آداب و رسوم مختلف گلستانی ها در سرچشمه معنویت / از افطاری 50 ساله کاتولیک ها تا «الله یالی» ترکمن ها


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819924

16 طایفه مختلف استان گلستان با آداب و رسوم متفاوت خود در ماه رمضان بهار معنویت را جشن می گیرند و از برکات این ماه بهره می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; در چشمه طبیعت وارد چشمه معنویت شده ایم که همه مومنان سفر معنویت را آغاز می کنند و کام خود را از دریای سخاوت و کرم خداوند شیرین می کنند.

از این رو ماه رمضان ماه صیقل دادن اراده بندگی خداوند است و مؤمنان واقعی ارزش این گوهر را درک می کنند و سعی می کنند در قالب آداب و سنن به ارث رسیده از نیاکان خود از فضای معنوی ماه رمضان بهترین استفاده را ببرند. .

بسیاری از آداب و سنن ماه مبارک رمضان ریشه در شفقت و کمک متقابل دارد و از این رو محبت انسان ها در ماه مبارک رمضان بیش از گذشته رایج است. یکی از این سنت ها در سال های اخیر تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است.

مردم گلستان با 16 قوم مختلف که به نگارخانه ایران شهرت یافتند با آداب و رسوم مختلف به استقبال ماه مبارک رمضان می روند و شاید اولین اقدامشان غبارروبی مساجد باشد.


e8874501 1eb2 4a65 9eb5 95d5fa39fae9 خبر خاکستری


سیستانی روی پشت بام شعار داد

صحرا خوانی یکی از آداب و رسومی است که در بین اقوام مختلف گلستان به چشم می خورد، اما این سحر خوانی ها که در گذشته در میان اقوام سیستان رواج داشت، رفتن به پشت بام و خواندن اشعار مذهبی به گویش محلی. در تلفن های همراه و خانه ها جایگزین تکنولوژی شده اند و والدین دلسوز که به فرزندانشان که تازه زندگی جدیدی را شروع کرده اند کمک می کنند تا سحر به خواب نروند.

فضای معطر معنویت ماه مبارک رمضان، صف های نماز جماعت مساجد را بیش از گذشته شلوغ می کند و مومنان سعی می کنند با خواندن دعای ماه مبارک رمضان از فضای معنوی ماه مبارک رمضان بهترین استفاده را ببرند.


03ee5661 7aae 4136 860e eadabcf31151 خبر خاکستری


گلستانی ها ماه مبارک رمضان را با انواع غذاهای سنتی جشن می گیرند

در این ماه مبارک مردم گلستان مانند سایر اقوام ایران افطاری و سحری می خورند و گلستانی ها غذاهای سنتی خاص خود را در سفره های خود دارند سبزی، حلوا، خورش، آش، نان چرب و شیرینی هایی مانند گوش فیل و … نان، نان کنجدی و قطاب و بامیه زولبیا سر سفره است و هر خانواده به سلیقه خود از آنها استفاده می کند.

روزه داری با آب گرم که گرگانی ها به آن «نطفه بلاغت» می گویند از قدیم الایام رایج بوده است.

تلاش بسیاری برای دستگیری ایتام و نیازمندان ماه مبارک رمضان به برکت مولای متقیان امیرالمومنین (ع) می باشد و این فرهنگ که ریشه در باورهای مذهبی اقوام مختلف استان گلستان دارد. هر سال رنگارنگ تر از سال قبل برگزار می شود. تاج نیز مانع اجرای چنین موضوعاتی نشد و مردم در قالب تمرین حماسه انسانیت خلق کردند.

همچنین در این ایام مراسم الله رمضانی است که جوانان از محل جمع آوری این کمک ها برای فقرا کمک جمع آوری کرده و به فقرا افطاری می دهند.

جمع آوری این کمک ها این روزها در تکایای شهرداری مساجد رایج شده است، معضلی که با آمدن تاج گذاری کمرنگ شده است اما اوج این کمک ها را می توان در مراسمی مانند شب قدر مشاهده کرد.

ماه رمضان در بین مردم ترکمن به «آراز آی» معروف است و ترکمن ها چند روز قبل از آمدن آراز گوسفند، بز، فقرا، نیازمندان و همسایگان خود را ذبح می کردند یا با همان گوشت «الله» می پختند و می خوردند. الی» می گویند.

نماز 20 رکعتی ترویح اگرچه در بین مردم ترکمن صحرا یک نماز مستحب است، اما همچنان یکی از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان است.

یرمازن از سنت های ترکمن در ماه عید خداست

«یا رمضان» یکی دیگر از رسوم مردم دوست داشتنی ترکمن است که در نیمه ماه مبارک رمضان یک نفر با لحن زیبا به خیابان های روستا می آید و اشعاری با این مضمون که ماه رمضان نصف است می خواند. و مؤمنان مقاومت می کنند. مردمی که صدای او را شنیدند به دنبال او رفتند و «الله» گفتند و با او همراهی کردند.

مراسم شب قدر و احیاء در بین روزه داران گلستان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و مومنان در این شب ها با تلاوت قرآن، دعای جوشن کبیر و نماز شب زندگی می کنند. یک “شعله زرد” قرار می گیرد.

همچنین در برخی از طوایف استان گلستان مرسوم است که در سالروز شهادت امیرالمومنین (ع) بر سر قبور رفته و برای آمرزش اموات و بستگان به امیرالمومنین (ع) تمسک می‌کنند. که دلتنگ این دنیا هستند
در عشایر ترکمن شب های احیا تا شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ادامه دارد و رسم بر این است که در آن شب به جوانان خود هدیه می دهند.

افطاری 50 ساله در بین مردم دوست داشتنی کاتولوس نیز رواج دارد و افرادی که به این سن رسیده اند با پهن کردن سفره افطار به مردم خدمت می کنند.


dd94c125 b471 43ef 8bb0 bfd22c9e0507 خبر خاکستری

آشتی در ماه مبارک رمضان نیز دو چندان می شود، مشکلی که با پهن شدن تاج از آن کاسته شده است.

ترکمن ها دو روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان را «کرگون» نامیدند و در آن روز دوباره حرکت کردند و برای عید سعید فطر آماده شدند. خود مرده ها رحم می کنند.

ترکمن ها در روز کوکون نان محلی به نام چفادی را که در روغن سرخ می شود بین همسایه ها تقسیم می کنند و مقداری از آن را سر سفره مسجد عید فطر می برند. این رسم در بسیاری از اقوام استان گلستان وجود دارد، اما حلوا علاوه بر نان از گردو و برنج تهیه می شود.

در روز عید سعید فطر، علاوه بر آداب این روز و نماز عید فطر که در بین ترکمن ها شهرت زیادی دارد، بسیاری از اقوام گالری ایران به سراغ خانواده های متوفی می روند که آخرین فوت شده است. سال و به خانواده هایشان تسلیت می گوید.

رفتن به مقبره در روز عید فطر از کردها

در برخی مناطق مانند شهرستان کردکو در این روز به حرم می روند و معنویت خود را با جان باختگان ماه مبارک رمضان شریک می شوند.

همچنین در بسیاری از روستاهای استان رسم بر این است که پدران یا پدربزرگ ها به نوه هایی که برای اولین بار در ماه مبارک رمضان امسال روزه گرفته اند هدیه می دهند و از زحمات مادر و همسر خانواده برای آماده سازی تشکر می کنند. صبحانه و افطار

مراسم همنشینی با ماه رمضان در شب های آخر این ماه توسط روزه داران غمگین با نوای «الوضع» و «الفارک» یا شهر رمضان در مساجد اجرا می شود.

دعای وداع با ماه مبارک رمضان و صحیفه سجادیه و نماز شب دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز در استان گلستان و همچنین در اقصی نقاط ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید