معاهدات اقتصادی جدید نتیجه دیپلماسی فعال دولتی است

ساعت: 16:49
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790680

بیش از هر چیز به نظر می رسد سیاست دولت سیزدهم نشان داد که ادعای تحریم و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه موسوم به FATF بهانه ای برای توجیه کاستی ها و کاهش بار دشمن است و دیپلماسی انفعالی به پایان رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پرونده دولت سیزدهم نشان می دهد که دیپلماسی اقتصادی به مسیر اصلی خود بازگشته و سیاست خارجی در دولت سیزدهم فعال و همه جانبه است. با این دیپلماسی چندجانبه، دولت از یک سو بدون نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد و غرب نمانده است و به دنبال تضمین هایی است که عهدشکنی خود را تکرار نخواهد کرد. بنابراین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که اقتصاد آن 32 درصد بیشتر از اتحادیه اروپا است را می توان اولین گام دولت در تقویت روابط با همسایگانش دانست.

امضای تفاهم نامه سه جانبه تبادل گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان، معرفی واکسن سه هفته تا هفت ماهه در دولت قبل، عزم جدی دولت برای استفاده از ظرفیت اکو، سفر هیئت چینی به تهران برای نهایی کردن قرارداد 25 ساله ایران و رشد 8 درصدی صادرات کشور به سایر کشورها نسبت به مهرماه 99 با رقم 268.5 میلیارد دلار موید این است که دولت به دنبال تقویت روابط با شرکای تجاری منطقه ای خود است.

بیش از هر چیز به نظر می رسد سیاست دولت سیزدهم نشان داد که ادعای تحریم و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه موسوم به FATF بهانه ای برای توجیه کاستی ها و کاهش بار دشمن است و دیپلماسی انفعالی به پایان رسیده است. در این دوره با تفکر و حکومت جهادی و انقلابی سنگ تحریم ها خرد شد و ایران نقش موثری در شکل گیری «قرن جدید آسیایی» و انتقال قدرت از غرب به شرق داشت.

به گفته حسین امیرعبداللهیان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه متعهد به توسعه همکاری های تجاری و اجرای اسناد در بخش خصوصی و دولتی بین دو طرف است. .

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه توافقات منعقد شده با کشورهای منطقه قابل توجه است و می تواند به رونق اقتصادی کمک کند، گفت: فعالان اقتصادی باید در این زمینه بسیار فعال و امیدوار باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید