعتراض می کند. از سوی دیگر، دکتر مصدک به دنبال آزادسازی مالکیت خارجی بر منابع زیرزمینی ایران در شمال و جنوب کشور است و این دیدگاه ها رهبران جنبش را به هم نزدیکتر کرده و آنها را متحد کرده است..

شعار آیت الله کاشانی در این زمینه «نفت ایران متعلق به ملت ایران» بود که تکمیل کننده بیانیه جبهه ملی است که «صنعت نفت ایران باید ملی شود». اگرچه نیروهای مختلف اعم از ملی گرا، روشنفکر، روحانی، مذهبی، بازاری و… در ملی شدن نفت نقش داشتند، اما موتور محرکه نهضت که مردم را به صحنه آورد، حضور شخصیتی چون آیت الله کاشانی بود..


58e116c6 4e5d 4f6c 81e2 20aeff1493ec خبر خاکستری

آیت الله کاشانی روحانی مبارزی بود که علاوه بر رهبری مردم نهضت ملی نفت ایران، مبارزه مستمر و خستگی ناپذیرش با استبداد و استعمار انگلیس از او چهره ای محبوب ساخت.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم کوم در 19 آذر 95 درباره نقش آیت الله کاشانی در همراهی مردم در نهضت ملی شدن نفت فرمودند: نهضت ملی شدن صنعت نفت؛ نهضت ملی شدن صنعت نفت؛ ببین این یه داستانه این برای من است که به شما بگویم تاریخ بخوانید، به تاریخ فکر کنید. بدون علما و انگیزه های دینی، حرکت ملی شدن صنعت نفت قطعاً صورت نمی گرفت. این را همه بدانند… مردم برای دین آمدند».


چرا ملی شدن صنعت نفت شکست خورد؟

آیت الله کاشانی با برپایی راهپیمایی‌های مردمی و رهبری گروه‌های مبارز، شاه و دولت را به پذیرش خواسته‌های نمایندگان مجلس و ملی شدن صنعت نفت وادار کردند که با حمایت شدید ملت ایران همراه شد. اما به دلیل سیاست های غلط مصدق، این انقلاب بزرگ با کودتای 28 مرداد آمریکا شکست خورد، زیرا در آخرین مرحله خود، علی رغم تلاش آیت الله کاشانی، دین دکتر مصدق از سیاست جدا شد و این یکی از مهم ترین دلایل آن است. برای شکست.

پس از کودتای 28 مرداد، فضل الله زاهدی نخست وزیر جدید علاوه بر آمریکایی ها، روابط خود را با دولت انگلیس که در زمان مصدق قطع شد، از سر گرفت. آمریکایی ها در شهریور 1332 آن را به ایران تحمیل کردند و غارت نفت ایران از سر گرفته شد و قانون ملی شدن صنعت نفت عملا بایگانی شد، به طوری که تمام بخش های صنعت از اکتشاف تا حفاری و کنترل چاه های نفت، استخراج و استخراج. و پالایش و صادرات. در انحصار کارشناسان خارجی و شرکت های بزرگ نفتی غربی قرار گیرد.


c698d507 c663 4a2a 9717 95b0ce2ca797 خبر خاکستری

دستاورد مهم ملی شدن صنعت نفت با اقدامات ناشایست دولت مصدق و حامیان آن و فاصله گرفتن آنها از آیت الله کاشانی و بدنه عمومی نهضت پس از کودتای 28 مرداد 1332 و بازگشت شاه به کشور. به تدریج از بین رفت و منابع نفتی غارت شد و این امر ادامه داشت تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط همه استعمارگران از کشور قطع شد..

رهبر معظم انقلاب همچنین مردم کرمانشاه را عامل ناکامی نهضت ملی شدن نفت در 20 مهرماه 90 دانستند و گفتند: حضورشان موفق بود. اما دیری نگذشت که از مردم جدا شدند، به مردم پشت کردند; «کودتای آمریکایی آمد و کشور را گرفت و کشور را به استبداد بازگرداند.

اما کودتای 28 مرداد 1331 که یکی از مهم ترین وقایع تاریخ پرتلاطم ایران قبل از انقلاب اسلامی بود، درس های بزرگی در دل او بر جای گذاشت. تا زمانی که نخست وزیر وقت یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخی را در سیاست ایران مرتکب شود و در نتیجه علاوه بر از دست دادن پیروزی بزرگ در ملی شدن صنعت نفت آمریکا، آمریکایی ها بر تمام امور داخلی ایران مسلط شوند.

کودتا نتیجه خوش بینی مصدق به اعتماد به آمریکایی هاست. او معتقد بود که می توان از استعمار آمریکا برای سرنگونی استعمار انگلیس استفاده کرد، در حالی که آیت الله کاشانی بلافاصله به مصدق تاکید کرد: «اینها شریک هستند و نیازی به چنگ زدن به آن نیست. «اجازه دهید آمریکایی‌ها صنعت نفت ما را کنترل کنند. نگذار آمریکایی ها به دشمن ما کمک نکنند. بگذار آنها به ما کمک کنند.”

به هر حال ملی شدن صنعت نفت میراث ماندگار مقاومت مردم، دانشمندان و سیاستمدارانی است که به دنبال سعادت ملت خود هستند و این مهم است در حالی که در آن زمان به دلیل خوش بینی جهانیان جاودانه شده، بیایید این تجربه تاریخی را به یاد بیاوریم تا بدانیم چه دستاوردهای شیرینی در همدلی وجود دارد و همچنین تأثیرات اختلاف، تفرقه و نگاه خوش بینانه دشمن.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید