17 سپتامبر; این نقطه عطفی برای آغاز پایان پهلوی بود/ اعتماد مردم به روحانیت از مهمترین دستاوردهای این قیام است.


ساعت: 09:41
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1895959

محسن سنجری گفت: قیام 17 شهریور 57 نقطه عطفی برای آغاز حرکتی بزرگ به سمت پایان پهلوی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خجت الاسلام محسن سنجری در گفتگو با راه آرمان; وی با بیان اینکه قیام 26 شهریور 57 نقطه عطفی برای آغاز یک حرکت بزرگ علیه پایان پهلوی بود، گفت: رژیم طاغوت بدترین شرایط را برای سرکوب مردم در نظر گرفته بود. به خصوص از دی ماه 1335 به بعد و تا تابستان 57، بسیاری از ناظران امیدوار بودند که هیچ کس جرات مخالفت با رند پهلوی را نداشته باشد، آنها معتقد بودند که سرکوب شاه سرانجام مؤثر خواهد بود و مخالفان رژیم دیگر قدرت مقابله با رند پهلوی را ندارند. با شروع ماه مبارک رمضان در شهریور 57، مردم به یکباره ورق را بر ظرفیت رمضان برای نشر پیام امام و روشنگری جنایات طاغوت ورق زدند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در 14 شهریور که مردم از معرفی شریف امامی به عنوان نخست وزیر مطلع شدند بیش از گذشته تجمع کردند به طوری که بیشترین تجمع در 25 شهریور بود.

وی افزود: شریف امامی که با شعار آشتی ملی آمد تا وضعیت موجود را از بین ببرد. اما شعار راهبردی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی برای اولین بار در ادبیات شعارهای مردمی شرایط را برای نظام سخت کرد و زمزمه های تازه ای از افزایش دانش و بصیرت مردمی نسبت به انقلاب شنیده شد. انگار این تغییرات بزرگترین و قوی ترین بمب روی بدن بود.این یک رژیم غذایی بود.

سنجری تصریح کرد: در واقع شعار مردم کاملاً ساختاری و اساساً مغایر با تفکرات شاه و شریف امامی بود که برای حکومت آشتی ملی فریاد می زدند، از این رو فریاد مردم اسلام و خواست تشکیل حکومت اسلامی بود. انقلاب اسلامی به رهبری یک مرجع و یک فقیه. آشنای ایشان امام خمینی (ره) بود و شاه در این شرایط دیگر نمی توانست با رویکرد سرکوب و زندان و تبعید میلیون ها نفر را با توجه به غرب خفه کند. نسخه

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: این بار دل مردم به دنبال آرامشی بود که در پرتو انقلاب با هویت اسلامی و رهبری امام برقرار شد و چون نظام صحنه و قافیه را باخته بود حکومت نظامی را اعلام کرد. در پایتخت و 11 شهر کشور از جمله پدرخوانده. ، تبریز، شیراز، عبادان و … با دستور شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته شد از 26 شهریور به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: در این شرایط مردم به میدان ژاله آمدند که ارتش به تعبیر سفیر وقت شوروی که گفته بود هدف دولت متفرق نکردن تظاهرکنندگان بود، به روی مردم آتش گشود و صدها نفر را کشت. اما در تلاش بود تا آنها را متفرق کند. همه افرادی که در تظاهرات شرکت کردند یکباره از بین بروند.

سنجری گفت: امام خمینی (ره) در 27 شهریور 57 پیامی به ملت شریف و شجاع ایران ارسال کردند و ضمن ابراز همدردی با ملت، کشتار وحشیانه رژیم شاه و حکومت آشتی ملی را یک امر تحمیلی محکوم کردند. و حکومت غیرقانونی اعلام کردند

این کارشناس سیاسی ادامه داد: معمار کبیر انقلاب گفت: امروز چهره ایران گلگون است و شجاعت و نشاط در همه جا دیده می شود. آری این راه امیرالمومنین علی علیه السلام و سیدالشهدا امام حسین علیه السلام است. ای کاش خمینی در میان شما بود و در راه دفاع از خداوند متعال به دست شما کشته می شد. دانشمندان و روشنفکران ملت را باید زیر چکمه های مستبدانمان له کنند تا کسی توهم آزادی نداشته باشد شما و چهارم شوال در مقابل ناظران از سراسر جهان به جهانیان نشان دادید که رژیم شاه در ایران کربلا جایی ندارد و شهدای ما تکرار شهدای کربلا و مخالفان ما تکرار یزید و زیردستان او هستند.

وی تصریح کرد: از مهمترین دستاوردهای قیام 17 شهریور شکاف عمیق مردم و حکومت شاهنشاهی بود که در واقع برای انقلاب مساعد و برای شاه نامطلوب بود و همین امر موجب تسریع سقوط پهلوی شد. “

سنجری افزود: اعتصابات ملی بزرگترین ضربه اقتصادی را به نظام وارد کرد، گسترش اعتراضات از پایتخت به شهرهای دیگر حتی روستاها و شهرها، اعتماد مردم بیش از پیش به روحانیت و به ویژه امام که شرارت ها را افشا کردند. بارها پهلوی در شب جمعه خونین 26 شهریور، این امانت بیش از گذشته شد و از دیگر دستاوردهاست.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: نفرت عمومی و گسترده از رژیم پهلوی حتی در بین نخبگان و همچنین وابستگان حکومتی از ارتشیان خدمتکار، کارگران و دلالان و خشم مردم با تفکری کاملاً متفاوت، شعارهای محوری اسلامی و میل به خروج انتقام از عاملان جنایت 17 شهریور از مهمترین دستاوردهای این قیام بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید