معنویت و نیاز به «تغییر» برخی «آداب» و «روش ها».

معنویت و نیاز به «تغییر» برخی «آداب» و «روش ها».

امام جمعه رشت روز پنجشنبه در سومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان حضور پررنگی داشت. حواشی حضور او باز هم به پرونده ای گره خورد که این روزها بیش از هر آب و نان بر مسئولان کشور واجب شده است. “حجاب”.

در این مراسم که به صورت زنده از شبکه باران نیز پخش شد، رسول فلاحتی با انتقاد از حجاب برخی از حاضران در مراسم، با بیان اینکه; از هرکسی که کشف حجاب اینجا کرد، مراسم را ترک کرد، «بیزار» است!

ابراز انزجار صریح وی از برخی از جمعیت حاضر در سالن در حالی است که این روزها برخی اتفاقات از جمله حمله خیابانی به دانشجویان حتی برخی از مراجع تقلید را بر آن داشته تا نسبت به وضعیت خطرناک طلاب و روحانیون در جامعه هشدار داده و خواستار تغییر شوند. در برخی «آداب» و «روش» شدن.

محمدعلی ابطحی یکی از اعضای شورای موسس و مرکزی مجمع روحانیون مبارز در واکنش به بیانات امام جمعه رشت در توییتر خود نوشت: آیا می دانید اکثر دختران بی حجاب و بی حجاب من و شما ملایان را دوست ندارند. ؟”

البته این سوال را فقط یک روحانی منتقد بیان نکرد. بلکه غلامحسین محسنیگی آن را به گونه ای دیگر بیان کرده است. رئیس قوه قضائیه روز پنجشنبه در دیدار علما و ائمه جمعه و جماعات استان کردستان با بیان اینکه ما روحانیون نباید در سبک زندگی خود از مردم فاصله بگیریم، گفت: اگر به دلیل تفاوت در گفتار و کردار ما، مردم شک کردند و به راه های دیگر رانده شدند، ما مسئولیم. کسانی که به خاطر اختلاف در گفتار و عمل ما به اسلام و نظام بدبین می شوند، تقصیر ماست. پس باید هر چه بیشتر خود را به تقوا و تواضع و معرفت مجهز کنیم.

به نظر می رسد این هشدار رئیس قوه قضائیه اشاره آشکاری به حملات خشونت باری باشد که این روزها شرایط زندگی آرام مردم را تهدید کرده است. حملات تروریستی و خشونت آمیز علیه هر طیفی در جامعه نگران کننده و نفرت انگیز است. هجمه هایی که در سال های گذشته بسیاری از منتقدان نسبت به آن هشدار داده بودند و حضور پررنگ روحانیون در اکثر پست های کلیدی سیاسی و اجرایی کشور و… در تقویت آن موثر بود.

افزایش حملات خشونت آمیز علیه روحانیون

در ماه های اخیر گزارش های زیادی مبنی بر حمله به روحانیون در کشور منتشر شده است که با رفتارهایی مانند «عمامه انداختن» آغاز شد و سپس به برخی هجمه ها به این قشر در کشور منجر شد.

در پی خشونت علیه دانش آموزان، روز شنبه 18 اردیبهشت، دو دانش آموز در شهر قم مورد حمله قرار گرفتند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که این اتفاق پس از تصادف یک خودروی تیبا با دو عابر پیاده روی داد. به گزارش این خبرگزاری، راننده خودرو پس از تصادف دست به خودکشی زد و سپس با چاقو به یکی از قربانیان این حادثه که دانش آموز بود حمله کرد.

این روزها افزایش حملات خیابانی به دانش آموزان باعث شده است تا برخی از مراجع تقلید نسبت به وضعیت خطرناک طلاب و روحانیون در جامعه هشدار داده و خواستار تغییر برخی «آداب» و «روش» از سوی این قشر باشند.

بر اثر این حمله و چاقو زدن یکی از روحانیون، وی از ناحیه گردن و لگن به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

این اتفاق تنها چند روز پس از تیراندازی به عباسعلی سلیمانی، امام سابق زاهدان و نماینده مجلس خبرگان رهبری در بابلسر رخ داد. در روزهای اخیر عکس هایی از زیر گرفتن یک خودروی زن دیگر در تهران و کشیدن روی کاپوت خودرو نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

دیروز نیز خبر پیدا شدن جسد بی جان یک دانش آموز در حاشیه نهر بابل گمانه زنی ها درباره قتل دیگری را دامن زد. با این حال پلیس هنوز علت مرگ ابراهیم فاضل طلبه را که دو روز پیش پس از حضور در بابل مفقود شده بود، اعلام نکرده است.

لباس نپوشید و شغل دیگری پیدا کنید!

یکی از مسئولین تقلید در روزهای اخیر در واکنش به حمله به طلاب و روحانیون با انتقاد از مسئولان گفت: «بعضی از طلبه‌ها می‌گویند الان دو ماه است که نمی‌توانیم از خانه خارج شویم. چه خبر است حالا خانواده های دانش آموزان با هم دعوا می کنند و به همسرانشان می گویند که لباس نپوشند و شغل دیگری پیدا کنند.

جواد علوی بروجردی افزود: این شکاف بین روحانیت و مردم باید اصلاح شود. راه اشتباهی بود ما باید این را بفهمیم. خداوند تو را در این سخنان تو برکت دهد. چیزهایی که مردم را عصبانی می کند نگویید. ان شاءالله به قولی که با خدا داده اید وفا کنید. آقایان مافوق! وعده های توخالی نده غیر از این به مردم نگویید بی اعتمادی مردم را افزایش ندهید. همانطور که اوضاع جاری است، امنیت برای روحانیون در ایالت وجود ندارد. در صورتی که هدف آنها بزرگان مسئول هستند که نگهبان و ماشین دارند و در دست مردم نیستند.

شکاف روزافزون بین مردم و روحانیت

این در حالی است که این روزها نگرانی ها و هشدارهایی نسبت به وضعیت امنیتی روحانیون در کشور شنیده می شود که برخی از آنها از وضعیت امنیتی زنان در جامعه انتقاد می کنند و معتقدند; دولت و روحانیت هرگز از آنها حمایت جدی نکردند. از تهدیدهای متعدد اخراج زنان از مشاغل اداری به دلیل بحث حجاب گرفته تا برخوردهای اجباری و منفی و بعضاً خشونت آمیز در سطح شهر و مراکز خرید، اینها تنها بخشی از ناامنی هایی است که زنان را تهدید می کند. این ناامنی دیگر برای مردان جامعه در قالب تبعیض شغلی وجود دارد و… این در حالی است که دولت که اکثرا روحانی هستند، هیچ گاه اقدامات جدی برای کاهش این آسیب ها انجام نداده و حتی گاهی تهدیدها را افزایش داده است. مجازات در مواردی مانند حجاب. این در حالی است که برخی از روحانیون نزدیک به قدرت نیز معتقدند اشتباهاتی در این زمینه ها صورت گرفته است.

حسین انصاریان از سخنوران معروف تهران اخیرا با انتقاد از عملکرد روحانیت در سال های اخیر گفت: برخی از ما آخوندها متعلق به صد سال پیش هستیم، یعنی امروز هیچ فایده ای نداریم، برخی از منبرهای ما متعلق به سال 200 است. د- سالها پیش و جامعه را شفا ندهند، اما آیت الله بروجردی شناخت عجیبی از زمان خود داشتند».

آیت الله جواد علوی بروجردی: «فاصله روحانیت با مردم باید اصلاح شود. راه اشتباهی بود به خدا چیزهایی نگو که مردم را عصبانی می کند. به وعده های خود عمل کنید بی اعتمادی مردم را افزایش ندهید. همانطور که اوضاع پیش می‌آید، در تصنیف هیچ امنیتی برای روحانیون وجود ندارد.»

حضور روحانیون در پست های مدیریتی

این در حالی است که بسیاری از منتقدان و صاحب نظران حضور بسیاری از روحانیون در مناصب رهبری و ناکارآمدی روزافزون اداره کشور را عامل مهم دیگری در شکاف و بدبینی مردم به این قشر می دانند. سوالی که بسیاری از روحانیون هم به آن اشاره می کنند و می خواهند آن را کنترل کنند. مشکلی که سال هاست حتی برخی از روحانیون منتقد هم به آن اشاره می کنند و می خواهند حضور روحانیت را در همه عرصه ها کاهش دهند.

فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه نیز پیش از حوادث اخیر به این مشکل اشاره کرد و گفت: اقتصاد جامعه ما اقتصاد بیماری است و متاسفانه هر دولتی که بیاید. به قدرت به مردم قول می دهد و هیچ کدام کار نمی کند. همچنین نوع اداره جامعه ناسالم است و معمولاً افراد متولی اداره، از رئیس جمهور، رئیس قوا گرفته تا سایر ادارات، بیشتر از روحانیون هستند. از این رو حضور روحانیت در مناصب مختلف و از دیگر ابعاد بد حکمرانی در کشور منجر به عدم نظر مثبت روحانیون شده است.

فاضل میبدی همچنین اظهار داشت: در حالی که کشور به ویژه در مسائل اقتصادی به این شکل اداره می شود و مردم هر روز با تورم و گرانی مواجه هستند و از سوی دیگر; شب ها یک روحانی را می بینند که از منظر اسلام در تلویزیون صحبت می کند. طبیعی است که نظر مردم نسبت به دانشجویان مثبت نباشد».

علی مطهری در روزهای اخیر در گفتگو با روزنامه هماهیان با اشاره به لزوم دور شدن روحانیت از مناصب رهبری، به نقل از پدرش گفت: در مورد آینده روحانیت به صراحت می گوید که روحانیون در جمهوری اسلامی نباید مناصب اجرایی یا دولتی داشته باشند، زیرا روحانیت شیعه همیشه مستقل از دولت بوده است. از نظر روحی بر خدا تکیه می کند و از نظر اجتماعی به مردان. این دولت باید حفظ شود و همیشه در کنار مردم و علیه دولت ها باشد، اما این کار انجام نشد. وی این مهم را برجسته کرد و پیش بینی کرد که این اتفاق بیفتد و گفت: روحانیت نباید مقام رهبری داشته باشد.

در این روزهای سخت که مردم نیاز به زندگی مسالمت آمیز در کنار هم با آرامش و احترام دارند، بسیاری بر این عقیده اند که دولت به جای خط و نشان کشیدن و اعلام انزجار نسبت به بخشی از جامعه با عناوین و برچسب های مختلف، دیدگاه ها و اختلاف نظرها را پذیرا شود. سلیقه و دیدگاه جزمی برای خط کشی تا حد امکان در کشور نداشته باشند. مشکلی که به نظر می رسد خشونت را از هر طرف کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید