من حساسیت و ملاحظات ایران در قبال رژیم صهیونیستی را به صراحت اعلام کرده ام


ساعت: 22:09
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879103

وزیر امور خارجه با بیان حساسیت و دیدگاه ایران درباره صهیونیست ها و دیدار این رژیم با چاووشالو، ابراز امیدواری کرد که دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها منجر به توافق با واقع گرایی آمریکا و سه کشور اروپایی شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه 6 تیرماه) پس از دیدار با مولود چاووشوسلو وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا، در نشست خبری مشترک با همتای خود از چاووشو حسن تشکر کرد. مهمان . ما اعلام کرده ایم که در چارچوب سیاست همسایگی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، توسعه، تعمیق و تحکیم روابط ایران و ترکیه در دستور کار دولت آقای رئیسی قرار دارد.

* پیش نویس پیشنهادی طرف ایرانی درباره سند همکاری همه جانبه و بلندمدت ایران و ترکیه به واووشو غ لو ارائه می شود.

وی گفت: امروز در مورد موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر کردیم. همانطور که کاوشو لو اشاره کرد، موضوعات مختلفی در دستور کار مذاکرات ما در مورد مسائل دوجانبه بود. در سفر آقای واووشو او لو به تهران، پیشنهاد تهیه و توافق بر سر نقشه راه بلندمدت همکاری را دادم و در سفر امروزم پیش نویس و نسخه ای از پیشنهاد ایران برای کار بر روی سندی با عنوان “همکاری جامع” را ارائه کردم. . در بلندمدت، هر دو طرف توسط آقای چاووش اوغلو نمایندگی خواهند شد. در مورد مفاد آن در تهران صحبت کردیم که شامل حوزه های جامع سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، دفاعی، گردشگری و سایر حوزه های مورد علاقه هر دو کشور است.

* توافق برای تشکیل جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک و همچنین شورای عالی روابط جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که در سطح برگزار می شود، توافق کردیم. از دو رئیس جمهور.” امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم این جلسه را برگزار کنیم و در این مورد بین من و همکارم اتفاق نظر وجود داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: وزیر امور خارجه ترکیه به درستی اشاره کرد که مشکلات زیست محیطی و ریزگردها در منطقه ما مشکلی است که پیامدهای منطقه ای برای همه ساکنان منطقه دارد و تهدیدی جدی برای همه شهروندان ساکن در کشورهای مختلف منطقه است. وی افزود: در برخی کشورها شیوع گسترده ای دارد و متاسفانه در برخی از استان های کشورم به دلیل تغییرات اقلیمی با این چالش مواجه هستیم.

* برگزاری نشست مقابله با پدیده گرد و غبار و مشکلات و اثرات نامطلوب بر محیط زیست در تهران

امیر عبداللهیان همچنین اعلام کرد که طی دو هفته آینده نشستی در تهران برای مقابله با پدیده گرد و غبار و مشکلات و پیامدهای زیست محیطی برگزار خواهیم کرد. ما با آقای چاووش اوغلو موافقیم که کمیته مشترکی که برای این کار تشکیل داده‌ایم باید مذاکرات کارشناسی و فنی خود را ادامه دهد تا هیچ نگرانی از طرفین وجود نداشته باشد، به‌ویژه ساکنان مناطق مرزی ایران در نزدیکی مرز ترکیه که متاثر از آن هستند. مسائل خاص آیا محیط بانان می توانند به نگرانی های خود پاسخ دهند؟

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: درباره همکاری در حوزه انرژی از جمله برق صحبت کردیم. در حوزه اقتصادی هم رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی و هم معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به زودی به آنکارا سفر می کنند تا امروز بر توافقات ما نظارت کنند.

وی با بیان اینکه موضوع استرداد و تبادل زندانیان در دستور کار مذاکرات امروز خود با همتای ترکیه ای بود، افزود: همچنین در مورد همکاری استان ها و اهمیت توسعه همکاری ها در دیپلماسی پارلمانی و بین تجارت مرزی «با آقای چاووش اوغلو یک سازنده داشتیم.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه وزیر امور خارجه ترکیه به درستی از قفقاز یاد کرده است، افزود: فرمت 3 + 3 و مذاکرات سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در دستور کار مشترک ما است.

وی همچنین به وضعیت یمن اشاره کرد و گفت: در موضوع یمن از تداوم آتش بس حمایت می کنیم و بر لزوم رفع محاصره انسانی و یافتن راه حل سیاسی در یمن تاکید می کنیم. ما در بحث لیبی از ایجاد یک دولت قانونی و واحد در لیبی استقبال می کنیم و در عین حال بر حفظ تمامیت ارضی و تمامیت لیبی تاکید می کنیم.

* ما نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما به مسائل اوکراین و همچنین افغانستان نگاه کردیم و آخرین تحولات اجلاس آستانه در مورد موضوع سوریه را بررسی کردیم. ما نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم و با آقای چاووش اوغلو در مورد امکان عملیات ویژه در بخش هایی از سوریه گفتگوی مفصل داریم و معتقدیم که نگرانی های امنیتی دوستانمان در ترکیه باید از طریق گفت و گوی مسالمت آمیز برطرف شود. قرار گیرد و ثابت شود.

* مطمئن هستیم که ترکیه هرگز از حمایت فلسطین و آزادسازی قدس و مسجد الاقصی فاصله نگرفته است/ حساسیت خود را به صراحت اعلام کرده ایم.

وزیر امور خارجه در خصوص رژیم صهیونیستی گفت: ما رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک مسلمانان و جهان اسلام می دانیم. ما مطمئن هستیم که ترکیه هرگز از حمایت فلسطین و آزادی قدس و مسجدالاقصی فاصله نگرفته است و به این موضع خطیر ترکیه توجه جدی داریم، اما نسبت به تحرکات صهیونیست ها حساس هستیم. رژیم و اینکه صهیونیست ها همه جا را دچار بحران و بلاتکلیفی کرده است. ما خودمان را به صراحت بیان کردیم.

*امیدوارم در دور جدید مذاکرات ایران و کشور مقابل شاهد توافقی به شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی باشیم.

امیرعبداللهیان همچنین به سفر جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی به تهران اشاره کرد و افزود: سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات بر سر لغو تحریم ها را به اطلاع آقای کاوشو آیلو رساندم و امیدوارم در برنامه جدید این دیدار انجام شود. در دور مذاکرات با ایران، شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی توافق است. من از مشاوره و مشورت برادرم Cavusho ào lu در این مورد و موارد دیگر استفاده کردم.

وی ضمن تشکر از استقبال گرم چاووش اوغلو و مهمان نوازی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت ترکیه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می داند و ما چیزی جز خیر برای منطقه و کشور دوست و برادر ترکیه نمی خواهیم. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید