استراتژی هزار خنجر رژیم صهیونیستی در قبال ایران شکست خورده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی توسط دنی سیترینوویچ، یکی از اعضای ارشد این اندیشکده و افسر ارشد سابق اطلاعات دفاعی رژیم صهیونیستی، نوشت: «اسرائیل ظاهراً حملات خود به ایران را در هفته های اخیر افزایش داده است». برخلاف راهبرد دولت قبل برای تمرکز بر خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران و کشتن دانشمندان هسته‌ای این کشور، اکنون به نظر می‌رسد که هدف قرار دادن سایر دانشمندان و افسران برنامه‌های موشکی و پهپادی و همچنین اعضای نیروی قدس سپاه نیز معطوف به این موضوع است. دستور جلسه.

مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می خوانید، صرفاً گزیده ای از گزارش ها و مقالات ذکر شده در بالا است و مطالب و گفته های مطرح شده در این گزارش صرفاً با هدف تحلیل رویکردها و دیدگاه های اندیشکده ها، پژوهشگاه ها و رسانه های غربی منتشر شده است. هرگونه ادعا و القای احتمالی این مقالات هرگز مورد تایید مشرق قرار نگرفته است.


افزایش حملات و عملیات رژیم صهیونیستی علیه اهداف ایرانی

برین تراست می نویسد: نخست وزیر نفتالی بنت به وعده خود مبنی بر «مرگ با هزار زخم» عمل کرده و ظاهراً این حملات (از جمله ترور سرهنگ حسن صیاد هدی، یکی از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 22 اردیبهشت) را تأیید کرده است.

این حادثه در نتیجه سایر کشتارها و خرابکاری های اخیر منتسب به اسرائیل، از جمله حملات سایبری، حمله به پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین در 14 فوریه، مرگ ادعایی یک مهندس در سایت توسعه موشکی نظامی در 24 می و مرگ رخ می دهد. وی به دو نفر در زمینه توسعه غنی سازی اورانیوم و پهپادها در 4 جولای اشاره کرد.


افزایش انتقادات داخلی از اغراق های بنت علیه ایران

این کارشناس صهیونیستی با استناد به اغراق نخست وزیر اسرائیل نوشت: بنت در 7 ژوئیه قاطعانه به مسئولیت اسرائیل اشاره کرد و به کمیته سیاست خارجی و دفاعی کنست گفت: آن روزها گذشته است که ایران بارها اسرائیل شاخه های ترور را زخمی می کرد. دکترین اختاپوس که توسط نفتالی بنت ابداع شد، گفت: “در منطقه ما در حال گسترش بود و در حال شکست بود… ما در هر مکان و هر زمان اقدام خواهیم کرد و به این کار ادامه خواهیم داد.”

اعضای ارشد ارتش اسرائیل از اظهارات بنت انتقاد کرده و گفته اند که چنین اظهاراتی تنها انگیزه ایران را برای انتقام از اسرائیل افزایش می دهد. می گویند بهتر است الان سکوت کنیم.

شورای آتلانتیک در بیانیه ای اعلام کرد: با این حال، این دستاورد اسرائیل، دولت بایدن را متقاعد کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه باقی بماند. قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی تحسین اسرائیل را برانگیخته و پذیرش بازگشت ایران به توافق هسته ای 2015 را بسیار دشوار کرده است. خروج آمریکا از برجام


اسرائیل نتوانسته است جلوی پیشرفت هسته ای ایران را بگیرد

دنی سیترینوویچ گفت: از دیدگاه یک ناظر، به نظر می رسد اسرائیل در سلسله مراتب حکومت ایران سردرگمی و اختلاف ایجاد کرده است. اسرائیل همچنین تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده است و تصویر نخست‌وزیر از امنیت داخلی را در زمانی که دولت ائتلافی وی در خطر فروپاشی قرار دارد، تقویت کرده است.

اما واقعیت برنامه هسته‌ای ایران که در 6 ژوئیه در نشست شورای مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین فاش شد، عمق پیشرفت ایران در این زمینه را علی‌رغم تلاش‌های اسرائیل برای دفع آن نشان می‌دهد. ایران به غنی‌سازی ده‌ها کیلوگرم اورانیوم با خلوص 60 درصد، نصب سانتریفیوژهای مدرن IR-6 در تأسیسات زیرزمینی فورد و تولید فلز اورانیوم ادامه می‌دهد. همه این فعالیت ها توسط شورای امنیت سازمان ملل ممنوع شد – توافقی که اسرائیل به شدت با آن مخالف است و با موفقیت در دوران دونالد ترامپ لابی کرد (ترامپ در سال 2018 از توافق خارج شد، اگرچه ایران این توافق را نقض نکرده است).

این تردید وجود دارد که عدم ارائه توضیحات ایران در مورد اورانیوم یافت شده در سایت های اعلام نشده -محل عملیات خفیف ضد ایرانی در 8 ژوئیه در وین- بتواند فشار بر تهران را افزایش دهد.


تردید در موفقیت فشار حداکثری و سیاست اسرائیل در قبال ایران

در این گزارش آمده است: «در مواجهه با این تحول، اسرائیل همچنان به موضع مشکوک خود ادامه می‌دهد و خواستار «غنی‌سازی صفر» است و در عین حال بر یک «طرح ثانویه» غیرواقعی تکیه می‌کند. ادامه تحریم های اقتصادی، عملیات مخفیانه مختلف و تهدید به بمباران تاسیسات هسته ای ایران، برنامه هسته ای این کشور را متوقف نکرده و رفتار تهران را تغییر نداده است. در مورد موفقیت این رویکرد در آینده تردیدهایی وجود دارد.

دکترین «فشار حداکثری» دوران ترامپ دیگر در دنیای بدون نفت و آماده برای دور زدن تحریم ها کارایی ندارد. درآمدهای حاصل از صادرات نفت ایران تحت سیستم تحریم های فعلی این واقعیت را نشان می دهد. ایران نه تنها قبلاً توانسته است تحریم ها را دور بزند، بلکه جنگ در اوکراین «اتحاد تحریم ها» را گسترش داده است تا روسیه و چین را که به دنبال به چالش کشیدن تهدیدات آمریکا هستند، در بر بگیرد. دولت بایدن نیز تمایلی به اعمال فشار بیشتر بر قیمت بنزین ندارد. همسایگان عرب ایران در خلیج فارس نیز از شرمساری ایران می ترسند و به نظر نمی رسد که خواهان تحریم علیه ایران باشند. چنین موضعی دولت ترامپ را بر آن داشته تا از امارات متحده عربی به دلیل چشم پوشی از دور زدن تحریم ها انتقاد کند.

اسرائیل از نظر استراتژیک شکست خورده است

به گفته این اندیشکده آمریکایی، این تصور که برنامه هسته ای ایران “تهدید نظامی واقعی” وجود دارد نیز اشتباه است. آخرین باری که ایران واقعاً احساس خطر کرد در سال 2003 بود. در آن زمان، ده ها هزار نیروی آمریکایی به عراق حمله کردند و سایرین در افغانستان باقی ماندند. تهران می ترسید که او نفر بعدی باشد. با توجه به دیگر بحران‌های مبرم‌تر و تمایل ایالات متحده برای کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه، این نوع تهدید قابل جبران نیست. بنابراین، در حالی که اسرائیل به دستیابی به دستاوردهای تاکتیکی ادامه می دهد، از نظر استراتژیک نتوانسته است به هدف خود مبنی بر جلوگیری از پیگیری برنامه هسته ای پیشرفته ایران دست یابد.


اسرائیل هنوز ذهنیت یک دهه پیش را دارد

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: اسرائیل هنوز ذهنیت یک دهه پیش را دارد و درک نمی کند که جهان تغییر کرده و به ویژه برنامه هسته ای ایران تکامل یافته است. در واقع، سیاست اسرائیل همچنان بر این ایده استوار است که ایران می‌تواند از قابلیت‌های هسته‌ای خود محروم شود، حتی اگر برنامه هسته‌ای آن مانند یک دهه پیش نباشد. ایران توانسته است بر موانع فنی قابل توجهی به ویژه در زمینه غنی سازی و تولید سانتریفیوژ فائق آید. دانش موجود در ایران در طبیعت گسترده است و در ذهن دانشمندان بیشماری ریشه دوانده است – بسیار بیشتر از آن که بتوان حذف کرد.

بدتر از آن، حتی اگر فردا تاسیسات هسته ای به طور معجزه آسایی ناپدید شود، ایران با توجه به دانش فنی خود می تواند ظرف چند ماه این تاسیسات را بازسازی کند. علاوه بر این، به گفته شورای تراست شیکاگو، برنامه هسته ای ایران از حمایت داخلی برخوردار است و حتی اگر فردا رهبر یا دولت تغییر کند، برنامه هسته ای کنار گذاشته نمی شود.

در نهایت، استراتژی هزار خنجر اسرائیل در قالب «جنگ بین جنگ‌ها» بر مشکلات منطقه‌ای اعمال شده است. اما حملات اسرائیل به سوریه و لبنان تغییری در وضعیت ایران نداشته و حزب الله لبنان را تضعیف نکرده است. اگرچه ایران مشکلی برای جامعه جهانی محسوب می شود، اما این اسرائیل است که در خط مقدم مبارزه با ایران قرار دارد و با انتقام ایران مواجه است.


تغییر موازنه بازدارندگی بین کشورها واکنش شدید تهران را به دنبال خواهد داشت

با توجه به این حقایق، اسرائیل به سادگی به یک پیروزی فاجعه بار بر ایران دست می یابد. حملات اسرائیل در بهترین حالت برنامه هسته ای ایران را به تعویق انداخته و ایران را برای حرکت سریعتر در بدترین حالت انگیزه ایجاد کرده است. اسرائیل باید محاسبات خود را اصلاح کند و راهبردی را اتخاذ کند که با وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران همخوانی داشته باشد و به اسرائیل اجازه دهد تا بر افکار عمومی تأثیر بیشتری بگذارد.

شورای آتلانتیک در پایان گفت: «اسرائیل بر موفقیت تاکتیکی خود می افزاید تا زمانی که راهبردش در قبال ایران شکست بخورد». شکاف فزاینده ای بین اظهارات مقامات ارشد اسرائیلی و حقایق موجود در میدان وجود دارد. قبل از اینکه خیلی دیر شود، باید یک سیاست متعادل اتخاذ شود که وضعیت برنامه هسته ای ایران را در نظر بگیرد. مقامات اسرائیلی باید در نظر داشته باشند که کشاندن ایران به گوشه رینگ و تغییر موازنه بازدارندگی بین کشورها می تواند واکنش شدید تهران را به دنبال داشته باشد و به تقابل منطقه ای منجر شود.

درباره نویسنده: دنی سیترینوویچ یکی از اعضای غیر مقیم برنامه های خاورمیانه شورای آتلانتیک است. وی به مدت بیست و پنج سال در مناصب مختلف در واحدهای فرماندهی اطلاعات جاسوسی اسرائیل از جمله به عنوان رئیس بخش ایرانی واحد تحقیق و تحلیل اطلاعات دفاعی اسرائیل و نماینده آن در ایالات متحده خدمت کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید