مصرف انرژی در کشور ما بهینه نیست/ افرادی که خودرو ندارند نیز از تغییر نحوه توزیع بنزین سود می برند.

ساعت: 14:37
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797158

یک کارشناس انرژی با اشاره به برنامه دولت برای توزیع بنزین سه برابری بین مردم به جای خودرو، مزایا و معایب این طرح را تشریح کرد و گفت: مصرف انرژی در کشور ما بهینه نیست، بخشی از این ضایعات هدر می رود و بخشی دیگر. قاچاق برگشته است.

سید میرترابی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ وی در خصوص طرح اختصاص سهمیه افراد به جای خودرو گفت: کشور ما از نظر مصرف بنزین با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و مصرف انرژی در کشور ما بهینه نیست که بخشی از آن اسراف است و بخشی دیگر مربوط به مصرف بنزین است. قاچاق.»

وی ادامه داد: از نظر ملی باید بنزین را سرمایه ملی بدانیم و آن را با قیمت واقعی در اختیار مردم قرار دهیم که در این صورت خود مردم مدیریت مصرف خواهند داشت. البته کسانی که خودرو ندارند نیز از این منبع بهره مند می شوند و در این روند سرمایه ملی عادلانه تری بین مردم تقسیم می شود.

میرترابی تصریح کرد: زمانی که بحث اصلاح قیمت ها در مورد نحوه توزیع آن مطرح می شود، مشکل بیشتر می شود. البته دولت گفته است که برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد، اما با توجه به تجربه ای که از این نوع اصلاح قیمت داریم، این اصلاح چقدر طول می کشد. علاوه بر این ابهاماتی در اجرای این طرح وجود دارد که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای طرح هایی مانند سهمیه بندی بنزین گفت: در سال هایی که یارانه اعطا شد از بانک های اطلاعاتی یارانه سوخت استفاده می کنیم. همچنین تلاش هایی برای تکمیل این داده ها صورت گرفته است. نحوه توزیع یارانه ها نشان داده است که همیشه شکاف هایی در سیستم های داده وجود دارد.

میرترابی گفت: دولت برنامه دارد تا سهم بنزین را به کل جامعه بدهد و باید راهکار جدیدی در این زمینه به کار برد. اما به دلیل نقص در سیستم های اطلاعاتی و ابهامات طراحی از جمله تعداد کد ملی و پیوند به قبوض، ممکن است مقداری از این سوخت توزیع شده هدر رفته یا سوء استفاده شود.

این کارشناس انرژی ادامه داد: برخی افراد با وجود عدم حضور در کشور می توانند از این توزیع استفاده کنند و … که بخش کوچکی از چالش در اجرای طرح است، به نظر من مهمترین چالش انگیزه اجرای چنین طرحی است. پروژه ها.”

وی گفت: بودجه دولتی با محدودیت های خاصی مواجه است و طبیعی است که به دنبال منابعی باشیم که هدر می رود. دولت می خواهد با احیای این منابع، هم از کسری بودجه و هم از اصلاحات اقتصادی و ساختاری در تخصیص این منابع حمایت کند. بدون شک بنزین یکی از آن منابعی است که ضایعات در آن آشکار است.

میرترابی با اشاره به اصلاح قیمت بنزین در دوره های گذشته گفت: هدف گذاری در قانون برای هدایت یارانه ها یعنی 90 درصد فوب خلیج فارس محقق شد و قانون اجرا شد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: امروز با قیمت فعلی دلار اگر دولت بخواهد همان قانون را اجرا کند با توجه به تورم اصلی و تورم مورد انتظاری که این افزایش ایجاد می کند و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد که ممکن است وضعیت تورم خوب نباشد. این یک وضعیت غیرقابل پیش بینی و غیرقابل کنترل ایجاد کرد.

وی گفت: نکته بعدی این است که دولت به دنبال آزادسازی درآمد است و قصد دارد در این حوزه به مردم یارانه اعطا کند که پیش بینی می شود دائمی شود. این عملکرد از نظر اقتصادی پایدار نیست و در بلندمدت تنها تعهد دولت را افزایش می دهد.

این کارشناس انرژی گفت: به جای هر تغییری، هزینه های ثابت بر عهده دولت نخواهد بود و اگر هم باشد عملاً مشکل را حل نکرده ایم و فقط مدت هاست بدهی را به دولت منتقل کرده ایم.

وی ادامه داد: اگر این طرح به درستی اجرا نشود ممکن است تنها در دو سال اول برای مدت کوتاهی از هدف خارج شود و درآمدها را بهبود بخشد اما به مرور زمان به بودجه و سپس منابع فشار وارد می کند. باری بر دوش دولت است؛ از سوی دیگر اصلاحات ساختاری به جای ایجاد هزینه های جدید، باید به گونه ای انجام شود که موانع تولید را برطرف کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید