منابع اقتصادی سیستان و بلوچستان عرصه جولان دانش بنیان/حرم ظرفیت مناسب ارز و اشتغال


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897047

در حالی که سیستان و بلوچستان از نظر سطح زیرکشت خرما در صدر کشور قرار دارد، یک بانوی کارآفرین اولین تعاونی جامع ملی و دانش بنیان را بر اساس خرما راه اندازی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی در زمینه تولید خرما دارد و با راه اندازی صنایع فرآوری، بسته بندی و بازاریابی این محصول، این منطقه از کشور می تواند به قطب تولید و صادرات خرما تبدیل شود.

زیرا خرمای این منطقه از نظر کیفیت بهترین و از نظر سطح زیر کشت اول است که تاثیر بسزایی در اشتغال زایی در استان ایجاد کرده است.

فاطمه شیخ مدیرعامل شرکت تعاونی فراگیر ملی داز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به راه اندازی اولین تعاونی جامع ملی و دانش بنیان خرما در کشور گفت: درخت خرما یکی از مقدس ترین درختان است. قدیمی ترین درختان میوه شناخته شده در تاریخ بشریت در 17 سوره قرآن ذکر شده است و در پنج قاره جهان و در بیش از 34 کشور کشت می شود و بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر از جمعیت جهان به آن وفادار هستند. این با توجه به ظرفیت موجود در سیستان و بلوچستان. ما به توسعه و توانمندسازی اولین مدل خوشه ای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر هوش تجاری کشور و پایگاه دانش پالم ادامه دادیم.

وی هدف از تاسیس این تعاونی را توسعه و پیشرفت کشور دانست و افزود: ایران اولین کشور در کشت خرما و دومین کشور در تولید خرما است. همانطور که باید در این زمینه استفاده کنیم، چون فعالیت ما مبتنی بر هوش تجاری است، می تواند به فعالان مختلف این حوزه کمک کند تا با هم متحد شوند و بتوانند ایران را به عنوان یک کشور فناور در زمینه خرما معرفی کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی جامع ملی، مهمترین فعالیت های انجام شده در این حوزه را رفع معایب و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای محصول خرما در مناطق سرباز، قصرقند، نیکشهر، دلگان و ایرانشهر و محصول خرما در مرز است. مناطق و روتک با تغییر روند و پوشش، برگزاری رویداد همپا با شرکت فعال خرما و تجاری سازی خرمای خلیلی در منطقه.

به گفته وی؛ تاکنون 119 نفر در زمینه نخل کاری به صورت مستقیم و هفت نفر در حوزه فناوری و 30 نفر در زمینه حصیر مشغول به کار هستند.

شیخ تصریح کرد: فعالیت های این شرکت شامل حمایت از تولیدکنندگان روغن پالم در کشور، حمایت از مشاغل خانگی و فعالیت های خوشه ای در حوزه تخصصی از جمله تامین مواد اولیه به نخلکاران، خرید تضمینی با قیمت بالاتر از بازار است. بسته بندی و رفع نیاز کارخانه ها.
وی ادامه داد: با توجه به زمان بر بودن مراحل ثبت برند، اقدامات برندسازی این محصول هنوز به پایان نرسیده است و تا ثبت برند اصلی شرکت همچنان از برند ژنریک ایران استفاده می کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی جامع ملی داز با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان به دلیل پراکنده بودن عملیات از ظرفیت موجود خدادادی به نحو مطلوب استفاده نشد، گفت: با توجه به کارخانه های مقواسازی که در منطقه داریم و از سوی دیگر ظرفیت عظیمی که مورد بحث قرار گرفته است. محصولات گرمسیری یا خرما در روستاها موجود است، اما ما نتوانسته ایم از آنها به خوبی استفاده کنیم. مهم این است که با حمایت دولت گام برداریم تا فعالان این حوزه دور هم جمع شوند و به این ظرفیت پی ببرند. که در دولت سیزدهم نشانه های خوبی دیده می شود و اتفاقاتی می افتد که امید را در دل ها زنده می کند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت همکاری متولیان، توانایی کنترل بازار این محصول را داریم، افزود: برنامه صادرات امسال را برای افغانستان و پاکستان در نظر گرفته ایم. از آنجایی که افغانستان ظرفیت عظیمی دارد که تجار ایرانی به طور کامل از آن استفاده نکرده اند، ما می خواهیم از این ظرفیت برای رفع نیازهای کشورهای همسایه استفاده کنیم.

شیخ خاطرنشان کرد: برگزاری نشست های دوره ای فعالان خرما از استان های خرمای کشور با موضوع بررسی فعالیت های گذشته و آتی و هم افزایی، طراحی فروشگاه های زنجیره ای در شهرستان خرما برای مراکز استان های خرما و راه اندازی اولیه آن در زاهدان، طراحی هوشمندسازی. مرکز تجاری سازی خرما و راه اندازی خدمات به کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان، طرح احیای نخیلات و توانمندسازی نخلداران، ساماندهی کارجویان بومی در قالب شرکت های خدماتی و تولیدی و طراحی اقتصادی زنجیره خرما در شهرستان سرباز. بخشی از فعالیت های در حال انجام است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید