جایگاه مازندران در اعتبارات ملی تقویت شود/ فعال شدن دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه


ساعت: 11:59
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885556

محمود حسینی پور سهم مازندران در امنیت غذایی و تولید برخی محصولات را چشمگیر و سالانه میزبان میلیون ها گردشگر دانست و گفت: جایگاه مازندران به عنوان ایران کوچک در اعتبارات ملی باید تقویت شود. ‏

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، سید محمود حسینی پور صبح امروز در جلسه شورای معاونین وزیر کشور که در قالب وبینار با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: استان مازندران به دلیل همجواری با آن. به کشورهای دریای خزر به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب از ظرفیت ویژه اقتصادی، صادراتی و گردشگری برخوردار است.

استاندار مازندران با بیان اینکه توانمندی هایی که در استان مازندران وجود دارد منحصر به موقعیت خاص آن استان است، خاطرنشان کرد: مازندران 44 درصد از تولید مرکبات کشور و 38.7 درصد از تولید برنج در کشور سهم دارد. و همچنین رتبه اول تولید کیوی را با سهم 85 درصدی در کشور توزیع کرده است.

وی ادامه داد: مازندران به عنوان استانی که از اقصی نقاط کشور برای بهره برداری از منابع طبیعی و گردشگری خود به اینجا می آید و می توان از آن به ایران کوچک تعبیر کرد، برای تقویت زیرساخت های خود نیازمند اعتبارات ملی است.

حسینی پور گفت: استان مازندران در تولید و صادرات ماهیان خاویاری، خاویار و ماهیان سردآبی رتبه اول را دارد و 60 درصد صید آبهای شمال مربوط به مازندران و در تولید گوشت سفید (مرغ) رتبه اول را دارد. توت فرنگی، کلزا و چای در رتبه دوم کشور قرار دارند.

وی افزود: یکی از مزیت های مازندران صادرات این محصولات از طریق کریدور شمال به جنوب از طریق 3 بندر نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد است و بندر امیرآباد موقعیت ژئوپلیتیکی خاص خود را دارد و مورد توجه کشورهایی مانند روسیه است. “

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه مازندران 11 درصد تردد کشور را به خود اختصاص داده است و برای حفظ و حفظ موقعیت جاده ای نیازمند توجه ویژه ستاد هستیم، افزود: با توجه به فرصت ها و امکاناتی که در استان داریم، ما باید مازندران را به مرکز غذایی جهان تبدیل کنیم و هدفمان این است که بتوانیم 20 درصد سبد غذایی کشور را به دست آوریم.

حسینی پور با اشاره به اینکه برخی کشورهای توسعه یافته را در حوزه کشاورزی بررسی کرده ایم و این امر در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: تسهیل و حمایت از صنایع برای تحول در حوزه باغبانی و صیفی با توجه به کمبودهایی که در دستور کار داریم. قرار گرفت و این مهم در دستور کار شورای اقتصادی استان قرار گرفت و در هر بخش صنایع تبدیلی با توجه به شرایط تعیین شده و سرمایه گذاران در حال فعالیت هستند.

وی گفت: ساخت پالایشگاه شیر در آمل در حال انجام است و در صورت اجرای این مهم به قطب صادرات محصولات شیر ​​بین کشورهای منطقه تبدیل می شویم.

حسینی پور تصریح کرد: در راستای گردشگری سلامت، ایجاد دو شهر سلامت در ساری و رامسر در دستور کار است و بازنشستگان در این دو شهر سلامت پذیرش می شوند و با توجه به موقعیت منطقه ای می توانیم درآمد زیادی در این جهت

وی تاکید کرد: فعال شدن دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه با روسیه در دستور کار و مهمترین قرارداد است. موضوع انتقال سنگ آهن به هند است که در صورت تحقق سالانه 50 هزار میلیارد درآمد برای استان از محل ترانزیتی به همراه خواهد داشت.

وی گفت: بزرگراه مازندران به مطالبه جدی مردم استان تبدیل شده اما اکنون پس از 28 سال محقق نشده است. انتظار داریم با کمک دولت هر چه زودتر این پروژه مهم به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید