دیپلماسی فعال اقتصادی به حل مشکلات کشور کمک می کند


ساعت: 14:17
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879527

کارشناس و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: دیپلماسی فعال اقتصادی ظرفیت های صادراتی جدیدی را در کشور ایجاد می کند و زمانی که تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یابد، رشد اقتصادی کشور نیز افزایش می یابد. همچنین خود را از وابستگی به غرب و آمریکا رها می کند.» و تحریم ها در حال بی اثر شدن هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن نصری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی با اشاره به اینکه مجموع کشورهای بریکس شامل هند، روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی حدود 40 درصد جمعیت جهان و حدود 30 درصد تجارت جهانی را شامل می شود، گفت: یکی از سیاست ها و برنامه های آقای سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی باید از ظرفیت کشورهای منطقه و شرق استفاده می کرد، اقتصاد ما نه تنها به اروپا و آمریکا وابسته است که به راحتی ما را تحریم کنند، بلکه بتوانیم تحریم های غرب را دور بزنیم و خنثی کنیم. ارتباط با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان افزود: با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی، ارتباط با کشورهای منطقه، موضوع معاهده شانگهای و کشورهای بریکس مطرح شد. ایران هم آمادگی استفاده از موقعیت و کریدور دریایی شمال و جنوب و کریدور زمینی و هوایی و ریلی و … را دارد که باید بتوانیم با یکدیگر معامله کنیم و درآمد زیادی کسب کنیم، یعنی آنها همچنین از ما استفاده کند و اینکه ایران آماده معامله با آنها است و در این بین با حذف دلار با پول خود تجارت و تجارت کند تا تحریم با دلار آمریکا علیه ما ضربه بخورد و نقشی نداشته باشد. در اقتصاد کشور ما

وی با بیان اینکه در کمتر از یک سال از زمان حکومت آقای رئیسی کارهای زیادی در زمینه دیپلماسی اقتصادی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال 1400 بیش از 40 درصد صادرات غیرنفتی توسعه یافت که این میزان است. رویداد بزرگی است که هم برای دور زدن و خنثی کردن تحریم ها و هم برای اینکه بتوانند از ظرفیت همسایگان منطقه و اتحادیه های اقتصادی منطقه برای حل مشکلات خود استفاده کنند، در حال توسعه است.

نصری با تاکید بر اینکه وقتی دیپلماسی اقتصادی فعال است، فعالیت های اقتصادی و خارجی کشور نیز فعال می شود، افزود: دیپلماسی فعال اقتصادی ظرفیت های جدیدی برای صادرات ایجاد می کند، اشتغال ایجاد می کند، واحدهای تولیدی کشورمان باید برای صادرات تولید کنند.

وی ادامه داد: ما نیازمند درآمدهای ارزی هستیم در حالی که مهمترین درآمدهای ارزی دولت از صادرات نفت خام است و اینها تحریم است تا دولت بتواند به راحتی درآمدهای ارزی خود را از صادرات غیرنفتی تامین کند. کالاهای تولید شده توسط چهره های خصوصی یا شرکت‌های دولتی و سوم اینکه وقتی تولید در کشور رونق می‌گیرد و افزایش می‌یابد و بخشی را صادر می‌کنیم، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بهبود پیدا می‌کنیم، زیرا تولیدکننده ما زمانی جنسی تولید می‌کند که در بازار جهانی رقابتی باشد و مشتری پیدا کند. کیفیت. و کمیت بهبود می یابد و تولید ناخالص داخلی کشور افزایش می یابد و اگر رشد اقتصادی کشور افزایش یابد طبیعتا نتیجه مثبت اقتصادی برای کل جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید